Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 15:00

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 10 Sep 2018, 21:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Ahhh, Martin, wat is dit nu? Een half verhaal? Spannend hoor!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 10 Sep 2018, 21:53 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Haha, nou blijf nog maar even nieuwsgierig. ;*


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 10 Sep 2018, 22:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Marko schreef:
Haha, nou blijf nog maar even nieuwsgierig. ;*



:violent1:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2018, 10:17 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
2e dag, vervolg
Ik besluit om iets terug te lopen en op zoek te gaan naar een alternatief. De telefoon helpt me niet veel verder, er zijn hier alleen maar weilanden met daaromheen veel struikgewas. Ik doorkruis een paar weilanden maar lijk alleen maar af te dwalen van de eigenlijke route.
Ondertussen doet de zon flink haar best en is het ook nog eens flink zweten geblazen! Hopelijk blijven de (voorspelde) onweersbuien nog even weg.
Ik besluit om terug te gaan naar het smalle pad (langs de Tilligterbeek) en de hindernis te nemen.
Er zijn 2 opties: hangend als een aap aan de boomtakken en me zo verplaatsen in de hoop dat de takken sterk genoeg zijn en ik niet in de beek hoef te belanden.
of: er dwars doorheen gaan in de hoop dat ik de takken makkelijk kan breken en er ruimte zal ontstaan om er door heen te steken.
Cruciaal hierbij is dus de vraag: hoe sterk zijn de takken?
Ik kies voor de 2e optie. De takken breek ik 1 voor 1 af en zo kom ik, worstelend met takken, aan de andere kant van die takkenzooi. Het resultaat: kleine kleerscheuren en wat schrammen op de armen.

Daarna: even bijkomen op een bankje!!!
Dan verlaat ik het pad langs deze beek en zie ik geen markeringen meer. Ik steek een brug over omdat de digitale route dat aanwijst en dan zie ik alsnog een markering (vanaf de andere kant, dus mogelijk heb ik toch verkeerd gelopen) en heb ik nog zo'n 3 km te gaan tot Ootmarsum.
Bij latere bestudering van de route in het routeboekje blijkt dat, wanneer ik het weiland met 50 koeien had doorkruist, ik op de oorspronkelijke route zou uitkomen en wat ik nu heb gelopen is de "toekomstige" route die ooit hoofdroute moet worden. Zo iets! Het boekje dateert uit 2005. Hoe ver weg is die toekomst? En waarom was er dan al wel gemarkeerd langs die beek?
En dit lees ik op http://www.wandelnet.nl
Doordat de overgang over de Tilligterbeek is gerealiseerd, is deze route nu te bewandelen en is als zodanig als de hoofdroute vastgesteld. De oude route zal in de toekomst worden opgeheven.

In Ootmarsum is het gezellig druk en strijk ik neer op een terras om wat te drinken.
Iets buiten het dorp is de bushalte en daar stap ik op de bus naar onze vakantiewoning in Rossum.

6 september, van Ootmarsum naar Tubbergen, 24 km
Bij het opstaan valt de regen met bakken uit de hemel.
Omdat we vanavond ergens anders slapen, laden we eerst de auto in.
We rijden vervolgens naar Ootmarsum en hier drinken we koffie bij de plaatselijke bakker en nemen er iets lekkers te eten bij.
Het regent nog als ik begin met wandelen maar al gauw bevind ik me in het bos, in Springendal, hier loop ik behoorlijk beschut.
Na een uur gelopen te hebben is het overal droog en blijft het de rest van de wandeling ook droog.

Het Springendal is een fraai natuurgebied. De paden slingeren alle kanten op, dat zorgt voor veel afwisseling.
Hierna volgt het Dal van de Mosbeek, eveneens een mooi en groot natuurgebied.
Het is wel een stille route. Ik kom weinig mensen tegen en al helemaal geen horeca. Ik pauzeer op een bankje en besluit om ook weer snel op te stappen omdat er later in de middag toch nog regen wordt verwacht.
De Galgenberg wordt "beklommen," hier zijn meerdere grafvelden te vinden. Er zou hier ook een heus hunebed hebben gestaan, lees ik op informatiepanelen.
ik loop rondom de Mandercirkels. De cirkels zijn voormalige akkervelden die, door de vorm, efficiënter konden worden bewerkt dan de reguliere rechthoekige velden.
Ze zijn nu niet meer als zodanig in gebruik, vanuit mijn blik zijn het nu schrale heidevelden.
Een kudde schapen en een schaapsherder met hond zie ik op een ander heideveld.

Dan: Een waarschuwingsbord met daarop de tekst: PAS OP, agressieve buizerd broedt hier. Dit zorgt bij mij voor de nodige behoedzaamheid maar ik kan dit gebied gelukkig zonder (nieuwe) kleerscheuren verlaten.
Ik heb nog een 2e rust op een bankje en dan is het nog maar een paar kilometer tot aan Tubbergen, eindpunt van vandaag!
In het centrum van Tubbergen drink ik iets, in afwachting van Marianne die me met de auto komt ophalen.
Samen rijden we naar ons overnachtingsadres, enkele kilometers buiten het centrum van Tubbergen.

.....verslag van dag 4 volgt later.....


Laatst gewijzigd door Marko op 11 Sep 2018, 20:40, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2018, 10:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 06 Jul 2005, 19:49
Berichten: 2627
Woonplaats: Leusden (maar hoe lang nog)
Leeftijd: -
Afstand 2024: -40
Loopnummer 2024: -
Kilometers gelopen: -genoeg
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: -
Kennedymarsen volbracht: 21
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: -
Mood: Vrolijk
Leuke verslagen en bekend puntjes. Vooral de pipokeet. Hier hebben we in april nog met een groep van 40 m/v onze lunchpauze gehad.
Nee niet allemaal in de keet :)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2018, 10:57 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
8 september, van Tubbergen naar Almelo, 17 km
Na een heerlijk en uitgebreid ontbijt in ons vakantieverblijf, iets buiten Tubbergen, laden we de auto in. We krijgen van de boer nog een rondleiding want er is een kalf geboren en 3 koeien zijn in verwachting en dat wil hij ons graag laten zien.
De overige 20 koeien staan vrolijk in de wei en de boer vertelt vol trots hoe hij zijn bedrijf weet te runnen, zonder al te veel inmenging van buitenaf.
Wat een enthousiasme straalt die man uit en wat leuk dat we iets meer te weten komen over het boerenleven in deze streek.
Na een tijdje te hebben gepraat stappen we toch maar op want ik wil vandaag ook nog heel graag het Twentepad afronden.

Vanaf Tubbergen is het slechts 17 km tot aan het eindpunt in Almelo.
Vandaag loop ik veel door weilanden en over andere graspaden. Wat fijn dat het gras hier en nu niet al te nat is.
Verder gaat de route langs enkele melkveebedrijven en boerderijen. Eiigenlijk is dit gedeelte van de route precies zoals ik had verwacht dat het hele Twentepad zou zijn.
Er volgen nog 4 kronkelige kilometers langs de Markgravenbeek en 1 km langs het kanaal Almelo - Nordhorn.
De lange Gravenallee (met tolhuis) gaat recht op Almelo af en dan ben ik aan het einde van de rondwandeling, bij het Lateraalkanaal.
Nog even de "uitlooproute" van 2,5 km lopen en dan zit het er op.
In het centrum van Almelo aangekomen heb ik contact met Aike die juist is gaan fietsen vanwege caches. Ik besluit om wat te drinken in het centrum en dan komen, geheel onverwachts, Carola en Aike langs gefietst. Kort praatje gemaakt want hun plicht roept weer.
Nog geen half uur later belt Aike en heeft ze toch nog tijd om wat te komen drinken en dat is erg gezellig. Ze komt samen met Chantal, een cache-maatje.
Als Marianne me appt dat ze met de auto vertrekt uit Tubbergen dan is het voor mij tijd om op te stappen. Ik wandel naar het station waar Marianne me oppikt.
We rijden terug naar Zoetermeer want de vakantie zit er ook gelijk op.

Terugkijkend op het Twentepad heb ik vrijwel alleen maar positieve punten:
- een zeer afwisselend en zeer gevarieerd landschap, merendeels over onverharde paden en anders over rustige wegen. Dit was het meest verrassende voor mij, had dit echt niet verwacht.
- een zeer ruime markering onderweg, foutlopen is vrijwel niet mogelijk
- digitale route goed te gebruiken, enkele minieme verschillen t.o.v. de markeringen onderweg.
- het (verouderde) routeboekje geeft interessante achtergrondinformatie.
Enige minpunt van mij was toch wel de onduidelijkheid langs de Tilligterbeek.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2018, 20:42 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Berend-Botje schreef:
Leuke verslagen en bekend puntjes. Vooral de pipokeet. Hier hebben we in april nog met een groep van 40 m/v onze lunchpauze gehad.
Nee niet allemaal in de keet :)

De Pipokeet vond ik echt een aangename verrassing.
Waar heb je die 40 man /vrouw gelaten? :mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2018, 21:31 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 06 Jul 2005, 19:49
Berichten: 2627
Woonplaats: Leusden (maar hoe lang nog)
Leeftijd: -
Afstand 2024: -40
Loopnummer 2024: -
Kilometers gelopen: -genoeg
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: -
Kennedymarsen volbracht: 21
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: -
Mood: Vrolijk
Marko schreef:
Berend-Botje schreef:
Leuke verslagen en bekend puntjes. Vooral de pipokeet. Hier hebben we in april nog met een groep van 40 m/v onze lunchpauze gehad.
Nee niet allemaal in de keet :)

De Pipokeet vond ik echt een aangename verrassing.
Waar heb je die 40 man /vrouw gelaten? :mrgreen:


Genoeg bankjes in de buitenlucht :)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2018, 21:40 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Bedankt weer, Martin voor alle verslagen. Klinkt idd als een mooi pad.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2018, 22:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Weer genoten van je verslag Martin :y:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2023, 11:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Ik zag dat er een topic over het Twentepad is, dus ik plaats mijn verslagen maar even hier.
Een aantal weken geleden heb ik het eerste deel van Almelo naar Tubbergen gelopen: Verslag etappe 1

Vorige week vrijdag heb ik het tweede deel gelopen, een heel erg mooi stuk tussen Tubbergen en Ootmarsum: Verslag etappe 2

Afgelopen vrijdag ben ik verder gegaan met het derde deel, dit keer van Ootmarsum naar Oldenzaal. Ook een mooi stuk maar helaas laat de route nog wat mooiere gebieden links liggen: Verslag etappe 3

Officieel zijn er nog 2 etappes, maar in totaal met het naar huis lopen erbij zal dit nog 32 km zijn, wellicht loop ik die wel in 1 keer. Wordt vervolgd.. :-)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2023, 15:39 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Carola schreef:
Ik zag dat er een topic over het Twentepad is, dus ik plaats mijn verslagen maar even hier.
Een aantal weken geleden heb ik het eerste deel van Almelo naar Tubbergen gelopen: Verslag etappe 1

Vorige week vrijdag heb ik het tweede deel gelopen, een heel erg mooi stuk tussen Tubbergen en Ootmarsum: Verslag etappe 2

Afgelopen vrijdag ben ik verder gegaan met het derde deel, dit keer van Ootmarsum naar Oldenzaal. Ook een mooi stuk maar helaas laat de route nog wat mooiere gebieden links liggen: Verslag etappe 3

Officieel zijn er nog 2 etappes, maar in totaal met het naar huis lopen erbij zal dit nog 32 km zijn, wellicht loop ik die wel in 1 keer. Wordt vervolgd.. :-)

Leuk om te lezen, Carola. Het Twentepad heb ik een heel mooi pad gevonden.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: SP 2: Twentepad
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2023, 19:19 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Carola schreef:
Ik zag dat er een topic over het Twentepad is, dus ik plaats mijn verslagen maar even hier.
Een aantal weken geleden heb ik het eerste deel van Almelo naar Tubbergen gelopen: Verslag etappe 1

Vorige week vrijdag heb ik het tweede deel gelopen, een heel erg mooi stuk tussen Tubbergen en Ootmarsum: Verslag etappe 2

Afgelopen vrijdag ben ik verder gegaan met het derde deel, dit keer van Ootmarsum naar Oldenzaal. Ook een mooi stuk maar helaas laat de route nog wat mooiere gebieden links liggen: Verslag etappe 3

Officieel zijn er nog 2 etappes, maar in totaal met het naar huis lopen erbij zal dit nog 32 km zijn, wellicht loop ik die wel in 1 keer. Wordt vervolgd.. :-)

Mooie verslagen en wat leuk dat Woody nu ook mee op pad gaat. :y:


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.