Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 05 Mei 2024, 12:43

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 04 Aug 2008, 21:11 
Ik weet natuurlijk niet of ik op de juiste pagina zit maar ik heb een probleem met mijn enkel.
Ik heb dus last van zwakke enkels en sinds de 4daagse heb ik een ontsteking in mijn rechterenkel zitten, is er een oefening om je zwakke enkels te trainen.
Ik ben niet door mijn enkel gegaan maar uitgegleden over een plank (op de derde dag) en de 4e dag alleen maar last gehad. Ik zit er niet echt op te wachten om dit telkens te krijgen..

Verder heb ik de 4daagse uitgelopen, ook al was het bloed zweet en (bijna) tranen van de pijn maar ik heb mijn 2e kruisje in huis en ga zeker weer volgend jaar voor de 3e.
Ik heb heel erg genoten van alle tochten en vooral de mensen waren een push om door te gaan.

Groetjes Bebeetje


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 04 Aug 2008, 21:51 
ik ben geen deskundige hoor, maar toen ik door mijn enkel was gegaan moest ik op 1 been gaan staan om zo de spieren sterker te maken, en dus minder snel door de enkel zou gaan. als ik op rechts ga staan, dan gaat dat vrij goed, maar moet ik op links staan, dan houd ik dat nog geen 5 tellen vol. maar oefening baart kunst zei de fysiotherapeut. als ik jou was ging ik naar een fysiotherapeut. hij/zij kan precies vertellen wat je moet doen of laten.


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008, 09:18 
er zijn allerlei oefeningen die je kunt doen om je enkels te verbeteren. Maar voordat je hiermee begint zou ik toch eerst zorgen dat die ontsteking weg is.
Een van de tips die ik ooit kreeg om mijn enkels te verbeteren is mijn schaatsen aan te doen en dan op een handdoekje gaan staan (zodat ze niet bot worden) en de afwas gaan doen. Wel zorgen dat je recht blijft staan natuurlijk.
Als dat goed gaat kun je het op 1 been proberen en daarna op 1 been en dan door dat been naar beneden zakken, etc etc


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008, 09:34 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Mrt 2005, 11:04
Berichten: 1000
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30km
Aantal N4D volbracht: 34
Volgende wandeltocht: Airborne
Kennedymarsen volbracht: 8
100+ wandelingen: 8
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
cynthia schreef:
er zijn allerlei oefeningen die je kunt doen om je enkels te verbeteren.


Het verbaast me een beetje om dit uit de mond van een medicus te horen.....
Zwakke enkels duidt op opgerekte enkelbanden, die nooit meer zo kort worden als voor de eerste verstuiking.
Nu is wandelen een minder riskante bezigheid dan bijvoorbeeld basketbal.
Als wandelaar met zwakke enkels heb je maar één keuze: meer steun realiseren.
Dit kan door te kiezen voor hoge schoenen (bijvoorbeeld soft-walkers) of tapen / enkelbrace.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008, 11:03 
Peter B schreef:
cynthia schreef:
er zijn allerlei oefeningen die je kunt doen om je enkels te verbeteren.


Het verbaast me een beetje om dit uit de mond van een medicus te horen.....
Zwakke enkels duidt op opgerekte enkelbanden, die nooit meer zo kort worden als voor de eerste verstuiking.
Nu is wandelen een minder riskante bezigheid dan bijvoorbeeld basketbal.
Als wandelaar met zwakke enkels heb je maar één keuze: meer steun realiseren.
Dit kan door te kiezen voor hoge schoenen (bijvoorbeeld soft-walkers) of tapen / enkelbrace.


Oke, daar heb je wel gelijk in.
Maar er is verschil tussen zwakke enkels en zwakke enkels. In dit geval dacht ik dat er gewoon sprake was ietwat verwakte enkels, iets waar ik zelf ook last van heb/had, maar bij mij werken die oefeningen dus wel goed.


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008, 12:26 
Peter B schreef:
cynthia schreef:
er zijn allerlei oefeningen die je kunt doen om je enkels te verbeteren.


Het verbaast me een beetje om dit uit de mond van een medicus te horen.....
Zwakke enkels duidt op opgerekte enkelbanden, die nooit meer zo kort worden als voor de eerste verstuiking.
Nu is wandelen een minder riskante bezigheid dan bijvoorbeeld basketbal.
Als wandelaar met zwakke enkels heb je maar één keuze: meer steun realiseren.
Dit kan door te kiezen voor hoge schoenen (bijvoorbeeld soft-walkers) of tapen / enkelbrace.

tegen mij is gezegd dat die enkelbanden inderdaad nooit meer worden wat ze geweest zijn. je kunt ze vergelijken met een versleten stuk elastiek. maar als de spieren eromheen door oefeningen sterker worden kun je wel een hoop opvangen.


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008, 12:39 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2914
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
anne schreef:
Peter B schreef:
cynthia schreef:
er zijn allerlei oefeningen die je kunt doen om je enkels te verbeteren.


Het verbaast me een beetje om dit uit de mond van een medicus te horen.....
Zwakke enkels duidt op opgerekte enkelbanden, die nooit meer zo kort worden als voor de eerste verstuiking.
Nu is wandelen een minder riskante bezigheid dan bijvoorbeeld basketbal.
Als wandelaar met zwakke enkels heb je maar één keuze: meer steun realiseren.
Dit kan door te kiezen voor hoge schoenen (bijvoorbeeld soft-walkers) of tapen / enkelbrace.

tegen mij is gezegd dat die enkelbanden inderdaad nooit meer worden wat ze geweest zijn. je kunt ze vergelijken met een versleten stuk elastiek. maar als de spieren eromheen door oefeningen sterker worden kun je wel een hoop opvangen.


tòch heb ik het idee van wèl!
Ik ben jaren (ca 1995) geleden een keer flink door mijn enkel gegaan tijdens volleybal op een sportdag. In de jaren daarna zwikte ik heel regelmatig door mijn enkel, vaak was het op een kiezeltje of op een minimaal hoogteverschil tussen twee tegels. De ene keer ging ik er zwaarder doorheen dan de andere keer. Had ook te maken met mijn lichaamsgewicht van dat moment.
Ook zwikte ik vaak tijdens het hardlopen. Ik liep dan meestal gewoon door zodat de zwelling heel erg meeviel en ik 's avond iets last had ervan.
Beweging is m.i. toch het beste voor een (lichte) verzwikking. In ieder geval beter dan direct koelen en omhoog zitten en nix doen. Volgens mij zijn ze teruggekomen van de RADIJS (Rusten, Altijd hoog, Drukverband, IJS) methode.

Na jaren last heb ik nu vrijwel geen last meer van zwikken. Dus is mijn conclusie dat je enkelbanden misschien niet helemaal meer worden wat ze geweest zijn maar ze kunnen wel degelijk weer het oude niveau benaderen......

Kijk eens op: http://www.blessurevrij.nl/.
Daar vind je een aantal links voor enkelblessure's.

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008, 14:08 
Bebeetje schreef:
Ik weet natuurlijk niet of ik op de juiste pagina zit maar ik heb een probleem met mijn enkel.
Ik heb dus last van zwakke enkels en sinds de 4daagse heb ik een ontsteking in mijn rechterenkel zitten, is er een oefening om je zwakke enkels te trainen.
Ik ben niet door mijn enkel gegaan maar uitgegleden over een plank (op de derde dag) en de 4e dag alleen maar last gehad. Ik zit er niet echt op te wachten om dit telkens te krijgen..

Verder heb ik de 4daagse uitgelopen, ook al was het bloed zweet en (bijna) tranen van de pijn maar ik heb mijn 2e kruisje in huis en ga zeker weer volgend jaar voor de 3e.
Ik heb heel erg genoten van alle tochten en vooral de mensen waren een push om door te gaan.

Groetjes Bebeetje


Lijkt mij verstandig dat je even langs een fysio gaat, die kan voor jouw situatie de meest geschikte oefeningen geven.


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 02 Sep 2008, 20:21 
sorry voor mijn late reactie maar het zijn dus echt zwakke enkels. Ik heb al hoge wandelschoenen om zwikken te voorkomen. Maar ik ben dus ongelukkig uitgegleden en de fysiotherapeute heeft mijn enkel de afgelopen 2 weken in de tape gezet. Maar ze was er nog niet helemaal uit, ze was het in iedergeval niet eens met de huisarts want die dacht dus een ontsteking. Het gaat gelukkig wel steeds beterder en volgende week dan krijg ik oefeningen, dit is afhankelijk hoe het deze week met de brace gaat. Ze vermoed dat de schuine banden een optater hebben gekregen maar het kon ook een haarscheurtje op mijn bot zijn :? of het botvlies. Maar ze vermoedde eerder mijn enkelbanden omdat het pijngebied steeds kleiner wordt. Voorlopig dus nog niet wandelen...


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 15 Sep 2008, 13:58 
Je zou ook kunnen overwegen om naar een orthopeet te gaan en dan evt een mri maken van je enkels, dan zie kun je volgens mij precies zien wat er evt mankeert. In ieder geval succes !!


Omhoog
   
 
 Titel: Re: wat te doen aan zwakke enkels
BerichtGeplaatst: 15 Sep 2008, 20:37 
Eindelijk na 8 weken hebben ze eindelijk een foto gemaakt van mijn enkel. Maar dat is wel een goede optie, eerst maar de komende 3 dagen doorbijten. Ik baal nog steeds enorm want ik kan nu nog steeds geen lange wandelingen maken, laat staan 5km. :cry:


Omhoog
   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.