Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:43

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2016, 11:43 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Mooie verslagen, en goed gedaan hoor, beide! In het begin van Cuijk vind ik de rustposten ook wat ver uitelkaar staan, maar dan ben je hopelijk nog fit. Tegen de tijd dat we moe beginnen te worden komen er meer rusten.Haha.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2016, 12:03 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
fhd schreef:
Mooie verslagen, en goed gedaan hoor, beide! In het begin van Cuijk vind ik de rustposten ook wat ver uitelkaar staan, maar dan ben je hopelijk nog fit. Tegen de tijd dat we moe beginnen te worden komen er meer rusten.Haha.


Vind je 10-11 km ver??
Ik vond dat juist wel fijn, was blij dat het niet verder uit elkaar is. Maar wellicht is het met andere Kennedymarsen nog dichter op elkaar? Ben echt een leek :icon_cool: :icon_cool:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2016, 12:08 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Sammie6306 schreef:
fhd schreef:
Mooie verslagen, en goed gedaan hoor, beide! In het begin van Cuijk vind ik de rustposten ook wat ver uitelkaar staan, maar dan ben je hopelijk nog fit. Tegen de tijd dat we moe beginnen te worden komen er meer rusten.Haha.


Vind je 10-11 km ver??
Ik vond dat juist wel fijn, was blij dat het niet verder uit elkaar is. Maar wellicht is het met andere Kennedymarsen nog dichter op elkaar? Ben echt een leek :icon_cool: :icon_cool:



Je hebt ook kennedymarsen waar je om de 8 of 8,5km een rustpost hebt, of zelfs nog vaker. Zelf vind ik om de 8km het fijnst. 10/11km is niet zo heel ver, maar op 80km heb ik liever vaker een post. Maar dat komt verderop in de route helemaal goed! (Is ook een mentaal spelletje natuurlijk.)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2016, 12:09 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Ik ga het meemaken... :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2016, 15:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
1e boeking gedaan voor overnachtingen langs het Jacobspad in Limburg, gepland om te lopen in het najaar.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 02 Jun 2016, 12:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Pelgrimspas aangevraagd voor het Jacobspad en inmiddels ontvangen.
Met de Pelgrimspas kunnen onderweg stempels worden verkregen. Minimaal 12 stempels zijn nodig voor het verkrijgen van een oorkonde na afloop van de wandeling van zo'n 220 km.
De gehele wandeling is onderverdeeld in 10 kleinere etappes. Dat betekent iedere etappe minimaal 1 stempel.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2016, 09:38 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vanaf nu loop ik weer verder over de Jacobswegen door Nederland.
De route die in de komende maanden gelopen gaat worden, heet "Jacobsweg Limburg" en loopt van Millingen aan de Rijn naar Maastricht/Eijsden en gaat voor een groot deel over Duits grondgebied.

6 augustus, van Nijmegen naar Kranenburg, 18 km
Vandaag loop ik, samen met Aike, de 1e etappe van het Jacobspad Limburg. De eigenlijke start van dit pad is in Millingen aan de Rijn. Wij starten in Nijmegen, als logisch vervolg op de vorige Jacobswegen, die in Nijmegen zijn geëindigd.
Vanaf Nijmegen is er een aanloop naar het Jacobspad Limburg mogelijk door eerst een stukje van een ander Jacobspad te volgen. De start is in de Jacobskapel, alwaar ik in de Vierdaagse week al een 1e stempel voor mijn Pelgrimspaspoort heb gescoord.

Na het drinken van een verse kop koffie, in het centrum van Nijmegen, gaan we op pad. De wandeling voert ons, over een rustig gelegen fietspad langs het Meertje, in de richting van Ubbergen. We lopen door het kleinste dorp van Nederland (Persingen) en gaan dan op weg naar Beek.
Het zou een redelijk droge dag worden. Helaas, in de aanloop naar Beek valt de regen met bakken uit de hemel en worden we kletsnat.
In Beek zoeken we de plaatselijke horeca op en blijven hier zitten totdat buienradar een positiever beeld laat zien.
Van Beek lopen we naar het Duitse Zyfflich en vanaf dat moment bevinden we ons op het Jacobspad Limburg.
In Zyfflich loopt ook het Pieterpad en spreken wij 2 Pieterpad wandelaars, die vandaag de etappe lopen van Millingen aan de Rijn naar Groesbeek (Duivelsberg).

Aike en ik kletsen heel wat af, de recent gelopen Vierdaagse, die voor beiden totaal anders is verlopen, is een dankbaar gespreksonderwerp.
Bij de finish, in de “Sint Peter und Paul” Kirche in Kranenburg, plaatst Aike een 2e stempel in mijn paspoort.
We bezoeken nog even de plaatselijke conditorei voor enkele welverdiende versnaperingen.
Daarna brengt de bus ons naar Beek, vanwaar Aike mij met de auto naar het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek brengt en ik de tentoonstelling "Op vrije voeten" kan bezoeken.

15 augustus, van Kranenburg naar Goch, 26 km
Ik was niet van plan om zo snel al weer op pad te gaan voor het vervolg. Echter het fraaie weer en het vooruitzicht van 2 vrije dagen voor M. en voor mij, hebben ons doen besluiten om voor 2 dagen naar deze regio af te reizen.
We rijden eerst naar Kranenburg en parkeren daar de auto, drinken koffie op hetzelfde terras als waar Aike en ik vorige week hebben gezeten.

De route voor vandaag is eenvoudig. Na Kranenburg te zijn uitgelopen, gaat het eerst op weg naar het Reichswald. Daar beland ik al na 4 km in het bos en daar ga ik pas weer uit na 20 km. Alleen maar bos en vrijwel recht toe- recht aan, dat is niet bepaald “mijn ding” en ik ben dan ook blij wanneer ik het bos weer mag verlaten. Het pad in het bos was ook best nog wel glooiend, dat was het enige wat ik er leuk aan heb gevonden. Gelukkig was er wat afleiding in de vorm van enkele s.m.s.-jes van ene J. uit G., keurig in het Duits getypt!!
Er lopen hier meerdere paden: Streekpad Nijmegen/ Walk of Wisdom, Grote Rivieren pad naar Kleef, en de Duitse X7 en X1. Overal zijn dergelijke markeringen aangebracht, dat is beduidend meer dan in Nederland. Misschien een beetje teveel…..

Het vervolg van de route vind ik veel mooier, langs de Niers tot aan het eindpunt in Goch. De Niers is een rivier die in het Duitse Erkelenz ontspringt en in de Nederlandse gemeente Gennep in de Maas uitmondt.
De bewegwijzering is goed verzorgd. Ik heb de (Duitstalige) routegids niet nodig. Ik had de route ingetekend op afstandmeten.nl en deze gedetailleerd uitgeprint. Hierdoor had ik een goed beeld van de route en hoefde ik niet te verdwalen.
Rond 17.00 uur kom ik in Goch aan en rijden M. en ik vrijwel direct door naar onze gereserveerde B & B in het Nederlandse Heijen. We eten daarna wat in het centrum van Gennep.

16 augustus, van Goch naar Kevelaar, 21 km
Het ontbijt in de B & B. is voortreffelijk verzorgd, wat een luxe! We ontbijten samen met 2 Pieterpad wandelaars (vader en zoon). Zij lopen deze week het Pieterpad tot aan het eindpunt, op de Sint-Pietersberg. Eerder hadden zij al het Pieterpad vanaf Ommen gelopen, dichtbij hun woonplaats.
M. brengt mij met de auto naar Goch, alwaar ik eerst nog een stempel wil vergaren. Dit was gisteren niet meer gelukt. Het lukt nu wel in de "Arnold Janssen"- Kirche in Goch.

Voor vandaag staat een fantastische route op het programma, de route voert namelijk voor het grootste gedeelte langs de rivier de Niers, de te volgen route heet “Nierswanderung” en kan zonder routegids worden gevolgd.
Het is echt genieten deze route.
Ik maak een tussenstop in Weeze en bezoek daar de St. Cyriakus-kirche, dat zeker de moeite waard is om iets van de route af te wijken.
Na deze onderbreking volg ik de Niers tot aan Kevelaer, veel minder saai dan de bosroute van gisteren. Het is, net als gisteren, prima wandelweer met mooie zomerse temperaturen.

Het eindpunt voor vandaag is in Kevelaer. Dit is een bedevaartplaats. Het is er erg druk met bedevaartgangers. De drukte zou, volgens kenners, verklaarbaar zijn omdat het deze maand "Mariamaand" is.
Op het centrale plein speelt zich van alles af, zowel in de kerken, kapellen als in de openlucht. Overal worden diensten gehouden en zijn processies gaande.
Ik ga op zoek naar een geschikte locatie om een stempel te bemachtigen en dat lukt uiteindelijk in een “Pilgerburo”. Ik raak hier in gesprek met de stempelaar, die wil weten wat mijn beweegredenen zijn om hierheen te komen lopen. Het gesprek verloopt eerst in het Duits, later in het Nederlands als blijkt dat de man de Nederlandse taal goed beheerst.
Terwijl M. aan het shoppen is, hang ik nog wat rond in de diverse kerken en kapellen en wacht totdat zij is uitgewinkeld en wij weer samen huiswaarts kunnen gaan.

Het vervolg van de route vindt plaats in de week van 20 september. Tot aan die datum heb ik een wandelvrije periode, is ook wel nodig na een zeer intensief wandeljaar vanaf vorig jaar augustus!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2016, 10:21 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuke verslagen Martin!

Dat gesprek in het Duits... ben benieuwd hoe dat ging :icon_razz: Gelukkig voor jou sprak de man goed Nederlands :icon_wink:
Fijn dat deze B&B goed was, weer een leuke ervaring erbij.

Veel plezier met je wandelvrije periode. Ik doe 'een beetje' met je mee, maar dan meer omdat ik nog vakantie in het verschiet heb en ik met een 'totaal-niet-wandelaarster' ga :icon_razz:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2016, 10:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Leuke verslagen Martin!

Dat gesprek in het Duits... ben benieuwd hoe dat ging :icon_razz: Gelukkig voor jou sprak de man goed Nederlands :icon_wink:
Fijn dat deze B&B goed was, weer een leuke ervaring erbij.

Veel plezier met je wandelvrije periode. Ik doe 'een beetje' met je mee, maar dan meer omdat ik nog vakantie in het verschiet heb en ik met een 'totaal-niet-wandelaarster' ga :icon_razz:


Dat gesprek in het Duits verliep eigenlijk best wel aardig (al zeg ik het zelf). Of de gesprekspartner daar ook zo over dacht....... :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2016, 10:48 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Leuke verslagen Martin!

Dat gesprek in het Duits... ben benieuwd hoe dat ging :icon_razz: Gelukkig voor jou sprak de man goed Nederlands :icon_wink:
Fijn dat deze B&B goed was, weer een leuke ervaring erbij.

Veel plezier met je wandelvrije periode. Ik doe 'een beetje' met je mee, maar dan meer omdat ik nog vakantie in het verschiet heb en ik met een 'totaal-niet-wandelaarster' ga :icon_razz:


Dat gesprek in het Duits verliep eigenlijk best wel aardig (al zeg ik het zelf). Of de gesprekspartner daar ook zo over dacht....... :icon_mrgreen:


:icon_lol: :icon_lol:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2016, 12:59 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verslag. Heb je de schelp wel op je tas? Die "opent deuren" :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 23 Aug 2016, 11:38 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Mooie verslagen weer, Martin. Geniet even van je rust. Haha.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 23 Aug 2016, 16:01 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Heerlijk, zo'n periode van rust! :icon_razz:
Augustus is de maand van reflectie bij mij.
In september pak ik het dan weer rustig op.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 22 Sep 2016, 17:56 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
Heerlijk, zo'n periode van rust! :icon_razz:
Augustus is de maand van reflectie bij mij.
In september pak ik het dan weer rustig op.


En ik heb het weer opgepakt!
Afgelopen dinsdag 30 km gelopen en vandaag 21 km.
Verslag volgt later!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 04 Okt 2016, 20:55 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Een beetje laat.....................

20 september, Jacobsweg, van Kevelaer naar Straelen, afstand 30 km
Vandaag heb ik de route van Kevelaer naar Straelen gewandeld. Officiële afstand 30 km. Ik ben iets anders gelopen dan de oorspronkelijke route maar heb toch nagenoeg dezelfde afstand gelopen.

In de vroege ochtend gaan M. en ik op weg van Arcen (vakantieadres)) naar Kevelaer, met als 1e doel een parkeerplek voor de auto te vinden.
Die is snel gevonden en wel bij het station. Fiets van de auto halen en dan in Kevelaer ergens koffiedrinken met wat lekkers erbij.
Dan scheiden onze wegen zich en kan ik me volledig richten op de wandelroute.

De route voor vandaag gaat over rustige, verharde wegen en enkele bospaden, via Lullingen en Walbeck naar Straelen. Het is schitterend nazomerweer dus dat wordt volop genieten.
Ik had van te voren de route op een app. van "afstandmeten" gezet en deze route kan nu vrij eenvoudig worden gevolgd, zonder gebruik te maken van het internet.
Dit lukt slechts voor beperkte tijd, want na zo'n 7 km is de route niet langer zichtbaar op mijn telefoon. GPS valt uit en dat betekent dat ik dan de markeringen ga volgen, die zijn in Duitsland zeer overvloedig aanwezig. De (Duitstalige) gids kan voorlopig in de rugzak blijven, de routebeschrijving geeft toch alleen maar aan dat ik de X-13 moet volgen. Dit is een Duitse wandelweg en blijkt ook zeer goed gemarkeerd, net als de overige X- paden die ik tot nu toe ben tegen gekomen in Duitsland. Het is een wit geverfde X(met eventueel het cijfer van de route erachter) op een donkere achtergrond en daardoor best opvallend.

Toch mis ik denk ik ergens een markering en loop ik "goed fout".
Het is even na Walbeck dat ik twijfel heb over de route want ik lijk weer terug te keren naar Walbeck.
Dan ga ik mijn beste Duits maar inzetten om de weg te vragen aan willekeurige voorbijgangers. Die willen je natuurlijk allemaal de kortste route wijzen naar Straelen, waar ik inderdaad ook wil eindigen vandaag maar dan liefst wel via de eigenlijke wandelroute en niet over een fietspad langs een drukke verkeersweg.
Ik besluit toch om de adviezen van de passanten op te volgen want ik heb werkelijk geen idee waar ik me op dit moment bevind en teruglopen naar de plek waar het mogelijk verkeerd is gegaan, vind ik nu geen optie.
Ik loop vanaf dit punt dus niet meer de eigenlijke route maar waarschijnlijk loop ik enigszins parallel aan die route. Als ik in een dorp kom, blijkt dit Auwel-Holt te zijn en dat biedt weer perspectief want ik zie dan weer waar ik loop en op welke manier ik op de oorspronkelijke route kan komen.
(de weg rechtdoor nog ca. 1 km vervolgen).
Ik sla echter linksaf want dat is een kortere route en ik vind het welletjes voor vandaag!

Een half uur later kom ik in Straelen aan waar ik M. al snel tref op een terras. Ik drink iets en ga op zoek naar een stempel voor mijn pelgrimspas. Dat blijkt nog knap lastig en na 5 pogingen, in willekeurige gelegenheden, geef ik het op voor vandaag in de hoop komende donderdag hier alsnog te kunnen "scoren".

22 september, Jacobsweg, van Straelen naar Steyl, afstand 21 km
Ik heb over de gehele route van dit Jacobspad (ca. 200 km) minimaal 12 stempels nodig, verdeeld over de gehele route. Met de oogst van afgelopen dinsdag (30 km gelopen en 0 stempels gescoord) gaat dit niet helemaal goed komen denk ik.
Mijn 1e doel voor vandaag is dan ook om alsnog in Straelen ergens een stempel zien te bemachtigen.
Ik heb deze keer meer geluk want de 1e poging is direct een succesvolle poging: de plaatselijke apotheker plaatst een stempel in mijn pelgrimspaspoort.

Dan is het even zoeken naar het punt waar ik dinsdag ben gestopt en waar ik de route nu weer kan oppakken. Dat is iets buiten het centrum maar duurt even voordat ik een herkenningspunt zie.
Na ca. 4 km loop ik Nederland binnen en dan zie ik in de Nederlandse bewegwijzering direct de verschillen met die van Duitsland. De X-markeringen maken plaats voor de in Nederland veel gebruikte rood-witte (LAW) of geelrode (Streekpad) markeringen.
Wat betreft de markeringen van de Jacobsweg zelf, valt het me op dat in Duitsland overvloedig is gemarkeerd en in Nederland veel minder. Dat is natuurlijk even wennen maar het uitgangspunt van deze Jacobsweg is me onderhand wel duidelijk. Er wordt veelal gekozen voor verharde wegen, terwijl in Nederland de LAW's vaak onverharde paden volgen.
Jammer genoeg is het gebruik van de markeringen in beide landen niet helemaal gelijk. Daarnaast vind ik het vreemd dat voor 1 bepaalde markering in beide landen een verschillende betekenis wordt gehanteerd. (in Duitsland moet ik rechtdoor en in Nederland juist links of rechts afslaan).
Ik kom door een gebied dat "Hoek van Holland" heet en ik loop langs het Zwarte Water. Ik geniet van een korte rust aan het water en ga weer verder.
De route komt door Genooy en daar bezoek ik de Genooyse kapel.
Daarna volgt de route (de rivier) de Maas. Voor mij een bekend gedeelte al heb ik dit stuk in omgekeerde richting gelopen (Maaspad in 2015).
Ik heb contact met Marianne en zij blijkt fietsend op weg te zijn naar Venlo. Ik loop net Venlo binnen, scoor bij de plaatselijke V.V.V. een stempel (dat gaat lekker!) en bezoek nog een kapel, voordat ik Marianne tref.
Samen met Marianne geniet ik van een rust op een terras aan de Maas. Na deze onderbreking begin ik aan het laatste gedeelte, eveneens langs de Maas en dus ook weer zeer herkenbaar. De route gaat via Tegelen naar Steyl.
In Steyl is mijn beoogde eindpunt maar loop eerst nog even een klooster binnen waar de "Dienaressen van de Heilige Geest van de Altijddurende Aanbidding" (wat een naam!!) zojuist beginnen aan een gebeds- en zangdienst, indrukwekkend om een keer mee te maken!
Ik loop verder naar de veerpont en neem plaats op een bankje met zicht op de Maas. Hier is het prima vertoeven en wacht ik op Marianne die inmiddels het door mij afgelegde traject langs de Maas, met de fiets, heeft afgelegd.
Samen genieten we nog even na met een ijsje en rijden daarna weer naar Arcen.

Morgen vertrekken we naar Groningen in verband met de Tocht om de Noord!


Laatst gewijzigd door Marko op 04 Okt 2016, 21:29, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.