Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:23

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 17 Jun 2016, 17:21 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vandaag mijn 2e deel van het Groene Hart Pad gelopen(46 km).
Weer een prima route en bijna de hele dag droog kunnen houden.
Wel dreiging van onweer waardoor ik wat sneller heb gelopen.
Verslag volgt nog .


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 17 Jun 2016, 18:35 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Marko schreef:
Vandaag mijn 2e deel van het Groene Hart Pad gelopen(46 km).
Weer een prima route en bijna de hele dag droog kunnen houden.
Wel dreiging van onweer waardoor ik wat sneller heb gelopen.
Verslag volgt nog .

Goed bezg Martin en ik heb je zomaar 'in je eentje laten lopen'. :icon_redface:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2016, 11:38 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vrijdag 17 juni, Groene Hart Pad, van Berkel en Rodenrijs naar Zoetermeer, 46 km
Deze keer hoef ik slechts 20 minuten te reizen om op de startlocatie voor vandaag te komen: Metrostation Rodenrijs en daar kom ik met de bus!
Bij de start regent het, dat belooft niet zo veel goeds voor vandaag!
Gelukkig regent het niet al te hard en hopelijk zijn er niet teveel graspaden waardoor ik natte voeten ga krijgen!
De route voert eerst Berkel en Rodenrijs (aan de westzijde) uit en gaat dan al snel over een smal (verhard) pad langs het riviertje de Zweth met schitterende vergezichten aan weerskanten. Het pad is niet alleen smal maar grote delen zijn ook overwoekerd door begroeiing met planten en riet.
Hier word ik toch wel nat van maar de voeten houden het redelijk droog. Aan de rechterzijde ligt het vogelrijke natuurgebied de Ackerdijkse Plassen en nog verder zie ik de skyline van Delft. Die zal ik vandaag nog wel een paar keer zien, maar dan vanuit andere hoeken.
Aan de linkerkant, achter het riviertje, ligt een groot weiland en daarachter signaleer ik de skyline van Rotterdam. Genieten!

Ter hoogte van het plaatsje de Zweth steek ik het Schiekanaal over en volg daarna enige tijd dit kanaal, richting Rotterdam, maar buig voor het volgende kanaal af richting Schiebroek.
In Schiebroek is het tijd voor een bak koffie en check ik "weeronline" omdat er voor vandaag onweersbuien op stapel staan. Ik kan pas weer schuilen in Schipluiden en dat is toch weer zo'n 10 km verderop. Het ziet er goed uit op de app. en dus waag ik het erop.
Er volgt een mooi stuk aan de noordrand van Vlaardingen en daarna is er wederom een smal pad, langs de Vlaardingervaart. Heerlijk lopen al weet ik dat dit pad ruim 4 km lang is maar het is genieten.
Geheel tegen de recente verwachting in pakken donkere wolken zich samen en ondertussen bedenk ik waar ik toch nog eventueel kan gaan schuilen, mocht de bui boven mijn hoofd los barsten.
Het ziet er zeer dreigend uit en ik versnel mijn pas. In de verte zie ik de kerktoren van Schipluiden maar dat is nog wel een eindje lopen. Wonderwel blijft het droog en bereik ik Schipluiden zonder 1 druppel regen te hebben gehad! ik hoor het verderop wel donderen en, naar verluid, is er ook best veel water naar beneden gekomen, nog geen 10 km hier vandaan!! Ik krijg namelijk een foto doorgestuurd van ondergelopen straten in Hoogvliet! Ik heb geluk gehad!
Ondanks dat het nog wat (na) dondert, ga ik niet Schipluiden in maar loop verder via Abtswoude naar Den Hoorn.
Ik neem daar een rust op een bankje. Inmiddels is de zon gaan schijnen en het voelt warm aan.
Ik heb er dan 25 km opzitten.

Na de rust wandel ik verder naar Delft en loop achter langs het nieuwe station en steek de weg over naar de binnenstad van Delft.
Vanaf hier loop ik over wel heel bekend terrein door naar Zoetermeer.
Dit deel van het Groene Hart Pad was de basis voor de wandelbabbeltocht van het 4-daagse forum (mei 2014) en loop ik wel vaker. De route heeft hier recentelijk een grote wijziging ondergaan maar deze wijziging is geheel gemarkeerd en verwerkt in de GPS-route, super!!!
Na de culturele stadsroute volgen de natuurgebieden elkaar op, achtereenvolgens Delftse Hout, Bieslandse Bos en het Balijbos.
In het Rieten Dak, een restaurant in het Delftse Hout, drink ik koffie en loop dan verder over een smal pad tussen de Nootdorpse Plassen.
Omdat er midden op dit pad een groot zwanengezin is neergestreken, baan ik me een weg door het riet om ze niet te hoeven storen!

Inmiddels zie ik het weer donker worden dus toch maar weer even doorstappen tot Pijnacker. Het laatste gedeelte naar Zoetermeer loopt nog langs enkele plassen. De bebouwde kom is hier dichtbij dus schuilmogelijkheden genoeg.
Het is niet nodig want het blijft droog al is er af en toe een flinke klap onweer!
De route eindigt bij het station maar ik sla kort daarvoor af richting eigen huis. Qua afstand maakt dit niet uit.
Zodra ik 1 voet over de deur zet, begint het te regenen en niet zo'n beetje ook. Ik ben binnen en daar is het droog!!
Ik heb wederom geluk gehad!

Vandaag heb ik een heerlijke wandeling gehad en ben vastberaden om vanuit Zoetermeer komend weekend de overige (ruim) 100 km van dit mooie pad te bewandelen!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2016, 12:08 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 16:59
Berichten: 820
Woonplaats: Den Haag
Leeftijd: 63
Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
Marko schreef:
... van Berkel en Rodenrijs naar Zoetermeer, 46 km .....

Ik dacht: dan moet wel met een hele grote omweg lopen!
En dat klopt ook wel als je verslag verder lees. Een grote omgang door een gebied waar ik ook altijd weer loop te genieten :icon_lol:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2016, 13:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk verslag!! En komend weekend begint voor jou dus de aanloop naar de vierdaagse. Alvast veel plezier!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2016, 20:10 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Cobie schreef:
Marko schreef:
... van Berkel en Rodenrijs naar Zoetermeer, 46 km .....

Ik dacht: dan moet wel met een hele grote omweg lopen!
En dat klopt ook wel als je verslag verder lees. Een grote omgang door een gebied waar ik ook altijd weer loop te genieten :icon_lol:

Inderdaad. Hemelsbreed is het maar een kippeneindje van Berkel en Rodenrijs naar Zoetermeer. :icon_wink:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2016, 20:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Leuk verslag!! En komend weekend begint voor jou dus de aanloop naar de vierdaagse. Alvast veel plezier!

Dat klopt. Ik zie het ook als een mini-Pelgrimage. Dan heb ik ook "van huis uit" de aanloop naar de Jacobswegen in Limburg gelopen en niet alleen vanuit de noordelijke provincies.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 24 Jun 2016, 11:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
....... en ben vastberaden om vanuit Zoetermeer komend weekend de overige (ruim) 100 km van dit mooie pad te bewandelen!

Dat wordt nog een lastige!
Het totale deel is 108 km.
Ik had gedacht morgen tot Woerden te wandelen(ruim 53 km) en dan op de trein te stappen en zondag daar verder te gaan.
Blijkt nu dat Woerden niet op 53 maar op 63 km ligt. Er is in het weekend geen OV mogelijk tussen 41 en 63 km.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2016, 13:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Zaterdag 25 juni, Groene Hart Pad, van Zoetermeer naar Alphen aan de Rijn, afstand 39 km
Vandaag is het vervolg van het Groene Hart Pad.
Het is ook het begin van mijn route naar Nijmegen, waar ik op 17 juli met de Parade hoop aan te komen.
En tevens wil ik ook "van huis uit" aansluiting vinden op mijn Pelgrimage naar Santiago.
Hoe dan ook, er is meer dan voldoende reden om vandaag te wandelen.
Op het programma staat een wandeling vanuit Zoetermeer naar Aarlanderveen, geschat op 41 km.
Ik start vanuit ons huis en kom dan al snel op het Groene Hart Pad terecht, een paar 100 meter verderop.

Na de Nelson Mandelabrug (overdekt fietspad over het spoor en de A12), gaat de route het Westerpark in. Dit is een groot park voor natuurliefhebbers en sportieve recreanten. Het pad slingert door het bos, langs diverse waterpartijen en bloemrijke graslanden.
Aan het einde steek ik een verkeersweg over en bereik ik al snel het Buytenweghpark, nabij Snowworld. Snowworld is bezig om een uitbreiding te realiseren door verlenging van de huidige skipistes van 200 meter naar 300 meter. Ik zie daarvan de 1e resultaten: een bouwval!
Het park zelf is een voormalige vuilstortplaats en nu een schitterend natuurgebied. Er zijn hier zelfs "bergen" en dat betekent flink klimmen en ook weer dalen. Met boven op de "berg" een geweldig uitzicht over Zoetermeer en wijde omgeving en daar geniet ik van. Het gebied wordt begraasd door Galloway runderen, Exmoor Pony's en Drentse Heideschapen.
Via de Meerpolder kom ik bij recreatiegebied "Noord-Aa".
Hier wandel ik over natte grasdijken en wordt mijn rechtervoet nat. Links blijft wonderwel droog!
Ik kom in dit gedeelte veel wandelaars tegen die, zo te zien, aan een tocht meedoen. In meen zelfs Danyell in een ooghoek te hebben gezien maar voordat ik had besloten om haar te begroeten was ze er al vandoor. (Voor Danyell: dat was bij boerderij 't Geertje, je was in gesprek met andere wandelaars).
Ik loop achterlangs 't Geertje en kom dan later weer op de verharde weg uit. Hier zie ik nog meer wandelaars. Na een "splitsing" loop ik ook een eindje in dezelfde richting en wel naar Weipoort, een klein gehucht in de nabijheid van "grote broer" Zoetermeer.

Er volgt een Kerkenpad waarna ik de polder ingestuurd word. Ter hoogte van natuurgebied de Wilck is een natuurpad wat gevolgd kan worden. Het is een voormalig, niet toegankelijk, natuurreservaat. Het gebied is nu vrij toegankelijk, maar niet voor honden. Het is een veenweidegebied dus erg drassig. Ik word geacht om de wei in te gaan, dwars door een kudde runderen te lopen (geen idee welk soort, ze lijken een beetje op die nieuwe Spaanse runderen die momenteel aan populariteit winnen maar ze zijn het ook weer niet). Het is een smal en modderig pad. Het hele weiland is verder onoverzichtelijk en er word volop gegaloppeerd door de paarden. Het is mij niet helemaal duidelijk welke dieren ik daadwerkelijk op mijn pad zal tegenkomen en welke "veilig" achter een slootje staan of een hek. De runderen laat ik voor wat ze zijn en ik besluit om een ander pad in te slaan, wat erg drassig blijkt te zijn en waar ik telkens in weg zak. Ook heb ik geen idee waar ik dan uit zal komen.
Ik verlaat dit natuurgebied en ga er met een hele grote boog om heen, de route is hierdoor wel bijna 2 km langer! Maar prima geasfalteerd!!

Tot nu toe heb ik prima gelopen op (Topo-)GPS en de markeringen onderweg. Ik constateer slechts kleine verschillen.
Ik heb er bijna 23 km opzitten en rust uit op een picknickbankje, aan de andere kant van het natuurgebied. Vanaf deze kant ziet het natuurpad er vrij onschuldig uit.
Terwijl ik rust, komt er een persoon aan die aan het geocachen is. Hij geeft aan dat de coördinatiepunten aangeven dat hier iets moet zijn, maar dat het daadwerkelijke voorwerp waarnaar hij op zoek is, is verplaatst door de eigenaar van het terrein. Na een hele tijd zoeken (ik heb zelfs meegezocht al weet ik niet naar wat, haha) verlaat de geocacher gefrustreerd de locatie, het is zijn zoveelste tegenslag voor vandaag.

Dan is er opeens een verschil in de GPS route en de markeringen in het veld. Ik volg de markeringen omdat deze als eerste worden aangepast in dit gebied (is mijn ervaring tot nu toe). Helaas mis ik ook een markering waardoor ik ga dwalen en in Hazerswoude Dorp terechtkom.
Gluren in de routegids levert geen bevredigend resultaat op maar een wandelaar met hond wijst mij keurig netjes de weg richting molen "de Blauwe Wip" waarna ik snel weer op de route zal komen. En inderdaad, ter hoogte van de Blauwe Wip is een markering die ik over het hoofd moet hebben gezien. Ik heb 1,5 km extra gelopen!
Ik kom al snel via de gewijzigde route weer op de oorspronkelijke route. Echter wat ik op dat moment niet weet is dat ik deze dan tegengesteld loop. Volgens de GPS ga ik goed maar het is een vrij smal tegelpad met enorme begroeiing aan weerszijden en na ongeveer 1 km stuit ik op een weiland met paarden. Dit kan niet de bedoeling zijn en markeringen kom ik ook niet meer tegen. Ik loop terug over dit boerenlandpad en, eenmaal op de geasfalteerde weg uitgekomen, sla ik linksaf. Geheel tegen alle verwachtingen in ben ik ineens weer op de route, alleen welke kant moet ik op? Topo-GPS laat me in de steek (deze blijkt te zijn uitgevallen) en de andere navigatie laat zien dat ik naar rechts moet. Mijn gevoel zegt linksaf en dat blijkt de juiste richting te zijn. Ik heb weer 2 km extra gelopen!
Achteraf blijkt dat het boerenlandpad uit de route is gehaald waardoor ik een alternatief moest lopen. De GPS gaf nog de oorspronkelijke route aan dus het leek allemaal te kloppen toen ik tegengesteld het boerenlandpad op was gegaan.

Ik vind het niet erg om extra kilometers te maken maar ben het nu wel zat om steeds verkeerd te lopen, wilde dieren te moeten ontwijken enzovoort.
Tot Aarlanderveen is nog zo'n 6 km lopen en vanaf daar heb ik een matige OV-verbinding. Zeker als ik op zondagochtend vroeg verder wil wandelen.
Ik besluit om, ter hoogte van Alphen aan de Rijn, de aftakroute naar het station te lopen. Volgens het routeboekje 1 km lang maar volgens mijn app. 2,6 km.
Het fietspad blijkt afgesloten maar gelukkig kan ik daar, als wandelaar, wel overheen.
Thuisgekomen besluit ik om op zondag een dagje rust te nemen en op maandag weer verder te gaan. Ten gevolge van het vele werken in de afgelopen periode had ik onverwachts een vrije dag op maandag gekregen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2016, 14:44 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Wat een belevenissen weer.
En goed weer bovendien!

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 27 Jun 2016, 18:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
En vandaag ruim 45 km gelopen, van Alphen aan de Rijn tot Montfoort. Niet te verwarren met Montfort, waar Leonard tijdens het Pieterpad doorheen is gekomen.

Verslag volgt later.


Laatst gewijzigd door Marko op 01 Jul 2016, 16:53, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 30 Jun 2016, 08:19 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Maandag 27 juni, Groene Hart Pad, van Alphen aan de Rijn naar Montfoort, afstand 45 km
Vandaag is de start van mijn wandeling in Alphen aan de Rijn. Het is, vanaf het station, ongeveer 1 km lopen om op de route te komen (de Hefbrug over de rivier de Gouwe).
Daarna volgt een stuk langs de Oude Rijn, over een graspad tussen de huizen en de Oude Rijn door. Omdat ik hier het gevoel krijg in de achtertuin van de bewoners te lopen, ben ik verderop maar gewoon op de straat gaan lopen.

Ik heb vandaag weinig zin in weilanden en onverharde paden, dus ik besluit al vrij vlot om een "hondenvariantroute" te lopen. Hoef ik tenminste niet dwars door de weilanden met graspaden, bruggetjes, hekjes, koeien, paarden. Ik wil lekker doorlopen en dat lukt want de "hondenroute" gaat over asfalt en is een lange, rechte weg! Daarna volgt een nog langere weg, ook weer asfalt. Met aan weerszijden uitzicht over de weilanden en mooie vergezichten.
Via Zuideinde en het plaatsje Nieuwkoop kom ik op het Meijepad, wat ik laatst met Fien en Sylvia heb gelopen. Dwars door de Nieuwkoopse plassen. Een korte rust op een bankje bij de witte watertoren (in de volksmond "Piet Potlood" geheten) en dan weer verder over de weg langs het riviertje de Meije.
De 1e ruim 13 km zitten er op, wat volgt is een mooie wandeling over kronkelige paden langs de Meije, om te eindigen in het Woerdense Verlaat.
Ik heb er 22 km opzitten en wil nog zo'n 2 tot 3 km lopen om dan hopelijk ergens te kunnen rusten.

Wat volgt is een fietspad lang de Grecht, wat op een rivier lijkt (door zijn bochtigheid) maar het is een in de Middeleeuwen aangelegde gracht om vaarverbeteringen tot stand te brengen. Het 1e deel loop ik over een fietspad. De hele ochtend is het licht miezerig maar vanaf hier begint het serieuzer te regenen. Als dan de Grecht afbuigt mag ik meebuigen, maar wel over de graskade die parallel loopt aan de Grecht. Ik trek mijn poncho aan want de regen lijkt niet op te houden en ik ga nu ook tegen de wind in lopen. Helaas krijg ik al vrij vlot natte voeten en na enkele kilometers loop ik al te soppen in mijn schoenen. De regen van boven en de nattigheid van het gras maken er geen vrolijke wandeling van. Het pad lijkt eindeloos lang en ik word almaar natter en natter. Op een gegeven moment is er ook nog een omleiding in de route en moet ik het pad verlaten om via weilanden verderop weer op het pad zien uit te komen. Nauwelijks is de route zichtbaar voor mij en volgens de GPS moet ik "slootjes springen" om weer op het graspad langs de Grecht uit te komen.
De markeringen wijzen een andere route aan maar ik zie niet zo gauw waar ik het beste de diverse slootjes kan passeren.
Als ik dan eenmaal de route heb gevonden, blijkt het vrij eenvoudig te zijn doordat er smalle bruggetjes over de sloten zijn aan gebracht. Ik kom weer op de graskade en "sop" nog een poosje verder. Dit pad lijkt geen einde te hebben en ik zie in de verste verte niets wat op een bebouwde kom (Woerden) zou kunnen lijken.

Toch komt aan deze ontbering een eind en bereik ik, inmiddels kletsnat, Woerden. Inmiddels afgelegde afstand 33 km. Tijd voor een break en tijd voor ander weer!
Ik word op mijn wenken bediend: een picknickbankje in een park en.....het wordt droog!
In Woerden kruis ik het, eerder door mij gelopen, Floris V pad. Via rustige wegen bereik ik Linschoten en later het eindpunt voor vandaag, Montfoort.
En zo verlopen de laatste kilometers zoals ik ook gestart was: fris en monter en over asfaltwegen!

Vanaf hier is het nog zo'n 33 km tot aan Schoonhoven, wat weer iets van de route afligt, maar vanwaar ik een mooie aansluiting heb op het Pelgrimspad.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 08 Jul 2016, 15:33 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
7 juli, Groene Hart Pad, van Montfoort naar Schoonhoven, afstand 35 km
De start voor vandaag is in de Utrechtse plaats Montfoort. De route voor vandaag gaat voor een groot deel door de provincie Utrecht. Alleen de finishplaats (Schoonhoven) ligt in de provincie Zuid-Holland.
Het gebied waar ik doorheen loop heet de Lopikerwaard. De Lopikerwaard is bekend om zijn vele historische Tiendwegen. Een groot deel van de route van vandaag gaat over Tiendwegen. De Tiendwegen waar ik vandaag over heen loop zijn graspaden/graskades, met aan weerskanten een sloot en daarachter weilanden.
De Tiendwegen die ik vandaag loop, zijn kilometers lang met vrijwel geen andere mogelijkheid dan de Tiendweg tot het einde te vervolgen. De Tiendwegen en de naastliggende sloten worden vaak "bevolkt" door zwanen en in deze tijd van het jaar door kersverse zwanengezinnen. Die willen nog wel eens hun territorium "bewaken". Daar heb ik vandaag geen last van.

In IJsselstein geeft de markering een andere route aan dan de GPS-route. Ik volg de markeringen omdat deze relatief snel worden aangepast. Het blijkt later toch niet de juiste keuze te zijn geweest, maar met behulp van de GPS kom ik weer snel op de juiste route. Mogelijk is hier eerder wel sprake geweest van een omleiding en zijn niet alle markeringen daarna aangepast.
Ondanks dat het vandaag niet regent en ook de laatste dagen niet heeft geregend, word ik nat van het hoge gras en krijg ik al weer snel last van natte voeten.
In IJsselstein kunnen de voeten wat opdrogen en eenmaal neergestreken op een bankje, bestudeerd ik het vervolg van de route: er staat me maar liefst 10 km graskade op te wachten, over tiendwegen.
De natte sokken verwissel ik nog maar niet.........
Ik heb vandaag ook mijn oude NB-schoenen maar weer eens uit de kast gehaald, deze gaan mee als reserve naar Nijmegen. Nu "even" opnieuw inlopen!
Er volgen enkele "normale" wegen. Ik voel irritatie onder de voeten en besluit om droge sokken aan te trekken. Het resultaat van de natte bende is 1 opkomende blaar. Deze snel afgeplakt met compeed en weer verder.

Na Polsbroekerdam volgt een kerkenpad en opnieuw enkele graskaden. Het gras is door de zon nu aardig opgedroogd dus daar heb ik geen last meer van. Vanaf Polsbroek is een grote tijdelijke omleiding in de route. Bij de start destijds in Schoonhoven heb ik hier al rekening mee gehouden door een eigen alternatief vanaf Schoonhoven te lopen. Ik volg hier nu ook mijn eigen route naar Schoonhoven, langs het riviertje de Vlist.
In Schoonhoven eindigt voor mij het Groene Hart Pad. Ik heb enorm genoten van de schitterende routes. Het Groene Hart Pad is een streekwandeling met heel veel mooie natuur en gaat voornamelijk over rustige wegen en paden. Soms een beetje te stil voor mij.

Vanaf morgen loop ik in etappes verder van Schoonhoven naar Nijmegen, waarbij ik zoveel mogelijk de routes van de Stertochten zal volgen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2017, 22:17 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Ik ben inmiddels ook aan het Groene Hart Pad begonnen!
Op 10 maart liep ik de eerste etappe en gisteren (22 maart) de tweede.
Echt een pad naar m'n hart hoor!
Vooral met het mooie lenteweer dat ik allebei de wandeldagen had.

Voor wie interesse heeft in mijn verslagen en foto's:

Etappe 1 (Delft-Zoetermeer) http://www.danyell.nl/teksten-w/2017/17 ... art01.html
Etappe 2 (Zoetermeer-Weipoort) http://www.danyell.nl/teksten-w/2017/17 ... art02.html

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Groene Hartpad (SP 12)
BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2017, 07:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Danyell schreef:
Ik ben inmiddels ook aan het Groene Hart Pad begonnen!
Op 10 maart liep ik de eerste etappe en gisteren (22 maart) de tweede.
Echt een pad naar m'n hart hoor!
Vooral met het mooie lenteweer dat ik allebei de wandeldagen had.

Voor wie interesse heeft in mijn verslagen en foto's:

Etappe 1 (Delft-Zoetermeer) http://www.danyell.nl/teksten-w/2017/17 ... art01.html
Etappe 2 (Zoetermeer-Weipoort) http://www.danyell.nl/teksten-w/2017/17 ... art02.html

Ik vond dit pad verrassend mooi en je komt op heel veel rustige plekjes.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.