Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 13 Jun 2018, 14:41 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Onderstaand een verslag van een wandeling van enkele weken geleden, als vervolg op de wandeling van 54 km de dag ervoor.
Daarna een verslagje van mijn wandeling van vandaag.


16 mei, van Heemstede naar Heemskerk, 26 km
Vandaag start ik in het drukke Heemstede, wat aan de N201 ligt. Marianne zet mij hier af met de auto. Ik loop een stukje "terug" naar de Jacobsroute en vervolg daarna mijn weg langs het rustige Spaarne richting Haarlem, een prima pad om te lopen.
In tegenstelling tot gisteren doe ik het vandaag rustig aan. Gisteren was ik een kilometervreter en vandaag ben ik de Pelgrim. Ik neem dan ook meer de tijd om iets te bezoeken of van de route af te wijken.
In Haarlem loop ik voorbij de Kloosterkeuken. Als ik een paar honderd meter verderop loop, dan realiseer ik me dat daar gestempeld had kunnen worden. Het is de stempelpost van het Haarlem Genootschap van Sint Jacob. Ik loop terug vanuit het centrum en dan blijkt de Kloosterkeuken gesloten te zijn. Geen probleem, ik vind vast wel een stempeladres in de het centrum van Haarlem.
In het centrum is het gezellig druk, de terrassen zijn goed gevuld en ik breng een bezoek aan de Grote of St. Bavokerk. Deze kerk kan ik wel bezichtigen maar helaas niet de toren beklimmen. "Dan moet u komend weekend terug komen" vertelt de dame achter het loket die ondertussen een stempel in mijn paspoort plaatst.
Het is druk in het centrum van Haarlem en later ook om de stad uit te komen.

Als ik bezig ben om de drukte achter me te laten krijg ik een app. van Marianne. Zij heeft zojuist het bericht gekregen dat haar (ernstig zieke) collega gisteren is overleden, ze was van onze leeftijd en heeft jarenlang gestreden tegen de kanker in haar lijf.
Onze zoon J. (die thuis is) stuurt de rouwkaart via de app.
Marianne heeft al contact gehad met een andere collega (die dezelfde ziekte heeft en ook nog niet genezen), ze hebben besloten om samen naar de uitvaart te gaan.
Na een korte rust hebben Marianne en ik weer contact om te overleggen hoe we verder zullen gaan. Marianne wil graag fietsen en besluit om een nicht van haar op te zoeken die in de Zaanstreek woont. Ik ga verder met mijn wandeling langs het Noorder Buiten Spaarne en wandel via Spaarndam en over een golfterrein naar Buitenhuizen. Op het pad langs het golfterrein staan een aantal tegels waarop citaten en wijsheden staan vermeld, allemaal met een knipoog naar de golfsport.
Het is zachtjes gaan regenen en ik neem de teksten van de citaten en wijsheden 1 voor 1 in mij op.

Met de pont steek ik het Noordzeekanaal over om vervolgens een stuk door de polder te lopen wat mij nog bekend voorkomt van het Noord-Hollandpad welke ik in tegengestelde richting heb gelopen.
Ik heb een rust in een boerenschuur met zelfbediening. Hier is koffie met koek te koop, het geld doe je hier zelf in de pot.
Er staat een tractor in de schuur en de boer heeft me bij mijn komst even gedag gezegd en zich verder niet om mij bekommerd wat ook niet nodig bleek te zijn.
Het laatste stuk loop ik richting de A9 en hier verlaat ik de Jacobsroute om uiteindelijk te eindigen bij het NS- station van Heemskerk.
Onze auto staat 3 km verderop en Marianne is onderweg op de fiets naar de auto. Ik heb geen fut meer om erheen te lopen dus wacht ik hier op de komst van Marianne met auto en fiets.

13 juni, van Heemskerk naar Heiloo, 23 km
Vandaag reis ik met de trein van Zoetermeer naar Heemskerk. Ik heb een kortingskaart die ik het beste kan benutten wanneer ik tijdig (voor 6.30 uur) incheck bij de spoorwegen, dat is nog voordat de ochtendspits begint. Vervolgens mag ik tijdens de spits blijven reizen zolang ik maar niet overstap naar een andere vervoerder en dus opnieuw moet inchecken.
Vanaf station Heemskerk wandel ik eerst terug naar de Jacobsroute, waar ik na ongeveer 2 km aankom. De route gaat, als vervolg op de vorige route, eerst een groot gedeelte door de polder en voert over rustige polderwegen. Net als de vorige keer, loop ik ook hier over het Noord-Hollandpad en ook nu weer in tegengestelde richting. Op weg naar Krommenie worden meerdere forten gepasseerd en ik kom een heel klein kapelletje tegen. Zo te zien is hier de route van de Oer-IJ-expeditie ook langsgekomen en heeft er hier een koor staan zingen. (Ik zie teksten van de liederen die gezongen zouden zijn).
In het vervolg van de route kom ik een serieuze achteruitloper tegen. De man loopt recht achteruit en maakt daarbij flink zwaaiende bewegingen met zijn armen (om zijn balans te bewaren?) en kijkt geen moment achterom. Hij ziet mij dus ook niet aankomen en ik loop in een boog om hem heen, verbaasd dat deze man gewoon door blijft lopen. Ik wil hem aanspreken maar doe dit toch maar niet. Stel je voor dat hij uit zijn balans raakt en valt.

Dan kom ik in Akersloot en volg nog steeds de markeringen van het NH-pad. Dit stuk is ook bekend van de Alkmaarse 4-daagse en ik ben nu wel heel benieuwd of mijn favoriete stuk van de 3e wandeldag van Alkmaar in deze route is opgenomen. Het ziet er bekend uit maar ik weet het nog niet zeker. Dan moet ik een straat oversteken en ben ik blij verrast: daar is de Roemersdijk, een roemruchte locatie tijdens de 4-daagse van Alkmaar. Hier zijn 2 gezinnen (die naast elkaar wonen) en hebben dan hun deuren opengezet voor de wandelaars die in hoge nood verkeren: bij de ene buur mogen de heren en bij de andere buur mogen de dames van het toilet gebruik maken. (Fien en Sylvia weten dit vast nog wel).
De straat is ook altijd versierd met vlaggetjes en er worden dropjes uitgedeeld en alsof dat nog niet genoeg is: er wordt live-muziek gespeeld, door weer andere buren.
In 2014 ben ik hier, terwijl F. en S. in de rij voor het toilet stonden, geïnterviewd door een verslaggever van het Noord-Hollands dagblad, en is er later een artikel in de krant verschenen.
In de krant stond geschreven dat wij ieder jaar naar de Roemersdijk uitkeken en dat was ook wel zo, de sfeer hier was altijd geweldig.
Al mijmerend en in stilte loop ik verder over de 4-daagse route, ook deze gaat in tegengestelde richting.
Was het eerst een achteruitloper die ik "tegemoet liep" nu is er een hardloper die zo langzaam hardloopt dat ik hem zelfs inhaal. Ik heb weliswaar een redelijk hoog tempo maar de man dus duidelijk niet.
Ik loop trouwens vandaag de hele dag snel. Na "Kilometervreter", 'Pelgrim", Gezelligheidsloper (afgelopen week met Aike) ben ik vandaag een snelheidsduivel en dat loopt ook wel weer eens lekker!!!

De laatste 3 km brengen mij naar Heiloo, nog even de snelweg (A9) oversteken per viaduct en dan volgt al snel het NS-station waar ik de wandeling voor vandaag beëindig. Ik ben ruim op tijd op het station, er dient namelijk voor 16.00 uur te worden ingecheckt met de kortingskaart en het is pas 12.00 uur.
Ik had aanvankelijk willen doorlopen tot Egmond aan de Hoef maar ik ben halverwege de dag er achter gekomen dat ik mijn OV-chipkaart niet bij me heb en ik vanuit Egmond aan de Hoef toch echt met een bus mee had gewild. Een kaartje kopen met contant geld is niet mogelijk. Een kaartje kopen met pinpas en/of contactloos betalen zou wel mogelijk zijn maar ik vind het voldoende excuus om in Heiloo te stoppen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 14 Jun 2018, 17:03 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
In de planning:
Heiloo - Den Oever 75 km, in 2 dagen af te leggen. In weekend van 23 en 24 juni of de dagen erna (25, 26 juni).
Liefst wil ik eerst nog een rondje om de 3 Egmonden lopen. Hier is het Monnikenpad uitgezet wat bestaat uit Derperpad, Hoeverpad en Binderpad. Ik zie dat ik dat voor die tijd niet meer ga redden.
Als ik het heel graag wil dan wordt het in het genoemde weekend 15 - 25 km extra, afhankelijk van hoe ik het ga indelen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 14 Jun 2018, 21:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Wat ben je op voor mij bekende plekken geweest! Ik woon heel dichtbij deKloosterkeuken! Ben er slechts 1x binnen geweest en dat vond ik wel genoeg. ;-)

Verder begint je verslag dat je vanaf Heemstede richting Haarlem loopt langs het Spaarne. Ik gok dat je niet het Spaarne,maar de Leidse (trek)vaart bedoelt? Daar ben je al eerder langs gelopen. Bij mijn weten loopt het Spaarne helemaal niet langs Heemstede.(Het eindigt vlakbij Cruquius in de Ringvaart en begint in Spaardam. Of andersom. Tenminste,als je het binnen,zuider,noorder en buitenspaarne meetelt. ;* )


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018, 14:46 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
fhd schreef:
Wat ben je op voor mij bekende plekken geweest! Ik woon heel dichtbij deKloosterkeuken! Ben er slechts 1x binnen geweest en dat vond ik wel genoeg. ;-)

Verder begint je verslag dat je vanaf Heemstede richting Haarlem loopt langs het Spaarne. Ik gok dat je niet het Spaarne,maar de Leidse (trek)vaart bedoelt? Daar ben je al eerder langs gelopen. Bij mijn weten loopt het Spaarne helemaal niet langs Heemstede.(Het eindigt vlakbij Cruquius in de Ringvaart en begint in Spaardam. Of andersom. Tenminste,als je het binnen,zuider,noorder en buitenspaarne meetelt. ;* )

Het heet Zuider Buiten Spaarne waar ik langs gelopen ben en dat begint al vlak bij Heemstede. Het was nog geen 1,5 km lopen voordat ik daar aankwam. Later gaat het over in Binnen Spaarne en nog weer later heet het gewoon Spaarne.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018, 16:06 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Marko schreef:
fhd schreef:
Wat ben je op voor mij bekende plekken geweest! Ik woon heel dichtbij deKloosterkeuken! Ben er slechts 1x binnen geweest en dat vond ik wel genoeg. ;-)

Verder begint je verslag dat je vanaf Heemstede richting Haarlem loopt langs het Spaarne. Ik gok dat je niet het Spaarne,maar de Leidse (trek)vaart bedoelt? Daar ben je al eerder langs gelopen. Bij mijn weten loopt het Spaarne helemaal niet langs Heemstede.(Het eindigt vlakbij Cruquius in de Ringvaart en begint in Spaardam. Of andersom. Tenminste,als je het binnen,zuider,noorder en buitenspaarne meetelt. ;* )

Het heet Zuider Buiten Spaarne waar ik langs gelopen ben en dat begint al vlak bij Heemstede. Het was nog geen 1,5 km lopen voordat ik daar aankwam. Later gaat het over in Binnen Spaarne en nog weer later heet het gewoon Spaarne.



Dat stukje is al officieel Haarlem ipv Heemstede. Daar eindigt het Spaarne idd in de ringvaart(Bij Cruquius, dat ligt tussen Heemstede en Haarlem in ongeveer. Heb er toevallig net gefietst. Klopt dat het idd tegen Heemstede aanligt, maar is dus al Haarlem. Mooi stukje daar he?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 20 Jun 2018, 21:27 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
zaterdag wil ik de etappe Heiloo-Schagen lopen.
Het lukt ons niet om een betaalbare overnachting te vinden dus gaan we na afloop naar huis.
Thuis bespreken we dan het vervolg= etappe Schagen - Den Oever, wanneer ik deze wil gaan lopen: op zondag of op maandag.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018, 15:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
De planning voor de resterende etappes:
23 juni: Heiloo - Schagen 40 km
24 of 25 juni: Schagen - Den Oever 36 km
8 juli: Den Oever - Zürich 32 km
9 juli Zürich - Santiago aan het Wad 32 km


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2018, 19:26 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vandaag 43 km gelopen, van Heiloo naar Schagen.
Morgen verder naar Den Oever, 37 km


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 25 Jun 2018, 11:32 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
Vandaag 43 km gelopen, van Heiloo naar Schagen.
Morgen verder naar Den Oever, 37 km

En Den Oever is bereikt, het voelt als gefinisht.

Als het me lukt dan komt er nog een verslag(je).


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 25 Jun 2018, 14:23 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Goed gedaan Martin! :clap: :clap:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 25 Jun 2018, 18:55 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Zeker goed gedaan! En ik hoop wel op een verslagje hoor.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2018, 14:23 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
fhd schreef:
En ik hoop wel op een verslagje hoor.

Ben er mee bezig (maar verslag KM wil ik ook nog schrijven, voordat de volgende editie er is. :mrgreen: )


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2018, 14:27 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Goed gedaan Martin! :clap: :clap:


fhd schreef:
Zeker goed gedaan!


Dank jullie wel. De echte finish is nog 65 km verderop maar eerst is er nog een gezellige etappe met een aantal Walkers. =D>


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2018, 20:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Hier dan alvast het verslag van dag 1

23 juni, van Heiloo naar Schagen, 43 km
Marianne en ik willen een heel weekend op pad. Voor mij 2 wandeldagen en voor Marianne fietsen, winkelen en musea bezoeken. Omdat het ons niet is gelukt om een betaalbaar onderkomen te vinden, zullen we gewoon thuis slapen.
Ik wil de 1e dag vroeg starten liefst al om 8.00 uur en dat houdt in dat we al om 7.00 uur met de auto vertrekken vanuit Zoetermeer. De fiets van Marianne gaat mee.
In Heiloo ben ik chauffeur-af en neemt Marianne het over. Dat wil zeggen dat zij de auto daar laat staan en op de fiets stapt. Aan het einde van de dag haalt ze hier dan weer de auto op om vervolgens naar mijn finishpunt te rijden en mij op te pikken.
Vandaag is de laatste dag van de Alkmaarse 4-daagse en dat is al te merken als we de ringweg rond Alkmaar opgaan. Hier zien we wandelaars die nog op weg zijn naar de Startlocatie bij het Sportcentrum, even nabij het AFAS stadion.
Vanaf het station vervolg ik mijn wandelroute van de vorige keer. Eerst loop ik door de straten van Heiloo en tref ik nog wat wandelaars die onderweg zijn naar Alkmaar. Ze reageren verbaasd aks ik zeg dat ik niet in Alkmaar meeloop en toch met een rugzak rondloop.

De officiële route gaat over een voetpad langs de Hoevervaart en voert dwars door weilanden. In de routegids had ik vooraf gezien dat het hier wel eens erg drassig kon zijn. Ik kies eieren voor mijn geld en maak gebruik van de alternatieve route over geasfalteerde voet- en fietspaden. Deze route blijkt 900 meter korter te zijn.
Via Egmond aan de Hoef (langs de slotkapel) en de Bloedweg (door de duinen) bereik ik Egmond aan Zee. Egmond aan Zee ligt niet aan de Jacobsweg die ik aan het bewandelen ben, maar zowel Marianne als ik zijn van mening dat Egmond aan Zee niet mag ontbreken in mijn Pelgrimage naar het noorden (= namelijk 1 van onze favoriete bestemmingen in Nederland).
Op de boulevard van Egmond aan Zee word ik aangesproken door een hardloopster. Zij vraagt zich af (in het Engels) hoe ze in Heiloo moet komen. Ik reageer door te zeggen dat ik daar zojuist vandaan kom en dat ik er 8,5 km op heb zitten en dat de route deels "through the fields" is gegaan. Die 8,5 km vindt ze teveel van het goede want ze heeft er al 11 km opzitten. Als dan blijkt dat ze Nederlands spreekt op z'n Zuid-Afrikaans, dan is het voor mij iets makkelijker uit te leggen hoe ze het snelste in Heiloo kan komen, ik schat in zo'n 5 km vanaf de boulevard.
Ze moet gelijk de winkelstraat in en daar ga ik ook heen. Hier bevindt zich restaurant Santiago en daar wil ik natuurlijk heel graag rusten en liefst ook een stempel scoren. Ik heb hier met Marianne afgesproken en ik zie haar in de winkelstraat al staan, met de fiets aan de hand. We drinken samen een bakkie en ik krijg een sticker met de naam van het restaurant erop en die plak ik direct in mijn Pelgrimspaspoort.

Na deze korte maar wel gezellige onderbreking, vervolg ik mijn route, op dat moment nog niet wetende wat mij te wachten staat.
Al snel ga ik het duingebied in tussen Egmond aan Zee en Bergen. Ik zie nergens een mogelijkheid om een (verplichte) duinkaart te kopen dus ga ik hier zwartlopen. Ik loop hier kilometerslang over smalle zand- en bospaden met flinke glooiingen erin. Het gebied wordt beheerd door het Noord-Hollands Duinreservaat en de meeste paden die ik nu loop ken ik niet van andere tochten.
Het lopen hier valt me zwaar maar wat is het hier prachtig, genieten dus!
Ik heb dus eigenlijk een duinkaart nodig maar kan deze nergens aanschaffen. Ja, in Egmond aan Zee had het gekund. Na een paar kilometer banjeren door het duingebied kom ik dan toch nog een betaalautomaat tegen en koop ik alsnog een duinkaart voor het luttele bedrag van € 1,85. (Alleen pinnen is mogelijk).
De klimmetjes zijn erg pittig en de zandpaden ook. De route is niet gemarkeerd. Ik maak gebruik van een digitale versie van de route en dat is goed te doen.
Ik heb een routegids mee en die blijft in de rugzak. Dat zou trouwens toch niet echt handig zijn geweest, ik heb de routebeschrijving doorgekeken, nou dat is dan , bij wijze van spreken, een kwestie van bomen tellen en bij de juiste boom een ander pad inslaan.
Als ik aan het einde van dit duingebied ben aangekomen, plof ik neer op het eerstvolgende vrije bankje, met uitzicht over een weiland met koeien.
Ik heb er dan ongeveer 19 km opzitten. Als ik weer verder ga, dan zie ik even verderop restaurant Duinvermaak. Als ik dat geweten had!!

Via Schoorl bereik ik Schoorldam en hier tref ik enkele 10-tallen Alkmaarse 4-daagse lopers op de afstand van 40 km. Zij worden door een verkeersregelaar "overgestoken".
Een tijdje loop ik "tegendraads" en krijg dan uiteraard opmerkingen over mijn gevoel voor richtingen. Anderen schrikken zich een hoedje en vragen zich af of ze wel de juiste kant opgaan!
Dan volgt er een mooi gedeelte over kronkelige dijken, bekend onder de naam "West-Friese (Om)ringdijk. Ik kom dorpjes tegen met de namen Krabbendam, Eenigenburg en Tuitjenhorn en cirkel zo'n 10 km rondom het plaatsje Warmenhuizen. Niet aan 1 stuk door want het is warm en zonnig op de dijk en ik wil wat meer rust, ik geniet van een bankjesrust halverwege de dijk. Op het bankje staat het opschrift: West-Friese Omringdijk.
In Warmenhuizen woont Fien, ik had mijn wandeling met een bezoekje aan Fien en Ger willen combineren, maar ik had al begrepen dat het vandaag niet zou uitkomen. Geeft niet, wat in het vat zit, verzuurt niet.
In Tuitjenhorn (4 km voorbij mijn bankjesrust) heb ik alweer behoefte om te rusten. Als ik Tuitjenhorn binnenloop dan zie ik aan mijn rechterkant direct een cafetaria en daar verkopen ze ook softijs!!! Ik strijk neer op het terras, geniet van het heerlijke ijs en bedenk dat ik nog zo'n 8 km heb te gaan.
Ik wandel door de dorpskernen Stroet, Groenveld en Valkoog, voordat ik mijn eindbestemming van vandaag bereik, namelijk het centrum van Schagen.
In het centrum van Schagen is het gezellig druk, alle terrassen zijn gevuld. De kermis draait hier op volle toeren en ik probeer me een weg te banen, door de mensenmassa heen, op weg naar het station, wat 800 meter buiten de route ligt en waar ik heb afgesproken met Marianne. Als ik nog zo'n 300 meter heb te gaan komt Marianne er al aan (wat een timing!!) en laat ik die laatste 300 meter voor wat het is.

In de auto, op weg naar Zoetermeer, bespreken we de plannen voor de komende dagen. Marianne heeft sterk de voorkeur om morgen het vervolg te doen, dit heeft te maken met de openingstijden van enkele musea die zij wilt bezoeken.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Santiago aan het Wad
BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018, 09:06 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
:respect: =D> Super verslag weer, Martin!


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.