Het wandelen in Duitsland is volgens mij wel redelijk populair. Het blijft voor mij vreemd dat het wandelen onder "volkssport" geschaard wordt.
Bij evenementen worden vaak wandelen, fietsen en zwemmen tegelijk georganiseerd. Dit dan niet als triathlon maar als losse sporten.
Ik heb een tijdlang gekeken of ik deel zou nemen aan de zogeheten IVV olympiade. Vorig jaar was het de beurt aan Japan. Zeer interessant natuurlijk. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om China te combineren met Rusland in plaats van met Japan. Het IVV-stempelsysteem is voor mij een beetje abracadra. Alle tochten staan in een IVV-boek en hebben een nummer. Men kan stempels verzamelen in een boekje, maar persoonlijk vind ik het Nederlandse wandelboekjessysteem leuker. Voorbeeld: alle WS78-tochten hebben bijvoorbeeld bij elke wandeltocht een apart nummer dat gestempeld kan worden in het IVV-boekje. Je krijgt dan bijvoorbeeld een stempel met wandeltocht nummer 2397 (fictief gekozen nummer). De organisatie vult dan na afloop van een wandeltocht het corresponderende aantal kilometer in het boekje, maar er is helemaal geen ruimte om op te schrijven welke tocht je gelopen hebt. Het enige wat je in het boekje ziet staan, is de datum, het nummer van de tocht en het aantal kilometers. Dit is mijn inziens niet echt handig (als je het niet gewend bent). Een ander nadeel vind ik dat niet alle wandelorganisaties (in Nederland) dit systeem gebruiken. Ik loop tussen de 2000 en 2500 kilometer per jaar, maar waarschijnlijk zou ik maar minder dan 1000 kilometer aan IVV-stempels per jaar halen.
Via de link zag ik bijvoorbeeld wel dat het IVV-boek van het jaar 2010 met alle genummerde tochten te bestellen is. (
http://www.ivv-web.org/english/)
Ik denk echter dat er links en rechts wel andere sites te vinden is met wandeltochten per regio.
Overigens voor de liefhebbers van aparte wandelevenementen in het buitenland: De volgende IVV olympiade is in 2011 in Turkije. Plaats: Antalya.
Dit is volgens mij een redelijk populaire vakantieplaats en ik ga ervanuit dat er al verscheidene forumleden op vakantie geweest zijn.
Tot slot: voor de mensen die helemaal gek zijn van beloningen, diploma's en andere fratsen. IML-tochten als Seefeld, Diekirch en Fulda doen bijvoorbeeld ook mee aan IVV. In Seefeld kun je bijvoorbeeld van elke wandeldag een diploma kopen. Zo kun je per jaar daar dus 3 IVV-diploma's kopen. Voor mensen die helemaal niet om diploma's, medailles e.d. geven, is het in Seefeld bijvoorbeeld goedkoper om je in te schrijven als IVV-er dan als IML-er. Enige nadeel is dan dat je geen diploma en medaille krijgt, maar daar zullen een hoop niet erg vinden.
Wellicht dat ik volgend jaar in Antalya ga lopen. Ik heb immers al bijna driekwart van de IML-tochten die georganiseerd worden al gewandeld, dus hou ik tijd over voor andere buitenlandse avonturen.
Mijn enige tocht met startplaats in Duitsland is overigens de Tweedaagse in Fulda. Ik kan dus geen oordeel geven of de wandeltochten goed georganiseerd zijn.