Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 11:12

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 13 Jun 2016, 08:18 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 16:59
Berichten: 820
Woonplaats: Den Haag
Leeftijd: 63
Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
Marko schreef:
...
Uiteindelijk, volgens de app. 49,6 km gelopen. Bij het opslaan/bewaren van de route veranderde dit in 48,8 km. Vanwaar de correctie?
Op http://www.afstrandmeten.nl was ik op een lager aantal kilometers (47) uitgekomen, maar heb tussendoor wel iets omgelopen, al had ik niet verwacht dat dit 1,8 km zou zijn, dus vraag me af of het wel helemaal klopt.


Er zijn een paar dingen waar dat aan kan liggen:

1. Als je een route uitzet op bijv. afstandmeten.nl geef je met een beperkt aantal punten aan wat de route is. Hiertussen wordt telkens een rechte lijn getrokken, en zoals we nog uit de wiskundelessen weten is een rechte lijn de kortste weg tussen twee punten.

2. De route die je loopt gaat nooit precies volgens die rechte lijnen. Je steekt af en toe eens over, neemt een sanitaire stop in de bosjes, loopt een paar keer op en neer tijdens een rust, bij een rotonde de buitenbocht etc. Telkens kleine stukjes die allemaal opgeteld worden. De GPS/telefoon legt tijdens het lopen bovendien veel meer punten vast dan je bij het uitzetten gedaan hebt. Hierdoor wordt de "gemeten" afstand dus langer dan de "uitgezette" afstand.

3. De nauwkeurigheid van het GPS-apparaat speelt ook een rol. Een goede GPS kan de positie bepalen op 3 of 5 meter nauwkeurig. Bij een smart-phone is dat vaak zo'n 20 meter. De positie die vastgelegd wordt zal telkens een aantal meters afwijken van de werkelijke positie, dan weer eens naar links, dan weer eens naar rechts. Uiteindelijk levert dat een slingerlijn op die langer is dan de werkelijk gelopen afstand. Als je flink inzoomt op de route zie je een slingerlijn waarvan je meteen zal denken: zo dronken was ik toch niet? :icon_wink:

4. Dan is het ook nog afhankelijk van het gebied waar je loopt. De GPS heeft "vrij zicht" op de satellieten nodig. In dicht bosgebied en zeker in stedelijk gebied met veel hoge gebouwen kan dat problemen geven. Het signaal van de satellieten kan bijv. reflecteren tegen flatgebouwen en zo via een omweg bij de ontvanger komen. Dat geeft dan afwijkingen in de getoonde positie.
(Komt ook nog bij dat voor civiele toepassingen het GPS signaal expres minder nauwkeurig gemaakt is. Voor militaire doeleinden is het een stuk nauwkeuriger)

5. Als je klaar bent met lopen en je gaat de opgenomen route opslaan, dan worden niet alle opgenomen punten opgeslagen, puur om de grootte van het GPX-bestand te beperken. Met minder punten heb je dus minder rechte lijntjes is wordt de totale afstand weer korter.

De door jou genoemde afwijkingen (49,6 - 48,8 - 47km) zijn hiermee denk ik wel te verklaren.
Al met al vind ik het nog steeds indrukwekkend dat zo'n klein apparaatje samen met een paar satellieten op 20.000 km (!!) afstand mijn positie tot op een paar meter nauwkeurig kan bepalen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 13 Jun 2016, 14:00 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Cobie schreef:
Al met al vind ik het nog steeds indrukwekkend dat zo'n klein apparaatje samen met een paar satellieten op 20.000 km (!!) afstand mijn positie tot op een paar meter nauwkeurig kan bepalen.


Zo is ook het spel geocachen ontstaan: ik kan met die GPS een heel klein doosje wat jij ergens verstopt hebt, terugvinden! :icon_cheesygrin:

Maar even een kleine aanvulling op het aantal punten wat een GPS vastlegt.
Ik weet niet hoe dat bij een telefoon gaat, maar op de GPS die ik heb (Garmin Oregon 550t) kan ik dat zelf instellen.
In stappen van minimaal, weinig, normaal, veel, heleboel, maximum (of zoiets).
Dan krijg je inderdaad in Basecamp of in MapSource een heel groot bestand, maar in beide programma's kan je het aantal punten weer terugfilteren.
Dus voor de nauwkeurigheid werk ik op m'n GPS met het maximum aantal punten, maar als ik later de track bekeken en bewerkt heb, filter ik de punten naar een maximum van 500, voordat ik hem opsla.
Dat is nauwkeurig genoeg om later de track weer eens na te kunnen lopen.

O ja, en misschien nog een tip voor de "bezoekjes in de struiken", die leg ik vast door een waypoint te markeren.
Thuis zoek ik die waypoints op en wis de heen-en-weer lijntjes naar en van m'n sanitaire stops.
Ik zet namelijk mijn routes op m'n website en het gaat niemand aan waar ik in de struiken heb gezeten........ :icon_lol:

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 13 Jun 2016, 16:11 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Dank voor je uitleg, Coby.
Op afstandmeten.nl gebruik ik meestal de optie "voetpaden volgen", dan hoef je niet de hele route handmatig in te tekenen. Voordeel hiervan is dat rotondes en bochten in de weg zoveel mogelijk worden meegenomen. Je moet dan wel goed kijken of de juiste voetpaden worden genomen. Als dit niet goed gaat dan teken ik alsnog handmatig in.

De opgeslagen GPS route heb ik geheel "nagelopen" en dan zie je inderdaad dat het soms lijkt alsof ik een straat 4x heb overgestoken terwijl ik dit niet heb gedaan.
Ook heb ik op een kruispunt heen en weer gelopen om de juiste weg in te slaan.
En ik heb 1x een paar honderd meter "verkeerd" gelopen.
Voor mezelf had ik al de conclusie getrokken dat de gecorrigeerde GPS- afstand (48,8 km) met max. 1 km moest worden ingekort.
Betekent een afwijking van slechts 2% en daar ben ik dik tevreden mee.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2016, 14:00 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Op dit moment lukt het met mijn telefoon om de GPS routes van het Groene Hart Pad erop te krijgen. Wel fijn, aangezien het routeboekje gedateerd is (2012).
De volgende uitdaging is om de routes van het Jacobspad erop te krijgen. http://www.stjacobspad.nl/
De door enkelen van jullie geadviseerde programma's (om op mijn telefoon te zetten) lukt niet. Waarschijnlijk toch een verouderde telefoon.

Ik heb nog even de tijd, want ik ga pas in augustus/september aan dit pad beginnen. Het routeboekje is in het Duits geschreven. Route loopt voor een groot deel over Duits grondgebied. GPS aanvulling is dus zeker gewenst.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2016, 14:06 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Okt 2008, 14:23
Berichten: 1611
Woonplaats: Giekerk
Leeftijd: 75
Afstand 2024: 30km
Kilometers gelopen: 10000
Aantal N4D volbracht: 10
Kennedymarsen volbracht: 13
Aantal 11 steden gelopen: 3
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Danyell schreef:
Cobie schreef:
Al met al vind ik het nog steeds indrukwekkend dat zo'n klein apparaatje samen met een paar satellieten op 20.000 km (!!) afstand mijn positie tot op een paar meter nauwkeurig kan bepalen.


Zo is ook het spel geocachen ontstaan: ik kan met die GPS een heel klein doosje wat jij ergens verstopt hebt, terugvinden! :icon_cheesygrin:

Maar even een kleine aanvulling op het aantal punten wat een GPS vastlegt.
Ik weet niet hoe dat bij een telefoon gaat, maar op de GPS die ik heb (Garmin Oregon 550t) kan ik dat zelf instellen.
In stappen van minimaal, weinig, normaal, veel, heleboel, maximum (of zoiets).
Dan krijg je inderdaad in Basecamp of in MapSource een heel groot bestand, maar in beide programma's kan je het aantal punten weer terugfilteren.
Dus voor de nauwkeurigheid werk ik op m'n GPS met het maximum aantal punten, maar als ik later de track bekeken en bewerkt heb, filter ik de punten naar een maximum van 500, voordat ik hem opsla.
Dat is nauwkeurig genoeg om later de track weer eens na te kunnen lopen.

O ja, en misschien nog een tip voor de "bezoekjes in de struiken", die leg ik vast door een waypoint te markeren.
Thuis zoek ik die waypoints op en wis de heen-en-weer lijntjes naar en van m'n sanitaire stops.
Ik zet namelijk mijn routes op m'n website en het gaat niemand aan waar ik in de struiken heb gezeten........ :icon_lol:

Is ook niet belangrijk toch waar jij hebt gezeten, wil het niet weten, ga nie kijke nie.

_________________
Alles ligt op loopafstand als je tijd genoeg hebt.





http://peco.mijnalbums.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2016, 23:05 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Aug 2012, 20:06
Berichten: 292
Woonplaats: Wehl
Leeftijd: 66+
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: -
Kilometers gelopen: veel
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 60
100+ wandelingen: 7
Merk wandelschoenen: Meindl,Newbalance,Gr
Mood: Vrolijk
Goede kaarten gratis te downloaden via de Duitse website:
http://www.freizeitkarte-osm.de/
kaarten voor oa Garmin GPS en Android Smartphones en Tablets

Maak je gebruik van Basecamp dan dien je daarvoor een aparte versie van de kaart te downloaden.
E.e.a. wijst zich van zelf.
onder "karten" vind je kaarten van de belangrijkste Europese landen.

_________________
Erger u niet, verwonder u slechts

Ambula, Bevi et Canta


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2016, 14:39 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 16:59
Berichten: 820
Woonplaats: Den Haag
Leeftijd: 63
Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
Marko (in een andere draad) schreef:
...... Topo-GPS laat me in de steek (deze blijkt te zijn uitgevallen) en de andere navigatie laat zien dat ik naar rechts moet. Mijn gevoel zegt linksaf en dat blijkt de juiste richting te zijn. .....


Topo-GPS:
Topo-GPS werkt met zeer gedetailleerd kaartdelen (tegels) van 1km bij 1km. Telkens als hij een stuk kaart moet laten zien zal hij de benodigde tegel(s) downloaden en tonen. Die kaartdelen worden in de Phone opgeslagen. Als het er teveel worden, worden de oudst bewaarde tegels verwijderd.
Topo-GPS doet dit downloaden van kaarttegels standaard alleen als je een Wifi-verbinding hebt. In de instellingen kan je dat wel afzetten en dan zal hij het ook doen via 3G/4G (dat kost je dan wel MB's van je bundel).
Bij een opgeslagen route in Topo-GPS kun je aangeven dat ie alle benodigde tegels moet downloaden. Dan heb je dus buiten als je de route gaat lopen in principe geen internet meer nodig.
Maar .... als je te ver van de route afdwaalt kun je in een stuk komen waarvan de kaart-tegel(s) niet gedownload zijn en zie je grijze en zwarte vlakken.

Richting:
Wat je steeds in de gedachten moet houden bij GPS-navigatie is dat het enige wat GPS doet is je huidige positie aangeven. Dus de plek waar je op een bepaald moment bent, niet de richting waarin je kijkt of waarin je je GPS-apparaat houdt. Door om de zoveel seconden die positie te bepalen en te onthouden kan hij leuke dingen doen zoals een hele track opnemen, je snelheid bepalen en de richting waarin je loopt. Maar daarvoor moet je dan wel in beweging zijn. Het apparaat moet twee verschillende posities meten, om uit te kunnen rekenen in welke richting je bewogen hebt. Bij een nauwkeurigheid van een paar meter, moet je al gauw pakweg 15 meter lopen om een goede richtingaanduiding te krijgen.

Voor een richtingsbepaling bij stilstand heb je een kompas nodig. Er zitten in de betere GPS-en en Phone’s wel elektronische kompassen ingebouwd die dat kunnen, maar het is dan wel weer de vraag of je navigatie-app gebruik maakt van dat kompas.
Ikzelf zal altijd eerst dat stukkie lopen om zekerheid te krijgen van de richting ....


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2016, 20:04 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Cobie schreef:
Marko (in een andere draad) schreef:
...... Topo-GPS laat me in de steek (deze blijkt te zijn uitgevallen) en de andere navigatie laat zien dat ik naar rechts moet. Mijn gevoel zegt linksaf en dat blijkt de juiste richting te zijn. .....


Topo-GPS:
Topo-GPS werkt met zeer gedetailleerd kaartdelen (tegels) van 1km bij 1km. Telkens als hij een stuk kaart moet laten zien zal hij de benodigde tegel(s) downloaden en tonen. Die kaartdelen worden in de Phone opgeslagen. Als het er teveel worden, worden de oudst bewaarde tegels verwijderd.
Topo-GPS doet dit downloaden van kaarttegels standaard alleen als je een Wifi-verbinding hebt. In de instellingen kan je dat wel afzetten en dan zal hij het ook doen via 3G/4G (dat kost je dan wel MB's van je bundel).
Bij een opgeslagen route in Topo-GPS kun je aangeven dat ie alle benodigde tegels moet downloaden. Dan heb je dus buiten als je de route gaat lopen in principe geen internet meer nodig.
Maar .... als je te ver van de route afdwaalt kun je in een stuk komen waarvan de kaart-tegel(s) niet gedownload zijn en zie je grijze en zwarte vlakken.

Richting:
Wat je steeds in de gedachten moet houden bij GPS-navigatie is dat het enige wat GPS doet is je huidige positie aangeven. Dus de plek waar je op een bepaald moment bent, niet de richting waarin je kijkt of waarin je je GPS-apparaat houdt. Door om de zoveel seconden die positie te bepalen en te onthouden kan hij leuke dingen doen zoals een hele track opnemen, je snelheid bepalen en de richting waarin je loopt. Maar daarvoor moet je dan wel in beweging zijn. Het apparaat moet twee verschillende posities meten, om uit te kunnen rekenen in welke richting je bewogen hebt. Bij een nauwkeurigheid van een paar meter, moet je al gauw pakweg 15 meter lopen om een goede richtingaanduiding te krijgen.

Voor een richtingsbepaling bij stilstand heb je een kompas nodig. Er zitten in de betere GPS-en en Phone’s wel elektronische kompassen ingebouwd die dat kunnen, maar het is dan wel weer de vraag of je navigatie-app gebruik maakt van dat kompas.
Ikzelf zal altijd eerst dat stukkie lopen om zekerheid te krijgen van de richting ....


Dank voor je uitleg, Cobie!
Topo-GPS deed bij mij helemaal niets meer afgelopen zaterdag. De app. leek vastgelopen te zijn. Ik heb de app. later (thuis) verwijderd en opnieuw gedownload. Daarna had ik geen problemen meer, alleen was ik alle gegevens van die dag kwijt.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2016, 22:22 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 26 Dec 2004, 19:08
Berichten: 1886
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 68
Aantal N4D volbracht: 28
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: geen
Mood: Gewoon
peterc schreef:
Danyell schreef:
O ja, en misschien nog een tip voor de "bezoekjes in de struiken", die leg ik vast door een waypoint te markeren.
Thuis zoek ik die waypoints op en wis de heen-en-weer lijntjes naar en van m'n sanitaire stops.
Ik zet namelijk mijn routes op m'n website en het gaat niemand aan waar ik in de struiken heb gezeten........ :icon_lol:

Is ook niet belangrijk toch waar jij hebt gezeten, wil het niet weten, ga nie kijke nie.

Tsssssssss :icon_eek: .......... nooit geweten dat je dat deed. :icon_lol:

_________________
Het leven is veel te kort....
om je druk te maken over een paar bij elkaar passende sokken.

www.ellynoordover.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2016, 10:09 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
ik ben weer een stapje verder gekomen. Ik heb de app. afstandmeten.nl op mijn telefoon gezet en nu kan ik al mijn privé-routes daar zien en volgen.
Dus als een route op afstandmeten.nl staat dan kan ik deze altijd via de telefoon volgen. (moet er dan alleen eerst even nog een privé-route van maken maar dat is een koud kunstje!) :icon_razz:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2017, 10:22 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Mijn Topo-GPS uitgebreid met een wereldkaart. Nu kan ik ook in het buitenland routes op mijn telefoon volgen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2017, 11:09 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 16:59
Berichten: 820
Woonplaats: Den Haag
Leeftijd: 63
Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
Marko schreef:
Mijn Topo-GPS uitgebreid met een wereldkaart. Nu kan ik ook in het buitenland routes op mijn telefoon volgen.

Had je die nog niet?
OpenStreetMap (Wereld) zit er standaard bij :-)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Wandelen met je smart-phone of GPS
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2017, 11:32 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Cobie schreef:
Marko schreef:
Mijn Topo-GPS uitgebreid met een wereldkaart. Nu kan ik ook in het buitenland routes op mijn telefoon volgen.

Had je die nog niet?
OpenStreetMap (Wereld) zit er standaard bij :-)

Open Street Map zit er standaard op, maar de wereldkaart moet apart gekocht worden en dat heb ik nu gedaan, voor € 3,99.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.