Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:43

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 12 Dec 2016, 10:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Het Krijtlandpad is een streekpad in het uiterste zuiden van Zuid-Limburg in Nederland. Het pad loopt van Maastricht naar Vaals en terug, met een lengte van 90 kilometer. Er is voorzien in een "doorsteek" tussen Slenaken en Gulpen. Het is in beide richtingen gemarkeerd met geel-rode tekens en in een gidsje beschreven.

Het pad begint in Maastricht, volgt de Maas tot Eijsden, en loopt door een heuvellandschap langs Noorbeek en Slenaken naar Vaals. Van Vaals loopt de route langs Vijlen naar Gulpen en via Valkenburg en Berg en Terblijt naar Maastricht.

http://wandelnet.nl/krijtlandpad-sp-7


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 12 Dec 2016, 10:46 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Komend weekend wil ik hier 2 dagen gaan wandelen.
Etappes nog in te delen. Afstand voor beide dagen nog niet bekend.
Start in Eijsden. Overnachting is geregeld.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 12 Dec 2016, 14:29 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
Komend weekend wil ik hier 2 dagen gaan wandelen.
Etappes nog in te delen. Afstand voor beide dagen nog niet bekend.
Start in Eijsden. Overnachting is geregeld.


Inmiddels een planning gemaakt:
zaterdag, van Eijsden naar Epen, 25 km
zondag, van Epen naar Gulpen, 30 km

ik verwacht dat de etappe voor zondag heuvelachtig is (o.a. Vijlenerbossen) dus misschien stop ik al eerder (direct na de heuveltjes :icon_mrgreen:)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 17 Dec 2016, 13:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Pittig lopen hier.
Nu effe op adem komen en opdrogen in Slenaken.
Ik bevind me in een vallei. Voorspelt niet veel goeds voor het vervolg van de route (klimmen!)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 17 Dec 2016, 18:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Was een pittige wandeling. Tot Epen gelopen en nu relaxen in B & B in Mechelen.
Morgen verder.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 17 Dec 2016, 20:02 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Ik heb het Krijtlandpad in de zomer van 2014 gelopen. Was behoorlijk warm toen!

Als je in je B&B nog wat leesvoer wilt hebben, hier staat mijn verslag:

http://www.danyell.nl/teksten-w/2014/14 ... ndpad.html


_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 17 Dec 2016, 21:06 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Danyell schreef:
Ik heb het Krijtlandpad in de zomer van 2014 gelopen. Was behoorlijk warm toen!

Als je in je B&B nog wat leesvoer wilt hebben, hier staat mijn verslag:

http://www.danyell.nl/teksten-w/2014/14 ... ndpad.html



Heerlijk leesvoer, Danyell. Herkenbaar voor het deel wat ik vandaag gelopen heb.
Morgen veel (Vijlener) bos en dat is niet echt mijn ding.
Het klimmen.......pffff......hoop dat het beter gaat dan vandaag.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 17 Dec 2016, 22:03 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Rustig aan doen met klimmen, veel "uitzichtmomentjes" inbouwen! :icon_lol:

Veel plezier nog!

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2016, 13:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Het hoogste punt (Vaalserberg) bereikt. Veel klimmen vandaag en ook veel bos.
Nu rust in Taverne "de Grenssteen" en dan weer op pad. Ik zal de geplande 30 km niet halen vandaag. Ben nu "al" 3 uur onderweg en heb " pas" 11 km gelopen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2016, 17:48 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Toch nog tot Wittem gekomen (28 km).
Minder heuveltjes na de rust waardoor tempo iets hoger kwam te liggen.
Verslag volgt nog.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2016, 18:01 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Marko schreef:
Toch nog tot Wittem gekomen (28 km).
Minder heuveltjes na de rust waardoor tempo iets hoger kwam te liggen.
Verslag volgt nog.

Toch goed gedaan Marko!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016, 17:00 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Bij de voorbereidingen voor dit wandelweekend zijn mijn vrouw M. en ik in eerste instantie uitgegaan van een vervolg van mijn wandeling over de Jacobswegen (Pelgrimsroute). De wandelroute zou dan op zaterdag vanuit Eijsden starten en eindigen in Luik en op zondag zou ik dan doorlopen tot Hoei.
De routes had ik al op mijn telefoon gezet en het onderkomen (nabij Luik) was zo goed als geregeld.
Gaandeweg de verdere voorbereidingen zijn we er achter gekomen dat het verder lopen over de Jacobswegen op dit moment geen haalbare kaart meer is, tenminste niet op de manier zoals we gewend waren.
En dus zijn de plannen gewijzigd en loop ik dit weekend 2 dagen over het Krijtlandpad.

Het Jacobspad Limburg was geëindigd in Eijsden. Vanaf Maastricht volgde het Jacobspad nagenoeg dezelfde route als die van het Krijtlandpad. Die etappe heb ik 2 weken geleden gelopen en loop ik nu niet nog een keer.
Kort samengevat: Die route loopt voor een groot gedeelte langs de Maas, over de boulevard, langs een verkeersweg en door een heel mooi natuurgebied "de Eijsder Beemden" waar op dat moment Galloway runderen graasden en een hele grote kudde Konikspaarden. De route eindigde in het historische centrum van Eijsden. Ik was toen doorgelopen tot het station.

Zaterdag 17 december, Krijtlandpad, van Eijsden tot Epen, afstand 26 km
Na een voorspoedige rit met de auto (mede dankzij de vernieuwde en snellere doorstroming t.h.v. Maastricht) , komen we zo rond de klok van 10.00 uur aan op het station van Eijsden. Hier word ik "vrij gelaten" en kan ik direct aan de wandeling beginnen.
Ik wandel via Mariadorp over holle wegen, langs akkerlanden en dwars door weilanden met de mogelijkheid voor schitterende uitzichten. Ik kom veel wegkruizen, kapelletjes en vakwerkhuizen tegen. Het gebied doet "on-Nederlands" aan.
De weg is in eerste instantie licht glooiend. In het Savelsbos heb ik een 1e echte beproeving voor vandaag, er moet hier flink geklommen worden. In eerste instantie probeer ik mijn eigen wandeltempo vast te houden. Normaal gesproken lukt me dat aardig maar vandaag heb ik er enigszins moeite mee. Hijgend en puffend bereik ik het hoogste punt van deze klim.

De tocht gaat veel op en neer over holle wegen en smalle paden, af en toe is het flink steil. De paden zijn modderig en de gevallen herfstbladeren maken het hier en daar tot een glibberig geheel. Er wordt geklommen van ca. 60 meter NAP tot 213 meter NAP waarna een daling zich inzet tot ca. 140 meter NAP in Slenaken. Behoorlijke hoogteverschillen dus.
Vanaf het plaatsje Mheer is het licht gaan miezeren en voordat ik Slenaken bereik is het overgegaan in een miezerige regen. Ik neem me voor om in Slenaken mijn rust te pakken en dat lukt daar prima. Er is veel horeca in dit dorp en het ziet er overal gezellig en feestelijk verlicht uit.
Mijn keuze valt op een klein restaurant. Hier geniet ik van gegratineerde uiensoep en iets te drinken. Ik bevind me in de Slenaker vallei en dat betekent dat ik hierna weer mag gaan klimmen. Na een rust van bijna 1 uur ben ik weer voldoende uitgerust en kan de reis omhoog beginnen.
Een flinke klim en het valt me wederom zwaar. De "zware" kost van zojuist is niet goed gevallen en dat "sleep" ik mee naar boven.
Mijn ademhaling en hartslag gaan ook fors omhoog!

Eenmaal boven aangekomen plof ik neer op het eerste het beste bankje dat ik tegenkom. Ik heb er inmiddels zo'n 17 km op zitten en wil nog doorlopen tot vlakbij Epen. Het plaatsje Epen ligt niet zelf aan de route, maar ik wil stoppen op een plek waar M. mij met de auto kan ophalen en wat voor haar makkelijk vindbaar is. Een modderpad langs de geul is dan niet de meest geschikte plek.
Tot aan Slenaken was de route voor mij over geheel onbekend terrein. Vanaf Slenaken kom ik steeds vaker plekjes tegen waar ik eerder ben geweest. Zuid-Limburg is een aantal jaren een favoriete vakantiebestemming van ons geweest. We hebben in deze omgeving ook veel gewandeld (samen liepen we afstanden van ongeveer 10 - 12 km). Na de Volmolen (aan de Geul gelegen) loop ik nog een klein stukje verder om dan de officiële route te verlaten en naar het plaatsje Epen te lopen. Hier hebben M. en ik afgesproken. Daar waar ik de route heb verlaten kan ik morgen weer worden afgezet met de auto.
In Epen heb ik wat rondgestruind en op M. gewacht. Daarna hebben we samen koffie gedronken in 1 van de vele restaurants hier en in een ander restaurant hebben we een lekkere pizza gegeten.

Het is dan tijd om naar ons tijdelijke onderkomen te gaan, een B & B. in Mechelen, op ca. 3 km afstand van Epen.
Onze B & B. blijkt een prima plek te zijn om te vertoeven. We worden hartelijk ontvangen en de persoonlijke aandacht van de gastheer en de gastvrouw maken het tot een prima verblijf.

Zondag 18 december, Krijtlandpad, van Epen naar Wittem, afstand 28 km
Na een prima verzorgd ontbijt en wederom een portie persoonlijke aandacht, verlaten we Mechelen en rijden we met de auto naar de plek vanwaar ik de dag ervoor de route had verlaten. Ik mag hier direct een weiland inlopen. De route is zeer goed gemarkeerd, zowel gisteren als vandaag blijkt dat de geelrode markeringen volop aanwezig zijn. Een enkele keer ontbreekt er 1 op een cruciaal punt maar met de route op de telefoon heb ik dan toch snel weer het juiste pad gevonden. Ik moet constateren dat de markeringen in het veld zijn aangepast aan veranderde omstandigheden en dat de route op mijn telefoon niet helemaal up-to-date blijkt te zijn. Het één vult het ander wel mooi aan.

In de Vijlenerbossen is het aldoor stijgen en dalen. De paden zijn allemaal onverhard en soms modderig en glibberig. Vlak voor Wolfhaag is een gigantische afdaling waar ik niet blij van word: een holle weg met allemaal oneffenheden in het wegdek, modderig en glibberig, en dus niet ongevaarlijk. Zonder kleerscheuren bereik ik het dal, waarna direct weer een klim kan worden ingezet.
Het is prima wandelweer, droog, lekkere temperatuur. Het is wel mistig maar dat levert, vooral in de bossen, mooie plaatjes op.
Het wandelen in het bos bevalt me overigens prima! Het is erg afwisselend maar ik moet me hier wel goed concentreren op het wegdek.
Mijn ademhaling heb ik weer volledig onder controle en dat betekent dat ik minder moeite heb dan gisteren, met de vele klimmetjes. Ik kan er weer van genieten!
Ik moet me nog wel een weg banen door een modderig weiland, waar Schotse Hooglanders op de glibberige paden staan.
Één verkeerde beweging hier en ik lig onderuit, te midden van die kolossale beesten. Het ernaast gelegen pad genomen, niet minder glibberig maar op iets meer afstand van de Hooglanders.

Als ik een rust neem op een bankje, constateer ik dat het 3-landenpunt op de Vaalserberg niet ver meer is. Dus hou ik het op een korte rust en baan me een weg naar boven. Boven aangekomen (klim viel niet tegen, had erger verwacht!) geniet ik van een rust in Taveerne "de Grenssteen" en geniet ik tevens van een overheerlijke kom bospaddenstoelensoep met wat stukje stokbrood ernaast. Een kop koffie toe en dan ga ik beginnen aan een lange afdaling, met nog een enkel klimmetje tussendoor, naar Vaals.
Ik heb de 1e 11 km in 3 uur tijd afgelegd. Als ik in dit tempo verder wandel, dan ga ik mijn beoogde eindpunt van vandaag (aanvankelijk Gulpen maar later bijgesteld tot Wittem) niet halen. Ik heb geen behoefte om in deze omgeving in het donker te lopen. Mijn streeftijd is uiterlijk 17.00 uur stoppen met wandelen.
Vanuit Vaals volg ik een mooie route naar Vijlen (hoogste kerkdorp van Nederland), om daarna naar de bedevaartplaats Holset te lopen.
Het wandeltempo is weer op een redelijk niveau en ik krijg er weer meer zin in. Bij de volgende plaats (Nijswiller) moet ik een beslissing nemen om al dan niet door te lopen tot Wittem. Er is namelijk halverwege niet de gelegenheid om me te laten ophalen. Na een overleg met M. besluit ik om verder te lopen. Ik ben, als er niet teveel heuveltjes meer komen, ruim voor 17.00 uur binnen. En dat lukt want de route gaat niet verder omhoog, wel iets naar beneden.

In Wittem is een klooster en daar wacht ik op M. die al vlot met de auto aan komt rijden. M. is op beide dagen in Vaals en in Aken geweest en heeft zich uitstekend vermaakt!!
De thuisreis wordt ingezet en na ongeveer een uur te hebben gereden, nemen we een rust en eten iets in een restaurant nabij een tankstation.

Dit wandelweekend is een pittig weekend geweest, vooral veroorzaakt door de enorme hoogteverschillen!
Ik heb er desondanks enorm van genoten.
Ik heb onderweg veel kleine rustmomenten ingebouwd, helaas niet altijd om van het uitzicht te genieten (mist, nevelig), maar wel om weer op adem te komen.
De 2e dag verliep al veel beter dan de 1e dag. Het lichaam had zich dus snel aan de situatie aangepast!!!
Er staat me nu nog 1 etappe te wachten en die zal ik, naar verwachting, in januari afleggen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016, 17:37 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Leuk hoor, ik beleef het weer een beetje opnieuw :icon_biggrin:
Hoewel ik er toen met een hittegolf liep, toch even heel anders, van modder heb ik geen last gehad!
Kan me nog wel die enorme klim vanuit Slenaken heel goed herinneren....... :icon_eek:

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016, 18:01 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Danyell schreef:
Leuk hoor, ik beleef het weer een beetje opnieuw :icon_biggrin:
Hoewel ik er toen met een hittegolf liep, toch even heel anders, van modder heb ik geen last gehad!
Kan me nog wel die enorme klim vanuit Slenaken heel goed herinneren....... :icon_eek:

Je hebt onder geheel andere weersomstandigheden gelopen.
Ik moet er niet aan denken om hier met zulke hoge temperaturen te lopen als jij hebt gedaan.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Krijtlandpad, SP 7
BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016, 20:44 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verwoord :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.