En dan is er weer een etappe gewandeld.
Op zaterdag 4 april reis ik af naar het Brabantse Raamsdonksveer en parkeer mijn leenauto in de buurt van de bushalte waar ik de vorige keer ben geëindigd. Dat was een natte editie en vandaag begint ook nat. Het regent zachtjes en dat zal ca. 1,5 uur zo blijven.
Ik doorkruis Raamsdonksveer en verlaat dit dorp via een lange voetgangersbrug. Deze brug vormt mijn verbinding tussen Raamsdonksveer en Geertruidenberg. Op de Markt in Geertruidenberg is het officiële eindpunt van de 15e etappe.
Ik wandel door de straten van Geertruidenberg en verlaat dit vestingstadje via de grachten.
Door de Elisabethvloed in 1421 kwam Geertruidenberg aan het water te liggen, aan wat nu de Amer heet. De rivier de Amer is het vervolg van de Bergsche Maas, het kanaal dat gegraven is om het Maaswater op een snellere en veiliger manier naar zee te laten stromen.
Het meeste Maaswater zal op deze manier zijn weg naar zee zien te vinden.
Al snel krijg ik de, op kolen gestookte, elektriciteitscentrale van Amer in het vizier en deze centrale blijk ik onderweg steeds te kunnen zien als ik omkijk, zelfs nadat ik later 18 km hemelsbreed verwijderd ben van de centrale. Geen fraai gezicht deze centrale! In 2015 zou deze gesloten worden maar dat plan is later weer ingetrokken.
Vrijwel op hetzelfde punt zie ik een wegwijzer naar Santiago de Compostella: nog 2634 km te gaan. Ik maak een foto en stuur deze naar een ervaren Santiago-gang(st)er. Al vrij vlot krijg ik een foto met TT erop terug. Ook elders in den lande wordt gewandeld.
Via het kanaal naar de Amer loop ik verder, om de Drimmelse jachthaven te bereiken. Hier is een mogelijkheid om het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer te bezoeken en ik maak van de gelegenheid gebruik om binnen te rusten. Ik bestel koffie met een worstenbroodje en krijg een Biesbosch kruidenbitter "van de zaak" omdat het restaurant er vol en rommelig uitziet.
Het bezoekerscentrum ligt aan de Biesbosch, welk gebied o.a. is ontstaan door de 2e Elisabethvloed van 1421. De rivier de Amer is van oudsher een zijrivier van de Biesbosch, maar is sinds de kanalisatie van de Bergsche Maas een onderdeel van de Maas geworden.
Ik heb 9 km afgelegd, maar rust niet te lang omdat ik de 30 km binnen de 6 uur wil afleggen. Openbaar vervoer in deze regio rijdt 1 x per uur en ik heb me voor vandaag ingesteld om de bus van 15.15 uur naar Raamsdonksveer te willen halen, moet lukken!
Ik wandel om de jachthaven heen en dan volgt al snel een 5 km lang fietspad over de dijk langs de Amer. Op deze dijk krioelt het van de schapen.......en hun uitwerpselen........
Inmiddels is het droog geworden en de wind is mijn metgezel voor vandaag.
Een leuke onderbreking is het dorpje Lage Zwaluwe en is uitnodigend voor een 2e binnenrust(18 km afgelegd) maar ik besluit om eerst nog wat kilometers te maken. Al weet ik dat ik in dat geval niet snel weer zo'n gelegenheid als hier krijg voorgeschoteld.
Er volgt wederom een lange weg, langs de dijk van het Hollandsch Diep. De Amer eindigt ter hoogte van Lage Zwaluwe waardoor het Maaswater nu verder stroomt door het Hollandsch Diep.
Ik onderbreek mijn wandeling ter hoogte van de brug over het Hollandsch Diep. Hier raasde ik vanmorgen nog overheen met de auto. Deze (Moerdijk)brug verbindt de provincies Noord/Brabant en Zuid-Holland en via deze brug zal ik vanmiddag Brabant ook weer achter me laten.
Ik zoek beschutting tegen de koude wind en zie een bunker staan. Ik verkies toch het uitzicht over het water en dus klauter ik de dijk op en heb mijn rust bij een momument. Dit monument kent iedereen wel die met de auto deze kant op gaat. Het is een momument ter herinnering aan de 1e oeververbinding over het Hollandsch Diep, in de jaren 30 door de toenmalige koningin(Wilhelmina) geopend. De nieuwe brug is in de jaren '70 door de volgende vorstin(Juliana) geopend.
Het uitzicht is hier geweldig maar het is winderig en fris, dus mijn rust duurt niet lang. Ik heb hier, volgens schatting, 21 km afgelegd en alles loopt redelijk volgens planning.
Ik heb nog 9 km te gaan en het is 13.30 uur.
Een paar kilometer verderop ligt het plaatsje Moerdijk, eindpunt van de 16e etappe.
Via natuurgebied "Appelzak" verlaat ik de bebouwde kom. In dit natuurgebied(bos) ben ik langer onderweg dan de bedoeling is. De routebeschrijving, die doorgaans zeer duidelijk is, laat mij hier in de steek en met de geelgroene markeringen in het bos kom ik ook niet verder. Dan maar mijn eigen ( en dus langere) weg volgen om uit dit bos te komen.
Een stukje extra lopen is geen probleem en is ingecalculeerd in mijn planning.
Dan volgt het meest lelijke deel van deze route, langs het industrieterrein van Moerdijk, een eindeloos lange weg en ook nog langs een drukke verkeersweg!
Het is inmiddels 14.40 uur en ik verwacht nog zo'n 2-3 km te moeten gaan. In mijn ooghoek ontwaar ik een wegwijzer met mijn einddoel voor vandaag erop: Klundert. Tot mijn schrik en tot mijn verbazing is het nog 7 km tot Klundert!
Die bus kan ik wel vergeten! Het laatste stuk blijft langs de verkeersweg(links) en het industrieterrein(rechts) lopen en er lijkt maar geen einde aan te komen.
De geplande 30 km zullen er ook wel meer worden.
Ik ben dan ook blij als ik Klundert binnenloop en de bushalte zie, vanwaar ik een begin kan maken met mijn thuisreis. Een uur later maar dat hindert nu niet meer, ik ben blij dat ik in de bus kan uitrusten voordat ik (1,5 uur later) mijn zitplaats in de bus mag verruilen voor een zitplaats achter het stuur van mijn (tijdelijke) auto.
Thuisgekomen, de route nog eens nagemeten op
http://www.afstandmeten.nl en ben uitgekomen op ruim 34 km.
In het routeboekje is iedere etappe netjes aangegeven met de te lopen aantallen kilometers. Ik volg mijn eigen etappe-indeling en dan is het soms lastig om de afstand goed in te schatten, zelfs met de topografische kaarten ernaast. De meeste LAW gidsen hebben ook een afstandsaanduiding voor iedere topografische kaart, maar deze heeft dat helaas niet.
Toch heb ik vandaag heerlijk gewandeld.
Ik moet wel zeggen dat het gedeelte langs het industrieterrein het minst fraaie gedeelte is van het gehele Maaspad tot nu toe.