Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016, 20:54 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
29 oktober, Jacobspad Limburg, van Roermond naar Thorn, afstand 21 km
Marianne en ik gaan met de auto naar Roermond. Op de heenreis is er onderweg een mengeling van (soms dichte) mist en een laagstaande zon. Voor de bijrijder levert dit prachtige plaatjes op, voor de bestuurder is dit niet echt prettig autorijden. Tegen de tijd dat we in Limburg aankomen, is de mist verdwenen en schijnt de zon inmiddels volop.
De auto parkeren we bij de "Outlet store". Voor mij is het dan nog ongeveer 1 km lopen naar het beginpunt van de geplande route voor vandaag. Voor Marianne: zij kan haar hart ophalen in de Outlet store en later in het (winkel) centrum van Roermond.
Ik start bij de Christoffel Kathedraal in het centrum van Roermond en loop daarna al snel de stad uit. Ik stop even bij een Jacobskapel. Voor Pelgrims staat daar de tip om aan te bellen op nummer 46B, om een stempel in het Pelgrimspaspoort te verkrijgen. Er wordt niet open gedaan, dus helaas voor mij nog geen stempel.

Ik kom vandaag meerdere kapelletjes tegen en bij 1 daarvan, op een kruispunt van wegen, staat de volgende tekst:
" Ieder mens is een pelgrim onderweg door het leven.
Net zoals u nu, komt hij wel vaker op een splitsing van wegen.
Dit wegkapelletje vraagt u:
Sta even stil bij uw keuze, probeer een zegen te zijn voor degenen die u onderweg ontmoet.
Goede reis - Goede moed:
Santiago is nog 2282 km, een heel mensenleven lang - op hoop van Zegen".

De route volgt daarna weer de Maas, voor mij deels bekend terrein al ziet het er "andersom" toch heel anders uit. Via de sluizen van Linne bereik ik de overkant van de Maas en volg dan een andere route dan bij het Maaspad. Het eindpunt is in Thorn en daar ben ik al snel. In Thorn loop ik het centrum binnen en passeer al vlot het hotel waar wij de komende nacht zullen verblijven. De Abdijkerk is, tegen mijn verwachting in, geopend. Er is een vrijwilliger van de kerk aanwezig en diegene plaatst een stempel in mijn paspoort.
Op het terras van het hotel wacht ik op Marianne , we eten een heerlijke pannenkoek in de pannenkoekenboerderij en maken nog een ommetje door Thorn.

30 oktober, Jacobspad Limburg, van Thorn naar Sittard, afstand 26 km
De volgende dag genieten we van een uitgebreid ontbijtbuffet. Het is wintertijd dus we hebben een uur "extra" vandaag.
Rond 10.00 uur vertrek ik voor mijn wandeling en Marianne bezoekt dan eerst de Abdijkerk (blijkt de moeite waard!) en daarna nog een museum.
Na ongeveer een halve kilometer passeer ik de grens met België. Tot aan Maaseik gaat de route over Belgisch grondgebied. Ik passeer kleine plaatsen, zie meerdere Kapellen, Kruizen en Kerken. In Maaseik heb ik er 9,5 km opzitten.
Dan steek ik de Maas over en bevind ik me weer in Nederland. Er volgt een natuurgebied met een grote kudde Konikspaarden(ca. 60 stuks). Hier ben ik al eerder geweest (Maaspad, oktober 2014).
Hierna volgt Roosteren en daar sta ik even stil bij de Jacobus de Meerdere Kerk. De kerk is gesloten maar bij de ingang hangt een notitie: Pelgrims, die onderweg zijn naar Santiago, kunnen contact opnemen met....... en dan volgt een telefoonnummer...... ik bel en nog geen 10 minuten later komt er een mevrouw aan gefietst en loodst mij de kerk binnen om een mooi stempel in mijn Pelgrimspaspoort te plaatsen. We praten nog wat en dan stapt de dame op. In de middag is zij weer present in de kerk om de overledenen van het afgelopen jaar te herdenken.(Allerheiligen!)

Ik wandel weer verder en kom verderop een man met een hond tegen, het blijkt een vechtershond te zijn. Ik raak met de man aan de praat. Volgens de man wil de hond met me spelen. Nou vooruit dan maar, een aai over de bol kan geen kwaad! Als de hond hier zonder baasje had rondgelopen, dan was ik waarschijnlijk op de vlucht geslagen. :icon_wink:
Ik wandel door het smalste deel van Limburg, ook wel de taille van Limburg genoemd. Het smalste deel is slechts 5 km breed.
Mijn wandeling door Nederland is bijna 12 km, dan bevind ik me, gedurende zo'n 1,5 km, op Duits grondgebied. Daarna is het nog maar enkele kilometers tot aan mijn geplande eindpunt in Sittard.
In Sittard bezoek ik eerst nog de grote basiliek. Iets verderop is het Marktplein en daar plof ik neer op 1 van de vele terrassen.
Hier wacht ik op Marianne, zij wil graag nog even rondsnuffelen in Sittard.
Op het Marktplein is het gezellig druk en het is heerlijk weer, dus ik vind het geen straf om hier nog een poosje te moeten wachten.

Als Marianne voldoende heeft rondgekeken, gaan we weer huiswaarts. We trakteren onszelf onderweg nog op een lekkere vette hap en trotseren de (zondagavond!) file.
Het zijn 2 heerlijke dagen geweest, met prima nazomerweer. Ik heb heerlijk gewandeld, in een rustige omgeving. De bewegwijzering was op beide dagen vrij goed. Ik heb de markeringen gevolgd en, bij twijfel of bij het ontbreken van markeringen (niet overal mag worden gemarkeerd!!), de route op Topo-GPS geraadpleegd en dat is prima gelukt!


Laatst gewijzigd door Marko op 04 Nov 2016, 06:53, in totaal 3 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016, 21:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk verslag weer Martin, klinkt als een op en top weekend voor jullie allebei :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016, 22:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Sweet memories, de markt in Sittard, met cafe Bloem, onderweg naar Santiago.
Wel iets meer kilometers in Duitsland, door "andere" afslag :icon_mrgreen:
Erg leuk om je verslag te lezen en op die manier met je mee te "lopen" :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 07:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Jeltsje schreef:
Sweet memories, de markt in Sittard, met cafe Bloem, onderweg naar Santiago.
Wel iets meer kilometers in Duitsland, door "andere" afslag :icon_mrgreen:
Erg leuk om je verslag te lezen en op die manier met je mee te "lopen" :icon_biggrin:

Ik heb jouw "Sittard"- verslag er nog eens op nagelezen. Je bent flink aan het dwalen geweest, voordat je de Markt in Sittard had bereikt. :icon_wink:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 07:33 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Leuk verslag weer Martin, klinkt als een op en top weekend voor jullie allebei :icon_biggrin:

Het was inderdaad heerlijk genieten zo met z'n 2-en. :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 08:41 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Marko schreef:
29 oktober, Jacobspad Limburg, van Roermond naar Thorn, afstand 21 km
Ik wandel weer verder en kom verderop een man met een hond tegen, het blijkt een vechtershond te zijn. Ik raak met de man aan de praat. Volgens de man wil de hond met me spelen. Nou vooruit dan maar, een aai over de bol kan geen kwaad!

Tip 4 in de omgang met honden: een aai over de bol kan soms wel kwaad. De meeste honden vinden dit niet zo fijn omdat het een dominante handeling van jou is. Je kunt een hond beter van de zijkant benaderen en dan onder z'n kin kriebelen of achter z'n oren (vinden ze heerlijk), eventueel z'n borst aaien of z'n schouders. Ook niet voor hem gaan staan, hem aankijken en/of over hem heen buigen, maar dat wist je al want dat waren tips 1, 2 en 3. :icon_wink:

Prachtig verslag weer trouwens! Misschien kunnen we ooit een gebundelde versie 'wandelverhalen van Martin' tegemoet zien?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 11:04 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
footloose schreef:
Marko schreef:
29 oktober, Jacobspad Limburg, van Roermond naar Thorn, afstand 21 km
Ik wandel weer verder en kom verderop een man met een hond tegen, het blijkt een vechtershond te zijn. Ik raak met de man aan de praat. Volgens de man wil de hond met me spelen. Nou vooruit dan maar, een aai over de bol kan geen kwaad!

Tip 4 in de omgang met honden: een aai over de bol kan soms wel kwaad. De meeste honden vinden dit niet zo fijn omdat het een dominante handeling van jou is. Je kunt een hond beter van de zijkant benaderen en dan onder z'n kin kriebelen of achter z'n oren (vinden ze heerlijk), eventueel z'n borst aaien of z'n schouders. Ook niet voor hem gaan staan, hem aankijken en/of over hem heen buigen, maar dat wist je al want dat waren tips 1, 2 en 3. :icon_wink:

Mijn tip: je arm en hand laag uitstrekken en de hond aan je hand laten snuffelen en dan eventueel aaien als de hond dat wil.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 14:57 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
footloose schreef:
Tip 4 in de omgang met honden: een aai over de bol kan soms wel kwaad. De meeste honden vinden dit niet zo fijn omdat het een dominante handeling van jou is. Je kunt een hond beter van de zijkant benaderen en dan onder z'n kin kriebelen of achter z'n oren (vinden ze heerlijk), eventueel z'n borst aaien of z'n schouders. Ook niet voor hem gaan staan, hem aankijken en/of over hem heen buigen, maar dat wist je al want dat waren tips 1, 2 en 3. :icon_wink:

Pfffffff.....doe ik zo mijn best, is het weer niet goed..... :icon_evil:
(Ben benieuwd naar de volgende tip(s). Ik heb toch wel veel vertrouwen in de deskundigheid van Truus! :icon_wink: )

footloose schreef:
Prachtig verslag weer trouwens! Misschien kunnen we ooit een gebundelde versie 'wandelverhalen van Martin' tegemoet zien

Goed idee! Boek komt te heten "40 jaar wandelverhalen van Martin". Je boekenkast is gelijk vol! :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 15:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Marko schreef:
footloose schreef:
Tip 4 in de omgang met honden: een aai over de bol kan soms wel kwaad. De meeste honden vinden dit niet zo fijn omdat het een dominante handeling van jou is. Je kunt een hond beter van de zijkant benaderen en dan onder z'n kin kriebelen of achter z'n oren (vinden ze heerlijk), eventueel z'n borst aaien of z'n schouders. Ook niet voor hem gaan staan, hem aankijken en/of over hem heen buigen, maar dat wist je al want dat waren tips 1, 2 en 3. :icon_wink:

Pfffffff.....doe ik zo mijn best, is het weer niet goed..... :icon_evil:
(Ben benieuwd naar de volgende tip(s). Ik heb toch wel veel vertrouwen in de deskundigheid van Truus! :icon_wink: )

footloose schreef:
Prachtig verslag weer trouwens! Misschien kunnen we ooit een gebundelde versie 'wandelverhalen van Martin' tegemoet zien

Goed idee! Boek komt te heten "40 jaar wandelverhalen van Martin". Je boekenkast is gelijk vol! :icon_mrgreen:

Ik teken alvast in!

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 22 Nov 2016, 18:56 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Komend weekend loop ik van Sittard naar Meerssen(zaterdag) en van Meerssen naar Eijsden(zondag).
Op de 2e dag gaat de route door Maastricht. Hier hebben wij een B & B geboekt.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 22 Nov 2016, 19:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Komend weekend loop ik van Sittard naar Meerssen(zaterdag) en van Meerssen naar Eijsden(zondag).
Op de 2e dag gaat de route door Maastricht. Hier hebben wij een B & B geboekt.


Veel plezier weer, jullie hebben mooi weer komend weekend (en wij ook trouwens :icon_cool:)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 22 Nov 2016, 19:44 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Komend weekend loop ik van Sittard naar Meerssen(zaterdag) en van Meerssen naar Eijsden(zondag).
Op de 2e dag gaat de route door Maastricht. Hier hebben wij een B & B geboekt.


Veel plezier weer, jullie hebben mooi weer komend weekend (en wij ook trouwens :icon_cool:)

Dank je, Aike!
Juist vanwege het verwachte mooie weer gaan we er samen op uit.
Bij slecht weer was ik hoogstwaarschijnlijk alleen op pad gegaan.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 30 Nov 2016, 17:36 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
26 november, van Sittard naar Meerssen, afstand 26 km
In de afgelopen week heb ik 6 van de 7 dagen in een enorme hectiek gewerkt en gisteravond zelfs nog tot 23.00 uur.
Voor mij is dit niet de ideale uitgangspositie om vervolgens nog 2 dagen er op uit te trekken, een flinke autoreis te maken en 2 dagen achtereen de wandelschoenen aan te trekken.
De verwachte weersomstandigheden zijn echter dusdanig dat ik besluit om toch maar op pad te gaan! En Marianne gaat mee!
Zij voelt zich niet echt fit, dus ik mag autorijden. Tot Sittard, waar ik Marianne en de auto achterlaat en ik mijn 1e schreden zal zetten.

Bij de plaatselijke V.V.V. (in Sittard) scoor ik een stempel voor in mijn Pelgrimspaspoort en dat geeft alvast goede moed. Ik heb namelijk nog 3 stempels nodig voor de 2 trajecten die ik vandaag en morgen wil lopen. Dan heb ik de benodigde 12 stempels, verdeeld over de gehele route, vergaard en kan ik een gestempelde oorkonde op naam aanvragen. Daarnaast ontvang ik nog een St. Jacobus gebedskaartje met een ingesloten medaille.

De Pelgrims volgden vroeger niet de mooiste maar de kortste route. Alleen wanneer er bijzondere bedevaartplaatsen in de nabijheid lagen, werden er omwegen gemaakt.
Zo volg ik vandaag aanvankelijk de weg die parallel loopt aan het oorspronkelijke Pelgrimspad, de huidige snelweg A2.
De route volgt verder voor een deel een smal pad langs de Geleenbeek. Mooi om te lopen. Ik loop door enkele plaatsen zoals Munstergeleen, Sweikhuizen, Geleen, Spaubeek, Genhout en Haasdal.
Ook vandaag kom ik onderweg weer de nodige kapelletjes tegen en bij 1 daarvan staat een bankje waar ik kan uitrusten (bij gebrek aan horeca).

In Meerssen is het eindpunt in/bij de Basiliek. Hier is een korte dienst aan de gang maar met gepaste kleding en met respect voor de aanwezigen mag ik naar binnen!
In de kerk ontmoet ik een man die mij even later meeneemt naar een aangrenzend pand om mij te voorzien van een stempel in mijn paspoort, dat is stempel nummer 2 voor vandaag dus dat gaat lekker!
Na het bezoek aan de Basiliek wandel ik door naar het station en daar staat onze auto geparkeerd! In de ochtend heeft Marianne hier de auto neergezet en is van hieruit met de trein naar Maastricht gegaan. Eenvoudig en gratis parkeren en de trein kost slechts € 2,00 per rit.
Voor onze overnachting hebben we een B. & B. geboekt in 1 van de buitenwijken van Maastricht. Voordat we naar onze B. & B. rijden, drinken we eerst nog een kop koffie in het centrum van Meerssen en genieten even later van een heerlijke portie friet met kroket.
Daarna zijn we binnen 15 minuten bij onze B. & B.
IK heb lekker gelopen maar ben, achteraf, best wel vermoeid.


27 november, van Meerssen naar Eijsden, afstand 21 km

Na een prima verzorgd ontbijt vertrekken wij de volgende ochtend vanuit ons tijdelijk onderkomen en rijden met de auto naar Meerssen. Ik vervolg hier mijn route en Marianne gaat opnieuw met de trein naar Maastricht.
Gisteren is ze wezen shoppen, vandaag wil ze cultuur snuiven.

De wandelroute van vandaag vind ik aantrekkelijker dan die van gisteren. Het kan ook zijn dat ik me vandaag fitter voel en meer energie heb waardoor ik meer van de omgeving kan genieten.
De route gaat naar Maastricht en komt nog net in een buitenwijk van Maastricht, op enkele honderden meters afstand van onze B & B.
Hier vandaan is het linea recta richting de Maas lopen.
Bij de Maas aangekomen zou ik linksaf moeten slaan voor het vervolg van de route, maar ik sla rechtsaf en even later steek ik de St. Servaasbrug over om op het Vrijthof een pauze in te lassen.
Natuurlijk tref ik hier Marianne en drinken we samen koffie bij "In den ouden Vogelstruys". Eigenaar is dezelfde eigenaar als die van de B & B. waar we afgelopen nacht hebben gebivakkeerd.
Ik informeer hier naar een stempel omdat ik niet zeker ben dat me dit elders nog zal gaan lukken. Ik krijg een stempel met een Struisvogel erop!

Vanwege het karakter van mijn tocht zou ik natuurlijk nog liever een stempel in de St. Servaas basiliek krijgen. Dat lukt uiteindelijk ook nog wel al kost het me de nodige moeite:
Bij het binnentreden van de Basiliek word ik vriendelijk doch dringend verzocht om de Basiliek te verlaten. Ik blijk, geheel onbewust, op illegale wijze de Basiliek te zijn binnengekomen (zonder de entreekosten van € 4,50 te betalen). Ik verlaat de Basiliek en bij een loket (waar ik het entreegeld had moeten betalen) informeer ik naar een stempel.
Ook al ben ik in Maastricht al voorzien van een stempel en heb ik inmiddels het vereiste aantal stempels, een stempel in een Basiliek geeft meer voldoening dan een horeca-stempel. De dame achter het loket geeft me een stempel op een sticker en vraagt mij of ik onderweg ben naar Santiago.
Na een volmondig "ja" krijg ik als reactie dat ik dan ook gratis toegang heb tot de Basiliek, de schatkamer en de grafkelder van St. Servaas.
En dus beland ik voor de 2e keer in de Basiliek maar nu "legaal".

Ik bezoek daarna ook de O.L.V. Basiliek "de Sterre van de Zee" en daarna keer ik terug naar de St. Servaasbrug om mijn wandelroute naar Eijsden te vervolgen . Langs de Maas, eerst over de boulevard, dan langs een verkeersweg en later dwars door natuurgebied de Eijsder Beemden, waar Galloway runderen grazen en het wandelpad een kudde Konikspaarden kruist. Heerlijk lopen zo in dit gebied en ook nog direct aan de Maas gelegen. In Eijsden loop ik via het historische centrum naar het station, een geschikte locatie om mijn route voor vandaag te beëindigen en me te laten ophalen.
Het officiële eindpunt van dit pad ligt nog 2 km verder, namelijk bij een grenspaal.
Vandaag heb ik ook lekker gelopen en is er , achteraf, geen sprake van vermoeidheid!
Voor nu is het welletjes geweest en willen we graag terug naar Zoetermeer!

Vervolg
Ik heb dus nog 2 km te gaan tot het eindpunt van dit Jacobspad wat tevens eindpunt is van de officiële Pelgrimsroute door Nederland. De totale afstand tussen beginpunt (St. Jacobiparochie in Friesland) en eindpunt (Eijsden in Zuid-Limburg) is 573 km. Ik heb bijna het dubbele aantal kilometers (ca. 1100 km) gelopen om in Eijsden aan te komen. De "omweggetjes" zijn me overigens zeer goed bevallen.
Vanaf nu wil ik met minder omwegen verder lopen, waarbij de loop van de Maas mijn leidraad zal zijn voor de te lopen route.
In 2014 heb ik vanaf Eijsden het Maaspad gelopen, namelijk vanaf Eijsden stroomafwaarts tot aan de Noordzee. Nu zal ik stroomopwaarts lopen voor zover en zolang dat mogelijk is en ik het ook nog leuk blijf vinden.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 30 Nov 2016, 18:24 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verslag, volgende keer maar een Frans woordenboekje mee :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jacobsweg Nieumeghen
BerichtGeplaatst: 29 Dec 2016, 15:32 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
'Wat bijzonder om het stukje van Maastricht te lezen en de basiliek. Eerst wordt je eruit gebonjourd om vervolgens toch zonder te betalen naar binnen te mogen. Wist jij veel! haha.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.