Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 06:08

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 04 Aug 2020, 10:07 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Dit is een nieuw pad vanaf Millingen aan de Rijn (bij Duitsland) tot aan het Vrijheidsduin (Noordzee).
Dit pad kan worden omschreven als "een Avontuur tussen Rivier en Dijk" en is ca. 200 km lang.
Er is geen vaste route: je struint tussen de rivier en de dijk. Je gaat letterlijk buiten de gebaande wegen en vindt zo jouw eigen weg.
De routegids geeft meerdere mogelijkheden om te struinen tussen rivier en dijk, afhankelijk van je eigen voorkeuren en de begaanbaarheid van de paden.

Website: https://struinpad.nl/

Ik heb het struinpakket besteld en deze is vandaag binnen gekomen. De routegids is fraai vormgegeven en bevat mooie overzichtskaarten.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 04 Aug 2020, 10:45 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7535
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
heel veel plezier en succes met je nieuwe avontuur martin

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 04 Aug 2020, 20:29 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
joyke schreef:
heel veel plezier en succes met je nieuwe avontuur martin

Dank je Joyce!
Ik hoop volgende maand hiermee te kunnen starten. M. en ik zijn dan een aantal dagen in Millingen aan de Rijn.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2020, 18:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
In de planning:
21 of 22 september: van Millingen aan de Rijn naar Nijmegen
22 of 23 september: van Nijmegen naar Druten
Het zijn struinroutes in de buurt van of direct langs de rivier de Waal, veelal dwars door de uiterwaarden.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 21 Sep 2020, 19:24 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vandaag gestruind van Nijmegen naar Druten. Zoveel mogelijk langs de Waal gelopen, dwars door de uiterwaarden. Was een pittig tochie, wel errug leuk en ook best wel avontuurlijk te noemen.
Verslag laat nog even op zich wachten.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 22 Sep 2020, 15:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vandaag gestruind van Millingen aan de Rijn naar Nijmegen. Was weer leuk en genieten.
Veel wilde dieren gezien die ook aan het struinen waren.
Minpunt zijn die kleefbolletjes (heten ze zo?) die mij al 2 dagen te grazen nemen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 29 Sep 2020, 09:37 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
21 september, Struinpad, van Nijmegen naar Druten, 25 km
Vandaag begin ik aan een nieuw avontuur. Ik ga struinen langs de rivier de Waal vanaf Millingen aan de Rijn (nabij de Duitse grens) tot aan de Noordzee waar het rivierwater uiteindelijk in terecht komt.
Het Struinpad is, qua opzet, enigszins vergelijkbaar met de Walk of Wisdom en het Gelukkigerwijspad.
Er is echter bij dit pad geen vaste route, het avontuur speelt zich voornamelijk af tussen de rivier en de dijk. Ik kies mijn eigen pad, waarbij o.a. weersomstandigheden, hoogwater en mijn eigen voorkeuren een rol mee spelen. Ook de aanwezigheid van wilde (onrustige) dieren kan van invloed zijn op mijn route.
Struinen langs de Waal heb ik al eerder gedaan, in groepsverband, tijdens de Ri-4-Daagse van 2019, expeditie Oost (van Millingen aan de Rijn tot Slot Loevestein).
Ik heb expeditie West (van Slot Loevestein tot aan de Noordzee) van de Ri-4-Daagse niet gelopen vanwege het verplichte kamperen onderweg (wat ik niet wilde).
Nu struin ik alléén en heb ik meer vrijheid om mijn eigen pad te volgen.
De route is niet bewegwijzerd en dat is ook niet nodig. Zolang ik me bevind tussen de rivier en de dijk ga ik goed.

Om praktische redenen begin ik vandaag in Nijmegen en loop naar Druten en morgen loop ik vanaf Millingen aan de Rijn naar Nijmegen.
We overnachten in een hotel in Millingen aan de Rijn.
Als we in Nijmegen aankomen, stap ik bij het station uit de auto.
Ik kan gelijk richting Weurt lopen, maar kies er voor om vanaf het station het fietspad naar de spoorbrug te nemen.
Halverwege verlaat ik de spoorbrug om over het eiland tussen de Waal en de Spiegelwaal naar de volgende brug te lopen, niet over het mooi aangelegde voetpad maar een weg zoekend zo dicht mogelijk langs de rivier.
Bij de "Oversteek” wandel ik weer terug. Via de sluis bij Weurt maak ik nu een doorsteek naar het volgende gedeelte.
Ik begin op het fietspad en loop richting de rivier. Er staan waarschuwingsborden: "gevaarlijk water vanwege botulisme en blauwalg" en "zwemmen en vis eten afgeraden in verband met bodemverontreiniging". Ik blijf toch nog maar even uit de buurt van de rivier!
Oftewel, ik ga voor “safe” en kies het Hazenpad!
Iets verderop kan ik wel al een strandje betreden. Hier lijken de ganzen de dienst uit te maken.
Weer wat verderop volg ik een klompenpad over het Weurtse straatje en het Doddendaelpad, een ruig gebied met veel overhangende takken en bomen.
En dan weer een bord: verboden toegang voor onbevoegden. Hier ben ik al eerder op gestuit toen ik van de andere kant kwam aangelopen met de Walk of Wisdom. Nu loop ik via een hek aan de zijkant iets verderop het terrein op en kom ik even later opnieuw op een strandje aan de rivier. Vanaf dit punt loop ik langere tijd pal langs de rivier, over zandstranden en door bebost gebied. Prachtige exemplaren van bomen zijn hier te vinden.

Ter hoogte van de A50 probeer ik onder de Tacitusbrug ook weer zo dicht mogelijk de rivier te naderen: een ruig terrein en wat prikkeldraad komen op mijn pad maar als ik die hindernissen heb overwonnen, begint mijn feestje.
Ik blijf enige tijd pal langs de rivier lopen, over het zandstrand maar ook gaan de schoenen en de sokken uit om heerlijk op blote voeten door het water te lopen. De golfbrekers zijn steeds een pijnlijke onderbreking maar het genot om door het rivierwater te banjeren is zo groot dat ik de pijnmomenten op de koop toe neem. Het tempo gaat hierdoor natuurlijk wel behoorlijk naar beneden maar dat is bijzaak.
Het is zonnig en warm dus volop genieten hier!
De sokken en de schoenen gaan na verloop van tijd weer aan om even weer wat te kunnen doorlopen.
Het lopen over het mulle zand wordt zwaarder en opschieten is er hier absoluut niet bij.
Ik weet ook niet tot hoever ik kan doorlopen op deze manier. Ik stuit op een afzetting met prikkeldraad, verder lopen op deze manier gaat niet lukken.

En dan (na een heerlijke onderbreking aan het water) zie ik ineens een mogelijkheid om richting de dijk te lopen, over een klompenpad.
Als ik op de dijk aankom dan blijkt dat ik net Winssen voorbij ben gelopen en dus nog lang niet in Druten ben, eerst volgt Deest nog en dan Afferden. Het laatste gedeelte van vandaag gaat via de bebouwde kom van Druten naar het centrum van Druten waar onze auto staat geparkeerd.
De Afferdense en Drutense Waarden zijn voor een volgende keer.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 29 Sep 2020, 09:47 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5059
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Het lijkt wel een survivaltocht :lol:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 29 Sep 2020, 10:35 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Nou idd Liana! Mooi verslag. Lijkt me best spannend, zo,n struintocht.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 29 Sep 2020, 20:34 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk Martin! In tegengestelde richting van de WoW, maar waarschijnlijk toch ook weer deels anders.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2020, 07:26 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Jeltsje schreef:
Het lijkt wel een survivaltocht :lol:

Het is zeker geen saaie wandeling.

fhd schreef:
Nou idd Liana! Mooi verslag. Lijkt me best spannend, zo,n struintocht.

Een beetje spanning/avontuur vind ik wel leuk.

Sammie6306 schreef:
Leuk Martin! In tegengestelde richting van de WoW, maar waarschijnlijk toch ook weer deels anders.

Tegengesteld aan de WoW, dat geldt alléén voor de richting. Met het struinen kun je dieper de uiterwaarden in en kom je op paden/plekjes waar geen enkele andere LAW of streekpad komt.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2020, 08:55 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
22 september, Struinpad, van Millingen aan de Rijn naar Nijmegen, ca. 25 km
Vandaag begin ik mijn wandeling in Millingen aan de Rijn, waar we de nacht hebben doorgebracht in een hotel in het centrum.
Na een heerlijk en uitgebreid ontbijt wandel ik vanuit het hotel eerst naar de grens met Duitsland. Vanwege het Corona virus moet ik aan de NL- kant blijven. Zuid-Hollanders zijn in Duitsland niet welkom of je moet 14 dagen in quarantaine willen gaan. Vanaf de grens wandel ik over de dijk, eerst weer een beetje terug richting het centrum maar ik blijf wel op de dijk. De Rijn gaat hier over in het Bijlands Kanaal en even verderop splitst dit kanaal zich in het Pannerden’s kanaal en de Waal.
Die laatste ga ik volgen. Al snel heb ik de keuze uit lopen over de dijk of dwars door de uiterwaarden. Ik kies voor het laatste. Er kunnen runderen zijn in dit gebied maar ik kom ze nu niet tegen.
Ik volg zoveel mogelijk de uiterwaarden totdat het niet verder meer kan.
Via een stukje dijk kom ik in het volgende gebied. Hier begint de Millingerwaard welke ik zoveel mogelijk wil doorkruisen.
Er zijn hier meerdere kuddes Konikspaarden en Galloway runderen.

Ter hoogte van de Millinger theetuin heb ik de keuze uit meerdere paden.
In eerste instantie volg ik het strandje langs de Waal. Ik stuit dan al snel op een kudde Galloway runderen die het hele zandstrand bevolken.
Ik wil er met een grote boog omheen maar dan moet ik zwemmen.
Ik loop een stukje terug om over het naastliggende voetpad verder te gaan. Totdat ik bijna oog in oog sta met een mannelijk exemplaar van de kudde. Deze komt achter de struiken vandaan en gaat breeduit op het voetpad staan alsof ie zeggen wil: jij komt hier niet langs!
Terug gaan naar het kruispunt bij de Millinger theetuin vind ik het veiligst om van daaruit een andere route te kiezen. Ik volg een ander pad waar enkele Konikspaarden een eindje met me meelopen. Er zijn enkele moeilijk begaanbare paden maar ik trotseer ze. Ik wandel richting de uitgang van de Millingerwaard en kom dan uit op de dijk in Kekerdom. Hier pak ik even een rust en ga dan weer verder.

Er volgt nu een lang gedeelte over de dijk. Hier kan ik ook onderlangs de dijk lopen.
Ditzelfde stuk heb ik ook gelopen met de Ri-4-Daagse. Nu lijkt dit stuk veel langer dan destijds. Ik begin ook last te krijgen van de warmte. Ik wissel benedendijks lopen af met lopen op de dijk zelf. De rivier krijg ik hier niet te zien. Ter hoogte van Erlecom ga ik de uiterwaarden in. Hier galopperen Konikspaarden.
Verderop zijn weer zandstranden, heerlijk! Ik nader de Ooijpolder. Daar aangekomen wandel ik rondom de Bisonbaai om aan de andere kant weer over het strand verder te gaan. Hier wemelt het van de Galloway runderen. Op het strand aangekomen wemelt het van de ...... naaktlopers en naaktliggers. Ik verlaat toch maar weer het strand.....
Iets verderop struin ik weer over het zandstrand, inmiddels met uitzicht op de Waalbrug en de stad Nijmegen. Er staan 4 Konikspaarden op het strand, dichtbij de rivier, een prachtig plaatje om te zien.
Via de wandelbrug Ooijpoort wandel ik Nijmegen binnen en kom ik op de Waalkade. Deze loop ik tot aan de spoorbrug om dan af te buigen richting het station, om van daaruit met de bus naar Millingen aan de Rijn te gaan. Ik maak een tussenstop bij de ijssalon en dan zie ik de bus naar Millingen aan de Rijn voorbij rijden. Ik hoef dus niet naar het station te lopen om de bus te pakken. Het voegt ook niets toe. Zo gezegd zo gedaan.
Met mondkapje de bus in en dan richting hotel waar we nog 1 nachtje verblijven.
Het was ook vandaag een lekker pittig dagje.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2020, 19:46 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5059
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Jij hebt wat met die beesten, volgens mij :lol:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Struinpad, avontuur tussen Rivier en Dijk
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2020, 21:03 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Jeltsje schreef:
Jij hebt wat met die beesten, volgens mij :lol:

Zal ook nooit veranderen, vermoed ik. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.