Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:09

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 16:41 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
De Jacobsweg Nieumeghen is de langste Jacobsweg in Nederland en start in het noorden van Friesland. De hoofdroute eindigt in Maastricht, waar aansluiting is op de Belgische Jacobswegen.
De Jacobswegen hebben als eindbestemming Santiago de Compostela.

Het 1e deel in Nederland wordt gevormd door het Jabikspaad, welke ik inmiddels heb gelopen.
Het 2e deel brengt de wandelaar van Hasselt naar Nijmegen, welke ik nu aan het lopen ben.
Het 3e deel wordt gevormd door de Jacobsweg Limburg, welke ik in het najaar wil lopen.

Voor de routes van het 2e deel maak ik gebruik van de gids: - Jacobswegen in Nederland - Deel 2 - auteurs: Bram v.d. Wees, Joukje Eringa, Han Lasance, Jos Peters


Laatst gewijzigd door Marko op 20 Apr 2016, 16:46, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 16:45 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
zaterdag 16 april, Jacobsweg van Hasselt naar Olst, afstand 45 km
Op het centraal station van Zwolle hebben Aike en ik afgesproken. In Zwolle willen wij op de bus stappen naar Hasselt. Als we aankomen dan zie ik op de informatieborden staan dat de bus, precies volgens dienstregeling, over 6 minuten zal vertrekken.
Helaas komt deze bus niet opdagen. Op het informatiebord verschijnt inmiddels de wachttijd voor de volgende bus en aangezien de bus met een frequentie van 1 x per uur rijdt, besluiten Aike en ik om dan maar vast een bakkie te doen en een toilet te bezoeken.
Het betekent een uur vertraging maar dat weerhoudt ons er niet van om de gehele geplande route te lopen. Het wordt dan wel een latertje vandaag.

Even voor half 11 beginnen we aan onze wandeling die begint bij de Sint Stephanuskerk in Hasselt maar voor ons al bij de bushalte.
De route voert tot aan Zwolle voor een groot deel over de dijken langs het Zwarte Water en later langs de Vecht. Aangezien de pont bij Haerst in dit seizoen niet vaart, lopen wij het alternatief langs enkele (drukke) verkeerswegen. Dit vinden we niet echt lekker lopen zeker niet wanneer er ook nog een flinke plensbui op ons valt.
Kletsnat lopen we het centrum van Zwolle binnen. Na de regenbui doen de zon en de wind verwoede pogingen om ons enigszins op te drogen, voordat we neerstrijken in een croissanterie in de binnenstad van Zwolle.
We hebben er 15 km opzitten en genieten van de rust en een croissant met iets te drinken erbij.

In Zwolle eindigt de ene etappe bij de "Onze Lieve Vrouwe Basiliek" en begint de volgende etappe. In de gids is dit niet zo duidelijk beschreven dus wordt het rondjes draaien voordat we begrijpen aan welke kant van de kerk de route kan worden vervolgd.
We zijn blij als we het drukke Zwolle achter ons kunnen laten en weer verder kunnen lopen over rustige en kronkelige dijken, deze keer langs de IJssel.
We passeren de IJsselcentrale en lopen langs de meest zuidelijke wijk van Zwolle.
We hadden niet verwacht dat het hier nog Zwolle zou heten en ik had al helemaal niet verwacht dat we vlakbij het huis van een oom en tante van Marianne zouden lopen, daar kwam ik thuis pas achter!

We naderen Windesheim en zijn aan een rust toe. We weten al dat in dit plaatsje geen horeca te vinden is en we weten dan ook al dat Aike hier zal stoppen vanwege fysieke klachten die ze eerder op de dag al had opgelopen. De laatste 5/6 km waren zwaar voor haar en de volgende mogelijkheid om te stoppen is pas over 10 km(in Wijhe).
Jammer Aike, maar volgende keer beter!
We hebben tot hier 28 km gelopen en ik besluit om mijn rust te nemen in het bushokje waar Aike op de bus zal stappen.
Eerlijk gezegd zie ik nu zelf ook wel een beetje tegen het vervolg op en Aike doet mij nog de suggestie om de fietsroute naar Wijhe te nemen in plaats van de wandelroute, scheelt 3,5 km.
Het is 16.30 uur als ik verder loop en dan nog zo'n 16/17 km voor de boeg heb.

Ik kies toch voor de wandelroute en zet mijn turbo aan. Anderhalf uur later ben ik in Wijhe, 10 km verderop.
In Wijhe besluit ik om geen rust meer te nemen en de laatste 7 km op de turbo verder te gaan. Ik sla bij Appie nog even wat proviand in, voor de laatste 7 km en de treinreis daarna.
Het gaat nu regenen en dat blijft het ook een tijdje doen. Hierdoor komt mijn % regentijd voor vandaag iets boven het statistisch gemiddelde van 8%.
De laatste 7 km, tot aan het station, gaan ook lekker al ben ik een beetje gestrest omdat ik een bepaalde trein wil halen. Dat lukt, bij mijn aankomst op het station kan ik zo de trein in rollen en wordt koers gezet richting Zoetermeer.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 20:57 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Krijg je weer haast :icon_mrgreen:
Leuk verslag :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 21:38 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Jeltsje schreef:
Krijg je weer haast :icon_mrgreen:
Leuk verslag :icon_biggrin:


Had ik toch door moeten lopen.... Ik liet hem heel langzaam lopen op het laatst :icon_cheesygrin:

Leuk om te lezen Martin. Vrijdag komt er weer een etappe bij!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 21:44 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Jeltsje schreef:
Krijg je weer haast :icon_mrgreen:

Ha, ha dat was mijn eerste gedachte ook :icon_wink:

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 21 Apr 2016, 06:25 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Ik weet het...... :icon_wink:

Die 10 km vanaf Windesheim liep ik lekker vlot door, zonder stres.
In Wijhe berekende ik het laatste stuk wat volgens mij nog 5,7 km zou moeten zijn (einde etappe).
Ik wilde voorkomen dat ik, zoals laatst, de trein voor mijn snufferd zou zien weg rijden en heb de treintijden opgezocht. Ik bleek nog ruim een uur te hebben waardoor ik dus op tijd bij het station kon zijn zonder me te hoeven haasten.
Ik had niet gezien dat ik nog 1,3 km van de volgende etappe uit de gids moest lopen om in de buurt van het station te komen. Dat ontdekte ik pas later en daar ging het dus mis.

Morgen nieuwe kansen.... :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2016, 17:14 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Van Olst naar Doesburg gelopen. Het is 53 km geworden.
Weer genoeg beleefd, verslag volgt waarschijnlijk morgen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2016, 18:45 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
vrijdag 22 april, van Olst naar Doesburg, afstand 53 km
Op weg naar Doesburg, waar Aike en ik hebben afgesproken op een parkeerterrein, word ik "verrast" door een afsluiting op een provinciale weg. Deze afsluiting stond naar mijn mening te laat aangegeven, waardoor ik zo'n 23 km extra heb moeten rijden om op de plek van bestemming te komen. Ik ben, mede hierdoor, te laat op mijn afspraak maar hoef me niet te verontschuldigen want Aike is ook net komen aanrijden.
Zegt Aike tegen me: "die omleiding duurt van 20.00 uur tot 6.00 uur". Voor niets omgereden dus.
Op het parkeerterrein in Doesburg laat ik mijn auto staan en stap in bij Aike om ons te verplaatsen naar Dieren. Bij het station in Dieren parkeert Aike haar auto en samen reizen we, na een ietwat problematische incheck, met de trein naar Olst.
In Olst is het beginpunt van de wandeling van vandaag.

Vanaf het station in Olst lopen we richting de IJssel en steken deze met een veerpont over. Aan de andere kant van de IJssel volgen we zoveel mogelijk de contouren van de IJssel, niet in of door de uiterwaarden maar voornamelijk over kronkelige dijken. De rust en ruimte overheersen hier!! We passeren enkele kleinere plaatsen, zoals Welsum en Terwolde, voordat de contouren van de stad Deventer in het vizier komen. De IJsselbrug en de Spoorbrug worden al snel waargenomen. Ook de kerktorens zien we dichterbij komen. We steken de spoorbrug over en belanden zo in Deventer.
We zijn inmiddels de grens Overijssel/Gelderland 1 x gepasseerd maar lopen voor een deel precies op de grenslijn tussen deze 2 provincies.
In Deventer is 16 km afgelegd, dus tijd voor een break. Koffie "met" voor haar en voor mij koffie "zonder", voetverzorging(Aike) en toiletbezoek(Aike) maken het tot een pauze die zo'n 30 minuten duurt. (dat lees je goed, Jannie! :icon_mrgreen: )

Na Deventer zijn we blij dat we de drukte van de stad achter ons kunnen laten en volgen we enkele dijken en daarna bospaden die ons richting Zutphen koersen. In het bos volgt een korte bankjesrust(@ Jannie: langer dan 7 minuten :icon_mrgreen: ) om zo het gedeelte tot aan de volgende grote rustpost (op 34 km) in stukken te hakken.
Na deze welkome onderbreking is de bedoeling dat we door het plaatsje Gorssel komen, maar door een verkeerde afslag in het bos zijn we daar niet meer gekomen.
De route blijkt net zo lang te zijn dus aan kilometers geen gebrek. We lopen nu niet langs de IJssel want de IJssel loopt in een grote boog en wij snijden deze bocht af.
In Zutphen wandelen we nu onder de spoorbrug door en steken het Twentekanaal middels enkele bruggen over. Via de Canadian Bridge komen we Zutphen binnen en dan kunnen we op zoek naar een geschikte gelegenheid om te rusten. Die vinden we in het centrum van deze plaats. We bestellen beiden iets te eten en te drinken, verzorgen onze voeten (Aike) en bezoeken het toilet.
We zitten buiten op een terras, heerlijk in de zon en dat betekent dat opstaan om weer verder te gaan, even moeite kost. Het is hier genieten. (@ Jannie: deze rust heeft wel 5 x 7 minuten geduurd :icon_mrgreen: ).

Ondertussen bespreken we onze strategie voor het vervolg van de route. We hebben nog zo'n 20 km te gaan, dan zou het mooi zijn als er na 10 km weer even kan worden gezeten. In de routegids staat dat het plaatsje Bronkhorst op 9 km afstand ligt dus dat lijkt ons prima!
We steken de IJssel over als we Zutphen verlaten en snijden via Cortenoever weer een bocht in de IJssel af. Het plaatsje Brummen is in zicht en we weten dat Bronkhorst dan binnen een half uur kan worden bereikt. Ik loop iets vooruit op Aike en stop op de plek waar we linksaf moeten om de IJssel met een veerpont over te steken. Ik zie op een informatiebord staan dat er een winterdienstregeling van toepassing is en dat houdt in dat de laatste pont om 17.30 uur vertrekt. Ik kijk op mijn horloge en schrik: het is 17.45 uur. Daar heb ik niet op gerekend . In de routegids stond slechts dat bij extreem hoogwater, bij windkracht 7 (of meer) en bij ijsgang de pont buiten bedrijf zal zijn. Maar dat er nu al niets meer vaart.....de zomerdienstregeling begint op 1 mei dus daar hebben we ook niks aan!
Zo bereiken we Bronkhorst nooit en die geplande binnenrust kunnen we wel op onze buik schrijven. We ploffen neer in het gras en ik doe nog een poging om het veerbedrijf telefonisch te bereiken maar helaas, de voicemail biedt weinig uitkomst.

We raadplegen op onze telefoon de kaarten-applicatie en zoeken naarstig naar een alternatief. De eerstvolgende mogelijkheid om de IJssel over te steken is via de IJsselbrug bij Doesburg, de brug die na 20.00 uur zou zijn afgesloten. De kaarten-app. geeft aan dat het dan nog 12 km lopen is en het is inmiddels al 18.00 uur. Het vooruitzicht om langs 2 drukke provinciale wegen te lopen is ook al niet zo rooskleurig maar er zit niets anders op. Al lopend komt er nog een optie boven drijven: We komen nu door Dieren en daar staat de auto van Aike. We missen dan wel het laatste stuk tot aan Doesburg maar dat komt dan de volgende keer wel weer.
Ondertussen google ik op "werkzaamheden IJsselbrug" en kom er dan achter dat het fietspad over de IJsselbrug inmiddels in 1 richting weer in gebruik is genomen. Voetgangers kunnen daar gewoon gebruik van maken. Maar voor Aike komt deze informatie te laat, zij voelt er weinig voor om verder te lopen dan strikt noodzakelijk is en lijkt de verleiding van haar auto zo dichtbij niet te kunnen weerstaan.

In wederzijds goedvinden wordt besloten dat Aike in Dieren stopt (helaas zijn er ook enkele fysieke klachten die het lopen er niet aangenamer op maken) en ik in Doesburg.
Eenmaal in Dieren zien we een ijssalon en trakteren we onszelf nog op een heerlijke softijs. Op mijn app. zie ik inmiddels dat er nog een mogelijkheid is om over rustige wegen binnendoor te lopen, dat scheelt 2 km en is altijd beter lopen dan langs een drukke verkeersweg.
De IJssel kan ik inderdaad oversteken maar aan de andere kant mag ik nog een extra lusje lopen om bij de parkeerplaats uit te komen.
Het is net 20.00 uur geweest en de auto's razen gewoon over de brug. Hoezo afsluiting?

IK heb vandaag prima gelopen, goed gezelschap, goed wandelweer en geen fysieke ongemakken. Het lopen op MBT schoenen werpt zijn vruchten weer af.
Mijn complimenten aan Aike, want zij heeft haar record weten te breken en heeft vandaag 49 km gelopen!!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2016, 19:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk om nog even de dag terug te lezen via jouw verslag.
Die afsluiting van de pont was wel een domper. Ik had toch eigenlijk gehoopt, met nog een goede rust in Bronckhorst, die 55 km te lopen. Maar helaas, het was ons niet gegund.

Mijn blaren doen geen pijn meer, mijn ontstoken teen nog wel :icon_redface:
Ik ga woensdag (vrije dag) oefenen op het afplakken daarvan :icon_wink:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2016, 19:37 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING

Geregistreerd: 19 Nov 2014, 20:04
Berichten: 1547
Leeftijd: 75
Kilometers gelopen: 1500
Aantal N4D volbracht: 15
Merk wandelschoenen: New Balance; Hi-Tec
Mooi verslag Martin.
Flinke afstanden gelopen jullie beiden.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2016, 19:54 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Die afsluiting van de pont was wel een domper.

Sorry Aike! Niet zo goed voorbereid door mij. :icon_redface:

Het was daarentegen wel een goede Pelgrimsoefening voor mij. Niet van te voren alles plannen of (willen) uitzoeken maar gewoon gaan lopen, bij tegenslag proberen een oplossing te bedenken.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2016, 20:43 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Martin, met interesse je verslag gelezen, vooral de rusttijden. :icon_lol:
Aike, knap hoor om al 49 km gelopen te hebben.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2016, 21:11 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verslag ( je leert het pelgrimeren nog wel Martin :icon_mrgreen: ) en Aike beterschap met je teen


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 28 Apr 2016, 16:48 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Mooiverslag. En wat goed dat je zoveel gelopen hebt, Aike!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 28 Apr 2016, 17:22 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Bedankt dames!
Volgende wandeling is komende zaterdag, ook weer met Aike.
Deze keer van Doesburg naar Nijmegen. Tenzij Aike nog wat extra kilometers wil maken. :icon_rolleyes:


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.