Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:22

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 22:38 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
6 november, Limespad/Loop van de Rijn, van Leiden naar Hazerswoude, 25 km
Vandaag reis ik met de trein naar het centraal station van Leiden. Hier start ik met de route voor vandaag. De route gaat eerst door de oude en historische binnenstad van Leiden, met de fraaie gebouwen, de vele grachten en bruggen. Het toegangshek naar het Museum voor Volkenkunde is geopend en dit houdt in dat ik over het terrein van dit museum mag lopen.
Later kom ik op een plein waar Rembrandt van Rijn is geboren. Even verderop is het Pieterskerkhof en hier zijn de ouders van Rembrandt van Rijn begraven, naast de Pieterskerk.
Ik loop langs de Oude en langs de Nieuwe Rijn. Ze splitsen zich eerst af en komen verder op weer bij elkaar. Dan stroomt het verder als de Oude Rijn en is de rivier breder.
In het Archeologisch Matilopark in de wijk Roomburg staat een reconstructie van Castellum Matilo (= grensfort). Dit was een Romeinse nederzetting aan de Oude Rijn (destijds de hoofdtak van de Rijn) langs de noordgrens van het Romeinse Rijk.

Dan loop ik de stad uit, langs het park Crone Steijn, langs de verkeersweg N 206 en onder de snelweg A4 door, richting Zoeterwoude Dorp.
Daar aangekomen ga ik op zoek naar een geschikte plek om te rusten en die vind ik in een bakkerij. Ik heb er 12 km opzitten en geniet hier van koffie met een hartig kaasbroodje.
Daarna gaat het de polders in. Gras- en modderpaden worden getrotseerd en meerdere weilanden worden doorkruist met honderden runderen als toeschouwers.
De polder is hier best groot en de rivier de Oude Rijn is wat op afstand gebleven.
Dan is er de keuze uit de broedseizoen-route en de zogeheten honden-variant. Ik kies voor de laatste: ik ben de weilanden zat en wil nog een stuk langs de Oude Rijn lopen. Dat laatste lukt als ik gebruik maak van een route uit de gids “de Loop van de Rijn”.

Eenmaal bij de Rijn aangekomen valt het mij de 1e km een beetje tegen wat betreft het uitzicht op de rivier. Er staan teveel gebouwen die mijn zicht op de Rijn belemmeren.
Als de bebouwde kom ophoudt loop ik pal langs de rivier en dat vind ik weer heerlijk lopen. Hier bevind ik me ook op de Limes fietsroute die vrijwel overal de Rijn volgt.
Deze extra lus langs de Rijn levert me een paar extra kilometers op.

Als ik weer op het officiële Limes wandel pad uitkom dan is het linea recta richting Hazerswoude Dorp. Ik wil tot het dorp doorlopen, daar kan ik op de bus stappen naar Zoetermeer. Echter, ik kom al iets eerder een bushalte tegen en daar valt uit de dienstregeling op te maken dat ook van hieruit een bus vertrekt naar Zoetermeer. De bus rijdt hier met een frequentie van 1 x per uur en wordt over een paar minuten verwacht. Ik besluit om hier te stoppen en op de bus te stappen, 1 km voor Hazerswoude Dorp.
In Zoetermeer moet ik overstappen op een andere bus en dan blijkt dat ik sneller ben als ik van daaruit naar huis ga lopen, 2 km verderop. Dus weer een extra stukje lopen, zo kom ik wel aan kilometers vandaag.
Het is vandaag heerlijk en ongekend zacht nazomerweer, bijna 20 graden en dat in november!!
Bij thuiskomst constateer ik een opkomende blaar en dat verbaast me niks: ik had mijn voeten deze keer niet preventief afgeplakt wat ik eigenlijk wel had moeten doen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 24 Nov 2018, 09:12 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vandaag weer een stukje verder over het Limespad. Van Hazerswoude naar Alphen aan de Rijn en in die laatste plaats een route uit de gids “de Loop van de Rijn”.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 24 Nov 2018, 19:40 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vandaag 28 km gelopen, onder prima weersomstandigheden.
Toch maar een klein stukje van het Limespad gelopen, ca. 12 km
Aansluitend een etappe van de Loop van de Rijn gelopen, ca. 13 km
Met aan-en uitloop bij elkaar op 28 km uitgekomen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2018, 11:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
24 november, Limespad/Loop van de Rijn, van Hazerswoude naar Alphen aan de Rijn, 28 km
De weersvoorspellingen voor vandaag laten op het laatste moment een positiever beeld zien dan eerder in de week.
Met regen, lage temperaturen en een straf windje moest het waterkoud aanvoelen. Vanmorgen is de kans op regen in het westen van het land vrijwel nihil geworden en 1 been buiten de deur doet mijn vermoeden bevestigen dat het weleens reuze zou kunnen meevallen vandaag.
Ik kleed me “winters” aan en er gaat ook nog het nodige mee in de rugtas.
En dan blijkt het ook allemaal erg mee te vallen: het is vandaag een prima wandeldag, het is droog en met de wind en de kou valt het mee.

Om in Hazerswoude te komen (ik ben de vorige keer ergens tussen Hazerswoude-Rijndijk en Hazerswoude Dorp bij een bushalte blijven steken) is er vooraf een wandeling van 25 minuten en tevens een busrit van 25 minuten vereist.
De 1e 10 km gaan voornamelijk over boerenlandpaden, dwars door weilanden, langs slootjes en over bruggetjes.
Het Hollandse plaatje wordt compleet gemaakt met de passage van enkele molens.
Een auto met een omroepinstallatie vertelt de paar bewoners die hier wonen dat vandaag Sinterklaas massaal zal worden ontvangen, het ontgaat me in welke plaats dit zal zijn.

Het gedeelte over de Spijkerboorse Kade is een mooi stukje, In Alphen aan de Rijn loop ik nog langs de Alphense Wetering en het Openluchtmuseum Archeon en dan ben ik aanbeland bij het station.
Vanaf het station loop ik naar het winkelcentrum, pal aan de Oude Rijn gelegen. Ik heb behoefte om wat te rusten, hier zijn zo te zien volop mogelijkheden. Het is echter overal overvol en ik besluit om door te lopen. Even verderop is een park waar ik 5 minuten op een bankje ga zitten. Er is sprake van een snelle afkoeling dus toch maar weer verder. Ter hoogte van de kruising van de Oude Rijn met de Gouwe en het Aarkanaal ga ik verder langs het Aarkanaal, het recreatiegebied Zeegerplas en het Heempark. In dit park grazen Galloway runderen. Ondertussen loop ik niet meer op het Limespad, maar maak een extra ronde in en rondom Alphen aan de Rijn. Hierdoor heb ik de mogelijkheid om deze omgeving wat beter te leren kennen en extra kilometers langs de rivier te lopen.
Via de kilometerslange Dijkslootweg heb ik weer een mooie verbindingsroute met de Oude Rijn. Halverwege passeer ik een winkelcentrum (niet de Ridderhof, maar het ernaast gelegen Herenhof), waar ik pogingen onderneem om een binnenrust te creëren, terwijl er buiten een behoorlijke bedrijvigheid is rondom een heus zwartepietenorkest. Je moet er toch niet aan denken dat zo’n orkest over een paar jaar wordt omgedoopt tot roetveegpietenorkest of misschien zelfs blankepietenorkest, dat klinkt toch niet? De bedrijvigheid in het horeca-pand is helaas tegengesteld aan die op het winkelplein en dus besluit ik eieren voor mijn geld te kiezen en het pand weer snel te verlaten. Niemand die zich om mijn plotselinge vertrek bekommert.
Ik vervolg de route over de Dijkslootweg richting de Oude Rijn en geniet, eenmaal langs de rivier lopend, nog een paar kilometer van de bedrijvigheid op en rondom het water. In die paar kilometer zijn 4 bruggen die de noord- en de zuidoever van de Oude Rijn met elkaar verbinden. In de Romeinse tijd was de zuidoever van de Oude Rijn de noordelijke grens van het Romeinse Rijk.
Het allerlaatste gedeelte voert door de winkelstraat, gelegen aan de rivier maar waar je niets van merkt wanneer je je hier tussen het winkelende publiek begeeft.
En dan ben ik weer bijna terug bij het station van Alphen aan de Rijn. In de buurt even wat gegeten en gedronken en dan weer huiswaarts.

Deze keer heb ik de reis met het O.V. niet voorbereid, er rijden immers voldoende treinen in de randstad en ik heb de mogelijkheid om via Woerden/Gouda of via Leiden/Den Haag te reizen. Helaas, ik heb dus gemist dat er geen treinen rijden tussen Gouda en Den Haag en zodoende kan Zoetermeer niet per trein worden bereikt.
Een alternatief is via Leiden en dan met 2 bussen naar Zoetermeer en dat doe ik dan ook maar.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2018, 14:46 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Jul 2016, 09:37
Berichten: 206
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 76
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 14500
Aantal N4D volbracht: 24
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Marko schreef:
24 november, Limespad/Loop van de Rijn, van Hazerswoude naar Alphen aan de Rijn, 28 km

Je bent in een mooie bocht via mijn 'achtertuin' de Zegerplas rond Alphen gelopen. De Zegerplas met een lusje via de daartegen aanliggende golfbaan is mijn loopje wat ik één of twee keer per week loop. Ook het Dijksloterpad zit regelmatig in mijn wandelingetjes. Maar dan meer als ik richting Woubrugge loop. En dat zat niet in jouw route.
Ik hoop dat je genoten hebt van de mooie omgeving. De stad (velen noemen het nog steeds 'dorp' :-)) zal wel druk geweest zijn in deze sinterklaastijd.

_________________
Met vriendelijke groet,
Ronald


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2018, 17:26 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Ronald1947 schreef:
Marko schreef:
24 november, Limespad/Loop van de Rijn, van Hazerswoude naar Alphen aan de Rijn, 28 km

Je bent in een mooie bocht via mijn 'achtertuin' de Zegerplas rond Alphen gelopen. De Zegerplas met een lusje via de daartegen aanliggende golfbaan is mijn loopje wat ik één of twee keer per week loop. Ook het Dijksloterpad zit regelmatig in mijn wandelingetjes. Maar dan meer als ik richting Woubrugge loop. En dat zat niet in jouw route.
Ik hoop dat je genoten hebt van de mooie omgeving. De stad (velen noemen het nog steeds 'dorp' :-)) zal wel druk geweest zijn in deze sinterklaastijd.

Ik vond het stuk over het Dijkslootpad verrassend. De Zeegerplas kende ik al en Woubruge ben ik begin van dit jaar doorheen gelopen (Santiago aan het Wad).
Het was erg druk in de stad. Maar zeker genoten van de wandeling in en rondom Alphen.
Volgende keer start ik weer bij het station en volg dan weer de Limes.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 12 Dec 2018, 15:56 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Limespad, van Alphen aan de Rijn naar Bodegraven, 15 km
Vandaag op pad geweest voor een etappe van 15 km. Een langere etappe is niet echt handig aangezien ik dan in “the middle of nowhere” eindig en ik dan aangewezen ben op bel-/buurtbussen die in een frequentie van 1 x per 3 uur rijden.
Ik start in Alphen aan de Rijn en loop vanaf het station linea-recta naar de Oude Rijn.
Hier sla ik rechtsaf en volg zoveel mogelijk het pad wat direct aan de Oude Rijn gelegen is, soms tot een beetje schaamte aangezien de smalle paden langs de rivier door de achtertuin van de bewoners in de aangrenzende huizen lijken te lopen.

Het Ter Aarkanaal steek ik over middels de Rijnbrug. Het Ter Aarkanaal loopt van de Amstel naar de Oude Rijn. Op dit punt is ook de splitsing met de de Gouwe. De Gouwe is een gekanaliseerde rivier die van noord naar zuid een traject aflegt van de Oude Rijn naar de Hollandse IJssel. De Oude Rijn blijf ik ruim 5 km volgen.
Heerlijk lopen zo langs het water en in het zonnetje!

Ter hoogte van Zwammerdam steek ik via de Zwammerdamse brug de Oude Rijn over en daarna gaat de route verder door de polder, dwars door drassige weilanden met koeien en schapen.
Ik passeer 2 boezem- en poldergemalen die het veenweidegebied van Rijnland bemalen.
Daarna volgt een prachtig stuk over de Dammekade, een eeuwenoude kade tussen Alphen en Bodegraven.

Het laatste stukje gaat nog langs de Oude Rijn en buigt na 1 km af naar het station in Bodegraven.
Hier staat een groot informatiebord: “Bodegraven en de Limes”.
Op de Zuidoever van de Rijn hebben, in de tijd van de Romeinse overheersing, forten en wachttorens gestaan (castella genoemd) en vermoedelijk heeft er ook 1 gestaan in Bodegraven, gezien de vele voorwerpen die hier zijn opgegraven en afkomstig zijn uit de Romeinse periode.
Bij het station in Bodegraven staat mijn auto die ik hier vanmorgen heb achtergelaten.
Met de trein was het 7 minuten.
Met de benenwagen 2,5 uur!!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 21:34 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Maandag wil ik weer een etappe lopen en wel van Bodegraven naar Woerden, ca. 24 km.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 07 Jan 2019, 15:31 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
Maandag wil ik weer een etappe lopen en wel van Bodegraven naar Woerden, ca. 24 km.

Het was een schitterende route, prima wandelweer (paar kleine buitjes gehad) en ik heb heerlijk gelopen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 07 Jan 2019, 16:41 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Marko schreef:
Marko schreef:
Maandag wil ik weer een etappe lopen en wel van Bodegraven naar Woerden, ca. 24 km.

Het was een schitterende route, prima wandelweer (paar kleine buitjes gehad) en ik heb heerlijk gelopen.

Hier was het de hele dag grauw, somber en soms miezerig.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 15:48 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
7 januari, van Bodegraven naar Woerden, 24 km
Vandaag reis ik met de auto naar het treinstation van Bodegraven om van daaruit de wandelroute weer op te pakken.
De 1e kilometers gaan langs de Oude Rijn, eerst over verharde en later over onverharde paden. Als ik van hieruit langs de Rijn zou blijven lopen dan ligt het geplande eindpunt voor vandaag (Station Woerden) op ca. 10 km afstand.
Ter hoogte van de Wierickerschans laat ik de Oude Rijn echter achter me en loop ik verder over een graskade/dijkje naast een breed water wat op het 1e oog een brede sloot lijkt te zijn.

Vorig jaar heb ik hier ook gelopen (route Santiago aan het Wad) al liep ik toen in tegengestelde richting. Ik heb toen mogelijk gedacht: wat een leuk en gerieflijk grasdijkje is dit, zo vlak naast het water.
Vandaag loop en kijk ik vanuit een ander perspectief en blijkt de “sloot” de Enkele Wiericke te zijn. Dit is een 8 km lang kanaal, gegraven in de 14e eeuw met als doel het overtollige water uit de Oude Rijn te kunnen lozen in de Hollandse IJssel. Later is ook de Dubbele Wiericke gegraven met hetzelfde doel. Deze loopt parallel aan de Enkele Wiericke en op een afstand van 1 - 1,5 km.
Tja en dat gerieflijke grasdijkje blijkt de Prinsendijk te zijn, deze dijk werd in de 17e eeuw opgeworpen en moest een stevige buffer vormen voor al het water in de tussenliggende polder.
Het poldergebied tussen beide kanalen was namelijk enige tijd opzettelijk onder water gezet, met als doel een verdere opmars van de binnenvallende vijand te voorkomen. Tegelijkertijd vormde dat water ook een bedreiging voor Holland, vandaar de noodzaak van een stevige dijk.

Na 5 km Prinsendijk verlaat ik de dijk en loop ik naar het plaatsje Driebruggen.
Via Driebruggen bereik ik het andere kanaal, waar de route ook voor een deel langs loopt. Het volgende gedeelte is een kronkelig pad tussen de weilanden door , flink overwoekerd, onverhard, oneffen en licht glibberig.
Het gevolg is dat ik me hier op de paden moet concentreren waardoor ik iets minder kan genieten van de uitzichten aan weerszijden.
Een groot gedeelte is stiltegebied en dat merk ik, totdat om 12.00 uur de sirenes gaan loeien en ik dit van 3 verschillende richtingen op me af hoor komen, (maandelijkse testalarm).
Verderop heb ik een korte bankjesrust om daarna het laatste deel van dit pad af te leggen.

Daarna is het 1 km verhard lopen over een vrij rustige verkeersweg, echter het contrast met de stilte en rust tot dusver is groot.
Inmiddels ben ik de grens met Utrecht gepasseerd.
In Papekop is een café waar ik koffie drink. Ik ben er hier achter gekomen dat ik contactloos kan betalen met mijn bankpas. Huh, kan dat zomaar?
Na Papekop is het steeds vaker verhard lopen en kan ik af en toe flink de pas er in zetten, wat ook wel weer lekker is na al die onverharde en oneffen paden.
Voor ik het weet ben ik in Woerden en zit de tocht er weer bijna op.

De Rijn heb ik na Bodegraven niet meer gezien. Woerden ligt aan de Rijn en die rivier liep in de vorige eeuw nog door het centrum van Woerden. De Rijn is nu gedempt aan weerszijden van Woerden, het centrum van Woerden is omsloten door singels.
De Oude Rijn wordt hier dus onderbroken, loopt via de singels om de stad heen en hervat zijn oude loop direct nadat het centrum wordt verlaten.
In Woerden wil ik nog een kijkje nemen in de Sint-Bonaventurakerk. De deuren staan uitnodigend open maar ik kom helaas niet verder dan het voorportaal.
De reis terug met de trein naar Bodegraven en de auto naar Zoetermeer verloopt voorspoedig.
Het is een heerlijke wandeldag geweest met prima temperaturen en slechts af en toe een licht buitje.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 08:53 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Jul 2016, 09:37
Berichten: 206
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 76
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 14500
Aantal N4D volbracht: 24
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Marko schreef:
[b]
Vorig jaar heb ik hier ook gelopen (route Santiago aan het Wad) al liep ik toen in tegengestelde richting. Ik heb toen mogelijk gedacht: wat een leuk en gerieflijk grasdijkje is dit, zo vlak naast het water.
Vandaag loop en kijk ik vanuit een ander perspectief en blijkt de “sloot” de Enkele Wiericke te zijn. Dit is een 8 km lang kanaal, gegraven in de 14e eeuw met als doel het overtollige water uit de Oude Rijn te kunnen lozen in de Hollandse IJssel. Later is ook de Dubbele Wiericke gegraven met hetzelfde doel. Deze loopt parallel aan de Enkele Wiericke en op een afstand van 1 - 1,5 km.
Tja en dat gerieflijke grasdijkje blijkt de Prinsendijk te zijn, deze dijk werd in de 17e eeuw opgeworpen en moest een stevige buffer vormen voor al het water in de tussenliggende polder.
Het poldergebied tussen beide kanalen was namelijk enige tijd opzettelijk onder water gezet, met als doel een verdere opmars van de binnenvallende vijand te voorkomen. Tegelijkertijd vormde dat water ook een bedreiging voor Holland, vandaar de noodzaak van een stevige dijk.

Ik heb dit dijkje meerdere keren gelopen maar nooit geweten wat de naam, oorsprong en doel is geweest. Zo zie je maar weer. Als je je goed inleest kom je meer te weten dan domweg pijlen/routes volgen. Een leermoment voor mij :-).

_________________
Met vriendelijke groet,
Ronald


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 16:27 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Ronald1947 schreef:
Ik heb dit dijkje meerdere keren gelopen maar nooit geweten wat de naam, oorsprong en doel is geweest. Zo zie je maar weer. Als je je goed inleest kom je meer te weten dan domweg pijlen/routes volgen. Een leermoment voor mij :-).

Op de snelweg (A12) staat een bord op de plek waar je over de Enckele en de Dubbele Wiericke heen rijdt. (Beide kanalen lopen onder de A12 door.). Honderden keren ben ik daar met de auto langs gereden en nu pas weet ik meer over de oorsprong en de noodzaak van beide kanalen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 14 Jan 2019, 22:08 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Morgen wil ik de Oude Rijn en de Romeinse Limes verder verkennen. Het einddoel is Utrecht, 25 km verwijderd van de start in Woerden.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019, 19:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
Morgen wil ik de Oude Rijn en de Romeinse Limes verder verkennen. Het einddoel is Utrecht, 25 km verwijderd van de start in Woerden.

De wandeling zit er weer op. Ik heb weer genoten van de route en heb ook weer het nodige geleerd. Het einddoel (station Utrecht) is bereikt en dat houdt in dat ik de volgende keer hier ga beginnen. Als ik dan weer zo’n 25 km wil wandelen dan is Werkhoven het geplande eindpunt.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.