Waar heb jij gelopen vandaag?

Hier kunt u onderwerpen lezen en toevoegen die te maken hebben met andere wandelmarsen in Nederland

Moderators: Moderators, Beheerders

Plaats reactie
rene1974
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Leeftijd: 47
Afstand 2025: 50
Loopnummer 2025: 50-E-650
Kilometers gelopen: 1970
Aantal N4D volbracht: 1
Kennedymarsen volbracht: 0
100+ wandelingen: 0
Aantal 11 steden gelopen: 0
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Vrolijk

Re: Waar heb jij gelopen vandaag?

Bericht door rene1974 »

klopt Marko dat opstaan is soms een drama, zeker als de nachten kort zijn, maar het lukt wel steeds haha de doelen worden wel bereikt tot nu toe :)

@sammie, zeker goed geweest dat je over ben gestapt op de 20, zeker na de vondst van het lichaam, bah. Poosje geleden was er hier ook iemand vermist en heb toen veel in de bossen gelopen, je kijkt toch en hoop zo dat de persoon terug komt, maar niemand hoopt die persoon levenloos aan te treffen. Pas liep ik naar Epe en zag een blauwe vuilniszak iets uitsteken uit de grond, en dacht nee dat gaat mij niet over komen he!! ik maar wel politie gebeld, wil het ook niet op me geweten hebben er wel iemand is verstopt en ergens een familie in onzekerheid zit. Politie kwam in grote aantal er op af! Bleek een hond in te zitten die was in een vuilniszak begraven, zielig voor het beestje!
Wees je zelf, anderen zijn er genoeg
Sammie6306
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 48
Afstand 2025: 40 km
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa

Bericht door Sammie6306 »

rene1974 schreef:klopt Marko dat opstaan is soms een drama, zeker als de nachten kort zijn, maar het lukt wel steeds haha de doelen worden wel bereikt tot nu toe :)

@sammie, zeker goed geweest dat je over ben gestapt op de 20, zeker na de vondst van het lichaam, bah. Poosje geleden was er hier ook iemand vermist en heb toen veel in de bossen gelopen, je kijkt toch en hoop zo dat de persoon terug komt, maar niemand hoopt die persoon levenloos aan te treffen. Pas liep ik naar Epe en zag een blauwe vuilniszak iets uitsteken uit de grond, en dacht nee dat gaat mij niet over komen he!! ik maar wel politie gebeld, wil het ook niet op me geweten hebben er wel iemand is verstopt en ergens een familie in onzekerheid zit. Politie kwam in grote aantal er op af! Bleek een hond in te zitten die was in een vuilniszak begraven, zielig voor het beestje!

Bah, dat is ook niet fijn om aan te treffen!
Marko
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 69
Afstand 2025: 40
Kilometers gelopen: 31.000
Aantal N4D volbracht: 20
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT

Bericht door Marko »

Cornelia schreef:
Sammie6306 schreef:Vandaag de Mariken van Nieumeghentocht gewandeld. Om 7 uur de wekker gezet en na 1x snoozen opgestaan (ik kan het wel :icon_cool: ). Om 08.15 uur gestart voor de 30 km en vol goede moed op weg. Het tempo ging lekker, 6 km per uur, dus het asfalt (en soms de bosgrond) vloog onder me vandaan. De eerste wagenrust overgeslagen, de pauze op bijna 13 km was vroeg genoeg. Tot de eerste wagenrust hadden we al wel wat klimmetjes gehad, maar na de wagenrust begon het serieuze werk. En dat is momenteel echt niet mijn sterkste kant. Gelukkig had ik 'een goede dag' en in een lager en gestaag tempo heb ik die bergjes toch bedwongen. Tempo ging wel iets achteruit, om half 11 was ik bij de pauze van 13 km. Een lekkere cappuccino en een koude chocomel genomen en na een korte rust weer op weg. Maar die berg in Beek.... pffff.... dat is echt een kuitenbijter. En eenmaal boven was mijn tempo echt helemaal weg. Ik zag op tegen nog meer heuvels en toen ineens.... kwam daar de splitsing met de 20. En ongemerkt stak in de straat over en liep ik op de 20 km :icon_razz: Muziek op en langzaam aan kwam mijn tempo weer terug. De laatste 3 km weer in een rustig tempo gelopen, omdat ik bij iemand aanhaakte (hij wilde eigenlijk bij mij aanhaken, maar kon mijn tempo toch niet aan) en even gezellig gekletst heb. Ik vond het ook wel lekker om 'uit te lopen'.
Ondanks de vele klimmetjes vandaag toch 20 km gelopen in 3,5 uur. Ik ben (wederom) trots op mezelf!! :icon_biggrin:

Over 2 weken wil ik nog in Wijchen gaan lopen en daarmee rond ik de training voor Nijmegen af!
Lekker dat de 20 km. zo goed ging.

Waarom zo'n hoog tempo willen lopen als je weet hoe en wat het parcours is?
En waarom de eerste wagenrust overgeslagen?
Even 10 min. zitten kan net dat verschil maken.
En waarom een korte rust als je de eerste overslaat?
Als je daar beter had uitgerust was het misschien iets beter gegaan.
En wat is het probleem dat het tempo omlaag gaat als het parcours zwaarder word?
Een rustiger tempo kan je er dan net doorslepen.
Waarom onderweg willen weten wat je tempo is?
Zal wel persoonlijk zijn maar dat interesseert mij nu echt geen bal.
Zo beleeft een ieder zijn of haar wandeling op geheel eigen wijze. :icon_wink:
Marko
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Bericht door Marko »

Zaterdag 27 juni - 4-Rivierentocht vanuit Slikkerveer, 50 km

De Nieuwe Maas is de rivier waaraan de steden Rotterdam (gedeeltelijk), Schiedam en Vlaardingen (gedeeltelijk) zijn gelegen. De rivier ontstaat ter hoogte van Slikkerveer uit de samenvloeiing van de Lek en de Noord en eindigt 24 kilometer westelijker bij Vlaardingen, vanwaar zij samengaat met de Oude Maas en via het Scheur en ten slotte vanaf de Maeslantkering via de Nieuwe Waterweg verder naar de Noordzee stroomt. De voornaamste zijrivier is de Hollandse IJssel die zich 4 kilometer van het begin, ter hoogte van Kralingseveer, bij de Nieuwe Maas voegt.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Maas:

Deze 4 rivieren(Noord, Nieuwe Maas, Lek en IJssel) wil ik vandaag in 1 wandelroute opnemen. Ik ben in Slikkerveer geboren en aangezien daar de Nieuwe Maas ontstaat, besluit ik om vanaf Slikkerveer te gaan wandelen. Bijna vanaf mijn "geboortehuis" maar dat huis bestaat niet meer.
Ik denk terug aan mijn allereerste wandeling, vanuit mijn ouderlijke woning, samen met een vriend.
Het was in 1975(!!!) , op een herfstachtige zondagmiddag, en wij verveelden ons een beetje. "Zullen we een eindje gaan wandelen". "Is goed, waarheen?" . "Geen idee, we zien wel waar we uitkomen". Zo ongeveer moet de conversatie zijn geweest en wij verlieten mijn ouderlijke woning om, over de dijk, richting de Van Brienenoordbrug te gaan. Daar wilden we na 6 km omkeren, maar staken uiteindelijk de Nieuwe Maas over, om aan de andere kant hopelijk terug te kunnen keren langs dezelfde Nieuwe Maas. Dat laatste bleek echter niet mogelijk. We hadden namelijk geen rekening gehouden met de rivier de IJssel, die ervoor zorgt dat je niet zomaar weer aan de andere kant kunt terug wandelen. Daarvoor moest je omlopen(Algerabrug).
De uiteindelijke wandeling was denk ik nog geen 15 km, maar wat was ik kapot!! (en wat had een vreemd virus bezit van mij genomen, haha)
Deze wandeling doe ik vandaag opnieuw en ik plak er hier en daar een mooi lusje aan vast.

Om precies te zijn, begint mijn route bij "de Schans", aan de rivier de Noord. Hier is een transferium en een opstapplaats voor de Fast Ferry.
Hier komen de 3 rivieren (Nieuwe Maas, Lek en Noord) bij elkaar. De 1e 6 km gaan richting de Brienenoordbrug. Ik herken niet meer het gehele gedeelte: wegen zijn veranderd, huizen zijn gesloopt en/of (bij) gebouwd. En de dijk lijkt te zijn verbreed met een nieuw stukje grasdijk, met grazend vee(schapen). De scheepswerven belemmeren een goed uitzicht over de Nieuwe Maas.
Na enkele kilometers voegt ook de IJssel zich toe aan de Nieuwe Maas en heb ik, in nog geen uur tijd, 4 rivieren gezien!!
Na de Brienenoordbrug (altijd weer een belevenis om daar over heen te wandelen, vandaag met veel wielrenners waarvoor ik aan de kant moet) volgt al snel de IJssel. De 1e plaats die ik bereik is Capelle aan de IJssel. Zo'n 9,5 km afgelegd en toe aan koffie en toilet. Laat mijn zus hier nu wonen!! Even een paar sms'jes en een telefoontje gepleegd en mijn komst is geregeld. Het wordt een bliksembezoek want met nog de nodige kilometers voor de boeg kan ik me geen lange pauze veroorloven.

Voor mijn wandeling van vandaag staat de Nieuwe Maas centraal, maar ik heb voor iedere rivier een mooi lusje in gedachten. Als ik alle lusjes wil lopen dan kom ik uit op zo'n slordige 50 km aan wandelplezier. Na het bliksembezoek aan mijn zus volgt de 1e lus van 10 km. Langs de IJssel waar ik doorloop tot aan Nieuwerkerk aan de IJssel. Dit gedeelte is voor mij redelijk onbekend maar wel mooi om te lopen. Ik steek de rivier na 5 km over(met een veerpont) en beland dan in Ouderkerk aan de IJssel. De terugweg langs de IJssel is minder boeiend en ook wat drukker met (auto) verkeer. Ik ben dan ook blij wanneer ik, ter hoogte van de Algerabrug nabij Krimpen aan de IJssel, af kan buigen richting de Nieuwe Maas.
Ook hier geldt dat dit gedeelte van de Nieuwe Maas weinig zichtbaar is door de scheepswerven. Ik krijg überhaupt niet veel van de Nieuwe Maas te zien. Pas in Krimpen aan de Lek is er uitzicht op de Nieuwe Maas, maar ook op de Noord en op de Lek. Dit is namelijk het punt waar de 3 rivieren bij elkaar komen en zou ik mijn auto ergens moeten kunnen zien. Er vaart een pont naar Kinderdijk en een pont naar Slikkerveer. Dit is een 3-hoeksveer want de pont doet bij iedere rondgang 3 plaatsen aan. Ik heb hier inmiddels zo'n 24 km gelopen en geniet van een rust aan het water, om zo ondertussen alle bedrijvigheid op het water te kunnen gadeslaan.

Na deze rust heb ik opnieuw de mogelijkheid om een lus al dan niet te lopen. Ik wil vandaag tussen de 40 en 50 km lopen. Ik ga nog steeds uit van het laatste en daarom kies ik hier voor de "Leklus". Zoals bij alle rivieren heb ik het water steeds aan mijn rechterkant. Ook hier is het heerlijk rustig om te lopen. In Lekkerkerk steek ik weer de rivier over(met een veerpont) en kom dan aan in Nieuw-Lekkerland. Het lijkt bijna vanzelfsprekend, ook hier geldt dat de terugweg langs de Lek drukker is dan de heenweg. Ik wandel door Nieuw-Lekkerland en heb hier de mogelijkheid om terug te lopen tot het 3-rivierenpunt of om nog even tussendoor het molengebied(Kinderdijk) te bezoeken. Ik kies voor het molengebied en zo ontstaat er een lus in een lus, allemaal nodig om aan de 50 km te komen, want dat wil ik nog steeds. Het molengebied wordt vandaag druk bezocht door toeristen. Aan het eind van deze toeristische trekpleister neem ik, op zo'n 37 km, plaats op het terras voor een kop koffie en stiefel daarna verder. Iets verderop is het 3-rivierenpunt en is er weer een mogelijkheid om snel terug te keren naar mijn auto.

Er is echter nog 1 rivier waar ik met een mooie lus omheen wil en dat is de Noord. De "Noordlus" brengt mij naar Alblasserdam maar voor het zover is, kan ik volop genieten van de schitterende uitzichten over de Noord. In de verte zie ik de brug over de Noord. Hier ontstaat een beetje een 1e-dag-Nijmegen gevoel. Wandelend over de dijk, in de "hete" zon, en dan kilometers doorstappen voordat je bij de brug bent aangekomen.
In Alblasserdam verwen ik mezelf met een softijs en dan ga ik de Alblasserdamse brug over, ook weer een hele belevenis! Er is hier ook een tunnel en ik zie de auto's, vanaf de brug, zo de tunnel induiken om er aan de andere kant weer uit te te komen.
De laatste 6 km dreigen langs een wat drukkere weg te gaan, maar net op tijd ontdek ik een natuurgebied waar ik dankbaar door heen wandel. Hier is het lekker koel en geniet ik van een laatste (drink)rust (47 km). Het is vandaag een droge, overwegend zonnige, dag. Lekker temperatuurtje, soms wat aan de warme kant.

En voor ik het weet, ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, het Transferium aan de Noord.
Ik wil hier eerst nog even genieten (aan het water) om tegelijkertijd een beetje af te koelen. Om te voorkomen dat ik oververhit in mijn auto stap.

Ik had de route van te voren op http://www.route.nl ingetekend, eenmaal als fietsknooppunten route en eenmaal als wandelroute.
De wandelroute had 16 pagina's tekst en de fietsroute telde slechts 16 knooppunten. Ik koos voor de laatste maar in de praktijk bleek het wandelen langs de 4 rivieren niet moeilijk te zijn. Je volgt gewoon het water en steekt af en toe het water over. Overigens was de wandelroute enkele kilometers langer dan de fietsroute, maar dat terzijde.
Dit was een heerlijke tocht , met veel dijken en veel (rivier) water, echt mijn ding!!! en dus vlogen de kilometers onder mijn benen door. Ik heb genoten.

-de wandelbelevenissen van de dag erna volgen nog-
Sammie6306
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Mooi verslag Mario, en leuke introductie over je allereerste wandeling!
Sammie6306
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Marko schreef:
Cornelia schreef:
Sammie6306 schreef:Vandaag de Mariken van Nieumeghentocht gewandeld. Om 7 uur de wekker gezet en na 1x snoozen opgestaan (ik kan het wel :icon_cool: ). Om 08.15 uur gestart voor de 30 km en vol goede moed op weg. Het tempo ging lekker, 6 km per uur, dus het asfalt (en soms de bosgrond) vloog onder me vandaan. De eerste wagenrust overgeslagen, de pauze op bijna 13 km was vroeg genoeg. Tot de eerste wagenrust hadden we al wel wat klimmetjes gehad, maar na de wagenrust begon het serieuze werk. En dat is momenteel echt niet mijn sterkste kant. Gelukkig had ik 'een goede dag' en in een lager en gestaag tempo heb ik die bergjes toch bedwongen. Tempo ging wel iets achteruit, om half 11 was ik bij de pauze van 13 km. Een lekkere cappuccino en een koude chocomel genomen en na een korte rust weer op weg. Maar die berg in Beek.... pffff.... dat is echt een kuitenbijter. En eenmaal boven was mijn tempo echt helemaal weg. Ik zag op tegen nog meer heuvels en toen ineens.... kwam daar de splitsing met de 20. En ongemerkt stak in de straat over en liep ik op de 20 km :icon_razz: Muziek op en langzaam aan kwam mijn tempo weer terug. De laatste 3 km weer in een rustig tempo gelopen, omdat ik bij iemand aanhaakte (hij wilde eigenlijk bij mij aanhaken, maar kon mijn tempo toch niet aan) en even gezellig gekletst heb. Ik vond het ook wel lekker om 'uit te lopen'.
Ondanks de vele klimmetjes vandaag toch 20 km gelopen in 3,5 uur. Ik ben (wederom) trots op mezelf!! :icon_biggrin:

Over 2 weken wil ik nog in Wijchen gaan lopen en daarmee rond ik de training voor Nijmegen af!
Lekker dat de 20 km. zo goed ging.

Waarom zo'n hoog tempo willen lopen als je weet hoe en wat het parcours is?
En waarom de eerste wagenrust overgeslagen?
Even 10 min. zitten kan net dat verschil maken.
En waarom een korte rust als je de eerste overslaat?
Als je daar beter had uitgerust was het misschien iets beter gegaan.
En wat is het probleem dat het tempo omlaag gaat als het parcours zwaarder word?
Een rustiger tempo kan je er dan net doorslepen.
Waarom onderweg willen weten wat je tempo is?
Zal wel persoonlijk zijn maar dat interesseert mij nu echt geen bal.
Zo beleeft een ieder zijn of haar wandeling op geheel eigen wijze. :icon_wink:
Precies!

En mijn doel van deze wandeling was trainen ipv wandelen en vooral ook kijken hoe mijn lichaam daarop reageert nu ik nieuwe medicijnen heb. Ik wilde even vertrouwen opbouwen voor de vierdaagse en dat is gelukt! :icon_biggrin:
herwin
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Leeftijd: 32
Kilometers gelopen: x=σ(y−x)
Kennedymarsen volbracht: 19
100+ wandelingen: 10
Merk wandelschoenen: Divers

Bericht door herwin »

Rondjes op de atletiekbaan van Hoofddorp, en rondjes rond een recreatieplas van Hoofddorp. En eigenlijk speel ik vals, want het was gisteren ipv vandaag.
Marieke
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Leeftijd: 37
Afstand 2025: 50
Kilometers gelopen: wel wat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 17
Aantal 11 steden gelopen: 3

Bericht door Marieke »

Dan ga ik ook even valsspelen, want ik heb zaterdag gewandeld.

Een thuiswedstrijd deze keer: de Leiden Road Runners Club organiseerde een wandeling op het traject van de Leiden Marathon. Ik heb 's middags en 's avonds nog een feestje en de halve marathon past hier nog precies voor. Bij de start kom ik nog een bekende tegen van de Elfstedenwandeltocht; zij start voor mij en ik heb haar daarna niet meer gezien. In het begin is er even wat twijfel welke pijlen er gevolgd moesten worden, maar dat wordt al snel duidelijk: de groene, niet de witte, waarvan er ook wat rondom de start staan. Ik loop voor het grootste gedeelte alleen, al kom ik af en toe wel wat andere wandelaars tegen, vooral op de tweede helft van de tocht. De route is op zich niet onbekend, al heb ik nooit precies dit rondje gelopen. We lopen eerst Leiden uit naar Zoeterwoude Dorp, en na daar een stukje gelopen te hebben gaan we de polder in. Op dat punt is de eerste rust, maar die sla ik over, want we zitten dan nog maar op 4 km. Er volgt een mooi stukje door de weilanden, tot we de weg en het spoor oversteken en aankomen in Hazerswoude Rijndijk. Hier is de splitsing van de 21 en de 42 km. Ik ga hier linksaf om een stuk langs de Rijn te wandelen. Maar eerst is het tijd voor de tweede rust (voor mij de eerste) op ongeveer 9 km. Deze is in het restaurant van een meubelzaak. Het voelt een beetje vreemd om naar binnen te lopen met mijn rugzak en waterslangetje, maar daar ben je snel genoeg overheen, en ik heb hier genoten van een lekker kopje thee. De weg wordt vervolgd tot Zoeterwoude Rijndijk, waar we snel de brug oversteken naar Leiderdorp. We lopen hier langs de Zijl en dat bevalt me zo dat ik helemaal niet meer op de pijlen of routebeschrijving let. Als ik daar achter kom ben ik al een paar honderd meter te ver. Dus ik loop maar weer terug en al snel zie ik wandelaars die wél hebben gezien dat ze af moesten slaan. Hier zou de derde rust moeten zijn, die ook een controlepost is. Ik kijk om me heen, maar zie hem pas als de vrijwilligers "Joehoe" roepen. Dat moeten ze dan nog een keer doen voor de wandelaars die net achter me lopen, want die zien ze ook niet. Ik rust hier niet, maar ga gauw weer door. We zijn nu bijna weer terug in Leiden. Daar neem ik even een korte sanitaire pauze, en dat kan gewoon in mijn eigen huis, want dat ligt aan de route. Zo kan ik ook meteen mijn jas achterlaten. Het is nu verder langs de singels en daarna de binnenstad in. Hier volgt een goede voorbereiding voor Nijmegen, nl. een training in het 'niet in eigen tempo lopen'. De route komt namelijk over de markt, en ja, het is zaterdag... Het is nu weer terug naar de startlocatie, waar ik een medaille en een stempel krijg en nog even babbel met een van de vrijwilligers.
Marko
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Bericht door Marko »

Ik speel dan iedere keer vals, mijn verslag komt nooit op dezelfde dag. :icon_mrgreen:
Marko
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Bericht door Marko »

Marieke schreef:Dan ga ik ook even valsspelen, want ik heb zaterdag gewandeld.

Een thuiswedstrijd deze keer: de Leiden Road Runners Club organiseerde een wandeling op het traject van de Leiden Marathon. Ik heb 's middags en 's avonds nog een feestje en de halve marathon past hier nog precies voor. Bij de start kom ik nog een bekende tegen van de Elfstedenwandeltocht; zij start voor mij en ik heb haar daarna niet meer gezien. In het begin is er even wat twijfel welke pijlen er gevolgd moesten worden, maar dat wordt al snel duidelijk: de groene, niet de witte, waarvan er ook wat rondom de start staan. Ik loop voor het grootste gedeelte alleen, al kom ik af en toe wel wat andere wandelaars tegen, vooral op de tweede helft van de tocht. De route is op zich niet onbekend, al heb ik nooit precies dit rondje gelopen. We lopen eerst Leiden uit naar Zoeterwoude Dorp, en na daar een stukje gelopen te hebben gaan we de polder in. Op dat punt is de eerste rust, maar die sla ik over, want we zitten dan nog maar op 4 km. Er volgt een mooi stukje door de weilanden, tot we de weg en het spoor oversteken en aankomen in Hazerswoude Rijndijk. Hier is de splitsing van de 21 en de 42 km. Ik ga hier linksaf om een stuk langs de Rijn te wandelen. Maar eerst is het tijd voor de tweede rust (voor mij de eerste) op ongeveer 9 km. Deze is in het restaurant van een meubelzaak. Het voelt een beetje vreemd om naar binnen te lopen met mijn rugzak en waterslangetje, maar daar ben je snel genoeg overheen, en ik heb hier genoten van een lekker kopje thee. De weg wordt vervolgd tot Zoeterwoude Rijndijk, waar we snel de brug oversteken naar Leiderdorp. We lopen hier langs de Zijl en dat bevalt me zo dat ik helemaal niet meer op de pijlen of routebeschrijving let. Als ik daar achter kom ben ik al een paar honderd meter te ver. Dus ik loop maar weer terug en al snel zie ik wandelaars die wél hebben gezien dat ze af moesten slaan. Hier zou de derde rust moeten zijn, die ook een controlepost is. Ik kijk om me heen, maar zie hem pas als de vrijwilligers "Joehoe" roepen. Dat moeten ze dan nog een keer doen voor de wandelaars die net achter me lopen, want die zien ze ook niet. Ik rust hier niet, maar ga gauw weer door. We zijn nu bijna weer terug in Leiden. Daar neem ik even een korte sanitaire pauze, en dat kan gewoon in mijn eigen huis, want dat ligt aan de route. Zo kan ik ook meteen mijn jas achterlaten. Het is nu verder langs de singels en daarna de binnenstad in. Hier volgt een goede voorbereiding voor Nijmegen, nl. een training in het 'niet in eigen tempo lopen'. De route komt namelijk over de markt, en ja, het is zaterdag... Het is nu weer terug naar de startlocatie, waar ik een medaille en een stempel krijg en nog even babbel met een van de vrijwilligers.
Vreemde rustplek, in een meubelzaak :icon_mrgreen:
Marko
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Bericht door Marko »

Zondag 28 juni - Nieuwe Maas, Nieuwe Waterweg - 48 km

Na de 50 km van zaterdag vind ik voor de zondag 40 km meer dan genoeg!
Ook voor deze dag heb ik een fietsknooppunten route gemaakt op http://www.route.nl . De ingetekende route is 53 km lang, maar daar zit al 4 km varen bij dus dat kan ik van het totaal aftrekken. Aangezien ik "slechts" 40 km (max.) wil lopen, besluit ik van te voren al dat ik het allerlaatste deel van de ingetekende route laat schieten.
Het gedeelte waar ik vandaag loop, bestrijkt de Nieuwe Maas tussen Rotterdam en Vlaardingen, met een uitloop in het Botlekgebied, dit is een haven- en industriegebied nabij Rotterdam. Het laatste deel loopt over de landtong nabij Rozenburg. (Met dank aan Cobie, die mij een paar maanden geleden tipte over dit eiland).

Na over de landtong te zijn gelopen, wil ik met de Fast Ferry naar Hoek van Holland varen alwaar de geplande eindbestemming is.
Voor de 10 km extra zou ik dan moeten "terug" lopen langs de Nieuwe Waterweg naar Maassluis.

Het is mijn 2e wandeldag, dus dat betekent in mijn geval dat ik niet opnieuw de blarenpleisters hoef te plakken, die zitten er namelijk nog gewoon op!
Ik had gisteren een hele goeie dag, vandaag een iets mindere en dat is o.a. te merken aan meer gevoeligheid voor hooikoorts.

De start is op het centraal station van Rotterdam en allereerst wandel ik door de binnenstad richting de Maastunnel. Via de voetgangerstunnel naar de andere kant van de rivier en vandaar via de wijk Charlois verder. Het is hier erg rustig maar het is ook zondagmorgen vroeg!
De fietsknooppunten zijn goed te volgen al moet je soms even "terugkijken" om te zien of je het juiste pad bent ingeslagen. Dat is vanaf het fietspad over het algemeen wel duidelijk te zien maar niet altijd vanaf de plekken waar ik loop.

Het is iets warmer dan gisteren en het is al vrij zonnig, heerlijk wandelweer dus (mits de hooikoorts een beetje weg blijft).
De route gaat om de Waalhaven heen. Indrukwekkend om te zien wat er allemaal in zo'n haven zich afspeelt. De route zelf is minder fraai dan die van gisteren. Havens, industrie en lange, rechte wegen.
De Benelux tunnel vind ik een hoogtepunt. Nou ja, ook wel een dieptepunt want ik ga hier onder de Nieuwe Maas door!
Er is hier geen aparte voetgangerstunnel. De wandelaars gaan door de fietsersbuis, best wel smal en waarbij in 2 richtingen kan worden gefietst.
Op de wanden in deze buis staat een gedicht geschreven. Dit gedicht is net zo lang als de tunnelbuis zelf en die is 1 km lang.
Ben je benieuwd naar de tekst van dit gedicht, kijk dan hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Hy2b85-llwA
Ik loop "toevallig" in de leesrichting, dus kan het gehele gedicht goed lezen en in me opnemen, ondertussen oplettend op snelle fietsers die me van de sokken kunnen rijden hier.

Na de tunnel volgt een lange, saaie weg naar Vlaardingen. Dit loopt deels door de bebouwde kom van Vlaardingen, deels langs het haven- en industriegebied.
Het begint pas mooi te worden als ik langs de Nieuwe Waterweg mag/kan lopen. Wat vind ik het dan weer fantastisch. Het rustig kabbelende water, met veel zwanen aan de kant, af en toe een groot schip wat voorbij komt en mooie vergezichten.
Ik wandel door tot Maassluis. Hier vaar ik met de veerpont over naar Rozenburg en niet veel later loop ik over de landtong richting het einde van het eiland. Dit is een fietspad van 10 km lang, zonder bochtenwerk, dus recht-toe-recht-aan maar wel lekker langs het water van de Nieuwe Waterweg(het vervolg van de Nieuwe Maas). De Maeslantkering zie ik al kilometers van te voren, daar hik ik wel een beetje tegen aan. Er zouden ook zo'n 150 Schotse Hooglanders op dit eiland "wonen" maar die kom ik niet tegen. Ik hoop niet dat ik ze alle 150 aan het eind ga tegenkomen en dat ze dan de weg gaan versperren en ik genoodzaakt zal zijn om het hele eind weer terug te wandelen. Ook hier erg veel zwanen; verder veel vissers te zien en veel wielrenners.

En dan is daar eindelijk een wegwijzer naar de Fast-Ferry, hoera! Volgens mijn berekeningen heb ik er dan zo'n 38 km opzitten.
Ik wandel naar de aanlegsteiger en bestudeer de dienstregeling.....................de boot vaart slechts 1 x per uur en zou 20 minuten geleden zijn vertrokken, 40 minuten wachten dus op de volgende boot. Bij nadere bestudering van de dienstregeling blijkt deze van 2012 te zijn. Er hangt op een informatiebord een klein velletje met de actuele dienstregeling en wat maak ik daaruit op?
.................Dat er helemaal geen boot meer vaart naar Hoek van Holland............de laatste afvaart was 14.50 uur en het is inmiddels 15.15 uur........................
Ik google nog even op mijn telefoon, hopelijk vind ik daar nog een andere vertrektijd, maar helaas.
Ik besluit om die 10 km dan maar terug te lopen. Ik heb dan inmiddels al wel begrepen, dat de Schotse Hooglanders zich in een bos begeven, op zich zou dat een mooi alternatief zijn voor de terugweg.

Ik kies toch voor het zelfde fietspad terug en wel om de reden dat ik dan lekker kan "stampen". Doorlopen dus en dat doe ik ook!
Merkwaardig genoeg heb ik, vrijwel direct nadat ik het besluit had genomen om terug te wandelen, een kick gekregen en zette ik de terugtocht in volle vaart in.
Die vaart heb ik erin gehouden tot aan de veerboot naar Maassluis, 10 km verderop. Ik heb dus alsnog vandaag 48 km gelopen en dat is me, achteraf, goed bevallen. In 1 weekend 98 km (in mijn uppie) gelopen en dat voelt goed!
Zonder noemenswaardige klachten(alleen wat hooikoorts) bereik ik mijn eindpunt. Ook de volgende dag ben ik niet "knock-out" en voel me nog prima!!
Sammie6306
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Klinkt goed Marko, goed gedaan. Ik doe het je niet na, zo'n wandelweekend in m'n uppie :icon_wink:
Jeltsje
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 67
Kilometers gelopen: 27+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk

Bericht door Jeltsje »

Mooie verslagen Marco en een mooie afstand :icon_biggrin:
Marko
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Bericht door Marko »

Was eenmalig hoor, zo'n wandelweekend. :icon_wink:
Over 2 weken loop ik nog 1 x 40 - 50 km en dan de Vierdaagse.
Na de Vierdaagse weekendje "Afsluitdijk en meer".
(Rest augustus zal er waarschijnlijk niet veel gewandeld worden, mede gezien mijn rooster voor die maand).
Cornelia
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: ?
Mood: Gewoon
Contacteer:

Bericht door Cornelia »

Marko schreef:Was eenmalig hoor, zo'n wandelweekend. :icon_wink:
Over 2 weken loop ik nog 1 x 40 - 50 km en dan de Vierdaagse.
Na de Vierdaagse weekendje "Afsluitdijk en meer".
(Rest augustus zal er waarschijnlijk niet veel gewandeld worden, mede gezien mijn rooster voor die maand).
:icon_eek: :icon_eek: :icon_eek:
Als ik jou was zou ik me de laatste week voor Nijmegen maar een beetje rustig houden.
Je gaat als een speer de laatste tijd. Zou zonde zijn als in Nijmegen alle puf eruit is.
"Life is like a beach, enjoy the waves"
Plaats reactie

Terug naar “Wandelmarsen in Nederland”