Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 08:49

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2016, 13:35 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Feb 2015, 16:13
Berichten: 187
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 8094
Aantal N4D volbracht: 9
Volgende wandeltocht: GR5
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Lowa/Meindl
Afgelopen vrijdag liep ik de vierde dag van de 55-kilometer in de Nijmeegse Vierdaagse en had ik regen+onweer bij Grave en bij Mill. Het was harde regen. Toen ik in Mill aankwam, waren de sokken doorweekt en mijn voeten zeiknat. Kan het zijn dat het regenwater via de sokken de schoen is binnengedrongen of wijst dit op een probleem met de wandelschoenen? De laatste keer dat ik ervoor in regen liep, was ongeveer een jaar en ca. 700 kilometers ervoor. In totaal heb ik met deze schoenen zo'n 2700 kilometer gelopen sinds februari 2012.

_________________
Mijn wandelblog


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2016, 14:02 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 16:59
Berichten: 820
Woonplaats: Den Haag
Leeftijd: 63
Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
Leonard schreef:
Afgelopen vrijdag liep ik de vierde dag van de 55-kilometer in de Nijmeegse Vierdaagse en had ik regen+onweer bij Grave en bij Mill. Het was harde regen. Toen ik in Mill aankwam, waren de sokken doorweekt en mijn voeten zeiknat. Kan het zijn dat het regenwater via de sokken de schoen is binnengedrongen of wijst dit op een probleem met de wandelschoenen? De laatste keer dat ik ervoor in regen liep, was ongeveer een jaar en ca. 700 kilometers ervoor. In totaal heb ik met deze schoenen zo'n 2700 kilometer gelopen sinds februari 2012.

Ik liep ook door die hoosbuien en ik denk dat het meeste water inderdaad via mijn sokken de schoenen ingelopen is.
Maar er stond op een gegeven moment zoveel water op de weg dat ik niet uitsluit dat het ook door de poriën van het leer gekomen is (mijn schoenen zijn nu 4 jaar oud en gaan nu met pensioen)

Na de regen nog een tijdje erop doorgelopen en toen de schoenen weer een beetje droger gingen lijken heb ik droge sokken aangedaan.
Dat was trouwens voor de allereerste keer dat ik tijdens het wandelen sokken heb gewisseld :icon_lol:

Je zou het eens kunnen testen door je schoenen in een bak water te zetten en zover naar beneden te duwen dat het water net niet over de rand stroomt. Kijk dan na een tijdje een of er water in de schoen terecht gekomen is.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2016, 15:46 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Feb 2015, 16:13
Berichten: 187
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 8094
Aantal N4D volbracht: 9
Volgende wandeltocht: GR5
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Lowa/Meindl
Dank voor de tip, dat kan ik inderdaad wel eens proberen. Onze schoenen zijn kennelijk ook even oud; ik heb vorig jaar wel nieuwe hakken laten plaatsen omdat die waren afgesleten, maar als ze inderdaad lek zijn, gaan deze aan de wilgen :icon_cheesygrin:.

_________________
Mijn wandelblog


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2016, 18:03 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Leonard schreef:
Dank voor de tip, dat kan ik inderdaad wel eens proberen. Onze schoenen zijn kennelijk ook even oud; ik heb vorig jaar wel nieuwe hakken laten plaatsen omdat die waren afgesleten, maar als ze inderdaad lek zijn, gaan deze aan de wilgen :icon_cheesygrin:.

Gore-tex kan behandeld worden als ze niet meer water dicht zijn.
In de outdoor winkels hebben ze daar de middelen voor.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 26 Jul 2016, 19:42 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Feb 2016, 10:53
Berichten: 811
Woonplaats: Leerdam
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
Ik heb ook gore tex schoenen. Waterdicht en ademend. Maar van beide zaken is niks van waar. Tijdens de hoosbuien op vrijdag waren mijn sokken ook zeiknat. Of al het water water via de sokken in de schoenen zijn gekomen, weet ik niet. Je volgens mij ook nooit bewijzen dat het water via de porien naar binnen is gekomen.

Tijdens de warme wandelwagen kwam mijn sokken ook nat uit de schoen. Ik geloof niet dat er waterdichte en ademende schoenen ineen bestaan. En mocht een fabrikant dat ooit weereens beweren, dan wil ik dat weleens testen met mijn voeten.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 26 Jul 2016, 19:48 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Friso schreef:
Ik heb ook gore tex schoenen. Waterdicht en ademend. Maar van beide zaken is niks van waar. Tijdens de hoosbuien op vrijdag waren mijn sokken ook zeiknat. Of al het water water via de sokken in de schoenen zijn gekomen, weet ik niet. Je kunt volgens mij ook nooit bewijzen dat het water via de porien naar binnen is gekomen.

Tijdens de warme wandelwagen kwamen mijn sokken ook nat uit de schoen. Ik geloof niet dat er waterdichte en ademende schoenen ineen bestaan. En mocht een fabrikant dat ooit weereens beweren, dan wil ik dat weleens testen met mijn voeten.

Kortom: probeer de volgende keer eens wandelschoenen zonder Goretex of andere waterwerende en toch ademende laag. Dan kun je het verschil beoordelen. Zelf heb ik op de hardloopschoen gebaseerde schoenen, dus niet van leer en ze hebben aan de bovenkant een open structuur ('mesh' noemen ze dat). De regen gaat er dus dwars doorheen maar deze schoen ventileert ook als een tierelier. Mijn voeten zijn droog gebleven. Bij stortbuien doe ik snel de schoenhoezen van Hi-Tec om de schoenen zodat ik niet ga lopen 'soppen', maar die doe ik als het droog is of minder hard regent ook snel weer eraf want die hoezen ventileren natuurlijk niet en dan merk ik dat mijn voeten wel degelijk zweten. Nog een voordeel: schoenen zonder Goretex zijn meestal een stuk goedkoper.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 26 Jul 2016, 20:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Friso schreef:
Ik heb ook gore tex schoenen. Waterdicht en ademend. Maar van beide zaken is niks van waar. Tijdens de hoosbuien op vrijdag waren mijn sokken ook zeiknat. Of al het water water via de sokken in de schoenen zijn gekomen, weet ik niet. Je volgens mij ook nooit bewijzen dat het water via de porien naar binnen is gekomen.

Tijdens de warme wandelwagen kwam mijn sokken ook nat uit de schoen. Ik geloof niet dat er waterdichte en ademende schoenen ineen bestaan. En mocht een fabrikant dat ooit weereens beweren, dan wil ik dat weleens testen met mijn voeten.

De membramen van gore-tex kunnen door zweten (zout afzetting) verstopt raken waardoor je dus natte sokken krijgt bij droog weer.
Dit kan je oplossen door de schoenen vol te laten lopen met water met een scheutje azijn.
Een half uurtje laten staan, leeg gooien en aan de lucht laten drogen. Zeker NIET in de zon. De binnenkant kan je sneller drogen door kranten of keukenpapier in te doen.
De buitenkant kun je inspuiten met een speciaal middel voor gore-tex om ze weer waterdicht te maken.
De regen die jullie voor de kiezen hebben gehad houdt geen enkele voet droog.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Gore-Tex-schoenen toch lek?
BerichtGeplaatst: 08 Aug 2016, 12:09 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Jul 2007, 06:43
Berichten: 425
Woonplaats: Slijk Ewijk
Leeftijd: 55
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ??
Aantal N4D volbracht: eeh
Volgende wandeltocht: nijmegen!
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Meindle
Ik vermoed dat jullie ongeveer evenveel regen hebben gehad als ik op de 55.........het kan niet dat je door bent gelopen zonder gamaschen en er geen water in je schoenen is gelopen van boven.....dus dit zegt idd niets over de staat van je gore-tex. Zoals Cornelia zegt: een keer spoelen, behandelen en eventueel uittesten in een bak water.....mijn ervaring is overigens dat goede schoenen (meindle oid) zonder gore-tex die goed behandeld zijn ook redelijk lang water werend zijn en blijven (dan heb ik het over mijn oude meindles van 17 jaar oud, 3x verzoold, voorzien van nieuwe hielstukken en nog steeds als nieuw in het gebruik)

_________________
http://www.slijkewijksestappers.nl

Tempus omnia vulnera sanat, cicatrices manent


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.