Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 30 Apr 2024, 19:51

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 28 Apr 2021, 15:40 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
In de week van de Alternatieve Vierdaagse wil ik langs enkele Rivieren wandelen en 1 daarvan is de Lek. Deze heeft zijn oorsprong in Wijk bij Duurstede (Utrecht) en loopt door tot aan Krimpen aan de Lek (nabij Rotterdam).
Als je op onderstaande link klikt dan zie je een door mij ingetekende (globale) route welke ik wil gaan lopen. Als iemand ideeën heeft voor alternatieven dan houd ik me zeker aanbevolen.
Ik heb zoveel mogelijk de noordkant van de Lek gekozen maar ik kan me zo voorstellen dat het op sommige plaatsen rustiger is (qua verkeer) om ook deels aan de zuidkant te lopen. Het is wel de bedoeling om de rivier steeds zo dicht mogelijk te naderen. Struinen daar waar mogelijk is maar dijken zijn ook prima.
Hebben jullie tips laat het mij dan s.v.p. weten.

https://afstandmeten.nl/index.php?id=2829606


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2021, 14:47 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Schiet mij maar (.....lek).....

Sorry flauw :whew:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2021, 15:46 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
edwinvandeb schreef:
Schiet mij maar (.....lek).....

Sorry flauw :whew:


Lekker dan! :P


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2021, 11:57 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Toch nog wat tips gevonden op internet. Route aan de andere kant van de Lek nu ook ingetekend. Daar zijn meer plaatsen waar je langs of doorheen komt.
Waar het rustiger lopen zal zijn weet ik niet maar als ik door uiterwaarden kan lopen dan lijkt me dat wel rustig lopen, toch?
Onderweg zijn meerdere mogelijkheden om de Lek over te steken met een pontje of over een brug. Dus afwisseling is ook nog mogelijk.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2021, 05:44 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Route heb ik inmiddels vastgesteld, kleine wijzigingen daar gelaten.
De totale lengte van de route is ca. 70 km.
In de 1e helft van juli loop ik het 1e deel: van Wijk bij Duurstede naar Ameide, ca. 40 km
In de week van de Alternatieve Vierdaagse wil ik (waarschijnlijk op dinsdag) het 2e deel lopen: van Ameide naar Kinderdijk/Krimpen aan de Lek, ca. 31 km.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2021, 06:04 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7555
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
Marko schreef:
Route heb ik inmiddels vastgesteld, kleine wijzigingen daar gelaten.
De totale lengte van de route is ca. 70 km.
In de 1e helft van juli loop ik het 1e deel: van Wijk bij Duurstede naar Ameide, ca. 40 km
In de week van de Alternatieve Vierdaagse wil ik (waarschijnlijk op dinsdag) het 2e deel lopen: van Ameide naar Kinderdijk/Krimpen aan de Lek, ca. 31 km.

goed bezig martin :clap:
alvast heel veel succes en plezier toegewenst

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2021, 11:08 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
joyke schreef:
Marko schreef:
Route heb ik inmiddels vastgesteld, kleine wijzigingen daar gelaten.
De totale lengte van de route is ca. 70 km.
In de 1e helft van juli loop ik het 1e deel: van Wijk bij Duurstede naar Ameide, ca. 40 km
In de week van de Alternatieve Vierdaagse wil ik (waarschijnlijk op dinsdag) het 2e deel lopen: van Ameide naar Kinderdijk/Krimpen aan de Lek, ca. 31 km.

goed bezig martin :clap:
alvast heel veel succes en plezier toegewenst

Gaat goed komen Joyce! Ik heb er nu al zin in! :marche:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2021, 17:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
3 juli: 1e deel, van Wijk bij Duurstede naar Ameide, 40 km (2e deel loop ik in week Alternatieve Vierdaagse).


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2021, 18:44 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
3 juli: 1e deel, van Wijk bij Duurstede naar Ameide, 40 km (2e deel loop ik in week Alternatieve Vierdaagse).

Hoera, ik heb de eindstreep gehaald! Was wel pittig om deze afstand weer eens te lopen.
Maar dan dubbel zo blij dat het gelukt is.
Het was best een aardige route, meest over verharde dijken gelopen en minder door de uiterwaarden.
Zonnig en warm geweest en geen regen of onweer gehad.

Als ik morgen zin heb dan schrijf ik een verslag (mijn geplande wandeling van morgen stel ik met 1 dag uit).


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2021, 20:22 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7555
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
Marko schreef:
Marko schreef:
3 juli: 1e deel, van Wijk bij Duurstede naar Ameide, 40 km (2e deel loop ik in week Alternatieve Vierdaagse).

Hoera, ik heb de eindstreep gehaald! Was wel pittig om deze afstand weer eens te lopen.
Maar dan dubbel zo blij dat het gelukt is.
Het was best een aardige route, meest over verharde dijken gelopen en minder door de uiterwaarden.
Zonnig en warm geweest en geen regen of onweer gehad.

Als ik morgen zin heb dan schrijf ik een verslag (mijn geplande wandeling van morgen stel ik met 1 dag uit).


wat geweldig dat het gelukt is martin gefeliciteerd we kijken uit na je verslag geniet van je wel verdiende rust na dit pittige avontuur

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 16:07 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Dit is de 1e in een serie van 9 wandelingen langs Hollandse rivieren.
Vandaag (3 juli) loop ik langs de rivier de Lek, van Wijk bij Duurstede tot Ameide, 40 km.
Ik loop aan weerskanten van de Lek en maak gebruik van 5 pontjes.

De Lek
De Lek is een Nederlandse rivier die vanaf Wijk bij Duurstede de voortzetting vormt van de Nederrijn en zich bij Kinderdijk verenigt met de Noord: als Nieuwe Maas zet de rivier zich in westelijke richting voort. De lengte bedraagt 62 kilometer.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lek_(rivier)

Ik reis met het OV naar Wijk bij Duurstede.
Vanaf de bushalte is het 1,5 km lopen tot de veerhaven aan de Nederrijn, mijn officiële beginpunt van de wandeling.
Met de pont steek ik de Nederrijn over en loop dan richting een brug die het mij mogelijk maakt het Amsterdam-Rijnkanaal over te steken. Het Amsterdam-Rijnkanaal kruist hier de Nederrijn/Lek.

Na de oversteek bevind ik mij bij het beginpunt van de Lek. Hier zou ik de uiterwaarden in kunnen gaan echter ik kies ervoor om over de verharde dijk richting Culemborg te lopen. Het zou trouwens geen goed idee zijn geweest om hier de uiterwaarden in te gaan want op het toegangshek staat de volgende waarschuwing: “pas op, gevaarlijke stier!”
De dijk kronkelt en ik heb mooie uitzichten over de rivier achter de uiterwaarden en de dorpjes en polders aan de andere kant.
Het is hier rustig lopen al wordt het tijdelijk iets drukker vanaf het plaatsje Beusichem.
Ik blijf op de verharde dijk lopen omdat ik dat voor dit moment prettiger vind en ik dan ook sneller meer kilometers kan maken. Ik wandel voor het eerst in lange tijd (bijna 2 jaar) 40 km en wil in het begin een beetje vaart maken in verband met mogelijk onweer in de (na) middag.

Na 12 km volgt een korte rust op een bankje op de dijk. Daarna ga ik weer verder, naar Culemborg waar ik de pont pak naar Schalkwijk. De pontjes zijn leuke onderbrekingen.
Aan de overkant wil ik de uiterwaarden in. Hier hoef ik maar 2 km te lopen en dan volgt alweer het volgende pontje.
Het is inmiddels broeierig warm met zeer weinig wind.
Dan doemt in de genoemde uiterwaarden een grote kudde runderen op. Zij lopen op het smalle pad waar ik wil lopen. Er loopt wat jong spul tussen dus voorzichtigheid is geboden.
Ik duik het struikgewas in (tot ver boven mijn “blote” knieën).
De koeien zijn nieuwsgierig en volgen mij op afstand.
Ze wandelen richting een drinkplaats en ik ga er voorzichtig voorbij.

Het Liniepontje brengt mij naar Fort Everdingen: dat is 1 km varen. Aan boord ben ik de enige passagier en raak ik in gesprek met 1 van de vrijwilligers.
Ze waarschuwt mij tevens voor mijn loszittende veters en beziet wat een schade de 2 km uiterwaarden aan mijn onderbenen heeft aangebracht inclusief de koeienstront.

Ik had bedacht dat ik een rondje om het Fort Everdingen wilde maken als het lopen goed zou gaan en omdat het tot nu toe goed is gegaan pik ik een extra kilometer mee rondom het fort. Dit is een grote tegenvaller want ik loop hier slechts over een natuurcamping (wat eigenlijk niet is toegestaan).
Daarna begint de warmte zijn tol te eisen en kak ik in.
Op 20 km bouw ik een extra rust in Everdingen in, ook weer op de dijk met uitzicht over de rivier.
Het is nog 7 km lopen tot de volgende pont en die kilometers verlopen erg stroef.
In toenemende mate heb ik spierpijn en kramp voornamelijk in mijn beide knieën en onderbenen.
Het is inmiddels zo broeierig warm geworden dat ik steeds meer moeite krijg om verder te lopen.
Ik had van te voren al enkele “escapes” in de route ingebouwd mocht het lopen niet lekker gaan of het onweer dichterbij komen.

Ik wandel richting Vianen en passeer het immense sluizen- en stuwen complex bij Hagestein.
Wat een indrukwekkend staaltje techniek wordt hier (net als bij Amerongen en Driel) toegepast om het water in deze en andere rivieren (Nederrijn en IJssel) te reguleren.
In Vianen steek ik met een pont de Lek over naar Nieuwegein.
Ik heb wel behoefte aan een horeca-rust maar kom helaas niets tegen.

Ik heb nog 12 km te gaan en besluit om op de Lekboulevard een rust te pakken, wederom op een bankje met uitzicht over de uiterwaarden en de rivier.
Een dame met hond ziet haar kans schoon en knoopt een praatje met me aan.
Ze heeft duidelijk behoefte aan contact en een luisterend oor.
In korte tijd volgt haar levensverhaal. “Ik ben zo blij dat u naar mijn verhaal hebt geluisterd en dat u mij begrijpt”.
Ze wandelt verder en ik wil ook verder. Ik zie haar terug lopen; ik duik snel de uiterwaarden in om een 2e gesprek te voorkomen. Ze zwaait nog naar me en komt me niet achterna want ze mag daar niet komen met hond!

Ik ga de A2 onderdoor en blijf de Lekdijk volgen.
Vanwege onweersdreiging in de middag kies ik voor een alternatieve route met meerdere mogelijkheden om te schuilen of een bus in te stappen.
Door deze afbuiging kom ik ook eindelijk horeca tegen dus geniet ik van een extra rust.
Na enkele kilometers zo gelopen te hebben kies ik er voor om terug te keren naar de dijk. Nog 4 km lopen dat is te overzien. Ik loop over het terrein van een boerderij, klim over een hek en volg een zandpad naar de dijk. Voordat ik de dijk echt op kan moet ik onder 2 stroomdraden door.

Dan zie ik in de verte mijn beoogde eindpunt van deze wandeling: Ameide. Nog een laatste oversteek met een voetveer en ik ben er.
De bushalte is aan de dijk, naast een café dus ik bestel iets op het terras en blijf zitten totdat mijn bus komt.
Door een storing is de bus 5 minuten te laat. De OV-kaartlezer is kapot dus de rit met de buurtbus is gratis.
In nog geen half uur tijd is de achterstand van 5 minuten omgezet in een voorsprong van 3 minuten.
Scheurend over de dijk en over de A2 komt de bus 3 minuten eerder aan op het station van Utrecht.

Bij thuiskomst hoor ik dat Culemborg is getroffen door een stevige onweersbui.
Ik heb geluk gehad!
Day After: De kramp en spierpijnen zijn verdwenen.
Terug denkend: ik heb 2 beginnersfouten gemaakt: te snel willen wandelen aan het begin (vanwege mogelijk onweer) in combinatie met te weinig drinken vooraf.


Laatst gewijzigd door Marko op 06 Jul 2021, 13:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 06 Jul 2021, 11:01 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Het 2e deel wandel ik in de week van de Alternatieve Vierdaagse, dan ga ik verder vanaf Ameide. Eindpunt zal dan zijn Kinderdijk/Krimpen aan de Lek.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen langs de Lek
BerichtGeplaatst: 06 Jul 2021, 11:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6732
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
joyke schreef:
Marko schreef:
Marko schreef:
3 juli: 1e deel, van Wijk bij Duurstede naar Ameide, 40 km (2e deel loop ik in week Alternatieve Vierdaagse).

Hoera, ik heb de eindstreep gehaald! Was wel pittig om deze afstand weer eens te lopen.
Maar dan dubbel zo blij dat het gelukt is.
Het was best een aardige route, meest over verharde dijken gelopen en minder door de uiterwaarden.
Zonnig en warm geweest en geen regen of onweer gehad.

Als ik morgen zin heb dan schrijf ik een verslag (mijn geplande wandeling van morgen stel ik met 1 dag uit).


wat geweldig dat het gelukt is martin gefeliciteerd we kijken uit na je verslag geniet van je wel verdiende rust na dit pittige avontuur

Dank je, ja ik ben ook blij dat het gelukt is, Joyce!


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.