LDW schreef:Vandaag alleen duurtraining en snelheidsopbouw gedaan op de loopband in de sportschool.
Voor het eerst sinds enkele jaren weer 10 km/h gelopen (een paar minuten maar hoor; maak je geen zorgen)
Waar heb jij gelopen vandaag?
Moderators: Moderators, Beheerders
- joyke
- W4W Imperator Noviomagum

- Leeftijd: 40
- Afstand 2025: 4x40
- Kilometers gelopen: 0
- Aantal N4D volbracht: 3
- Kennedymarsen volbracht: 0
- 100+ wandelingen: 0
- Aantal 11 steden gelopen: 0
- Merk wandelschoenen: Meindl Caracas
- Mood: Vrolijk
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg
- Cornelia

- Leeftijd: 65
- Kilometers gelopen: ?
- Aantal N4D volbracht: 7
- Kennedymarsen volbracht: 4
- 100+ wandelingen: 1
- Merk wandelschoenen: Hanwag
- Mood: Gewoon
- Contacteer:
En zelfs dat is een aardig tempo hoor.joyke schreef:LDW schreef:Vandaag alleen duurtraining en snelheidsopbouw gedaan op de loopband in de sportschool.
Voor het eerst sinds enkele jaren weer 10 km/h gelopen (een paar minuten maar hoor; maak je geen zorgen)zo snel ik mag blij zijn met 5,8 anders wordt ik gelanceerd
![]()
"Life is like a beach, enjoy the waves"
- joyke

ben weer aan opbouw loop nu 5,2 op dit momentCornelia schreef:En zelfs dat is een aardig tempo hoor.joyke schreef:LDW schreef:Vandaag alleen duurtraining en snelheidsopbouw gedaan op de loopband in de sportschool.
Voor het eerst sinds enkele jaren weer 10 km/h gelopen (een paar minuten maar hoor; maak je geen zorgen)zo snel ik mag blij zijn met 5,8 anders wordt ik gelanceerd
![]()
- Tigelu

- Leeftijd: 69
- Afstand 2025: 30
- Kilometers gelopen: 22181
- Aantal N4D volbracht: 11
- Kennedymarsen volbracht: 20
- Aantal 11 steden gelopen: 1
- Merk wandelschoenen: vifefingers
En dat is ongeveer 2x mijn huidige snelheid...joyke schreef:ben weer aan opbouw loop nu 5,2 op dit momentCornelia schreef:En zelfs dat is een aardig tempo hoor.joyke schreef:LDW schreef:Vandaag alleen duurtraining en snelheidsopbouw gedaan op de loopband in de sportschool.
![]()
Met beide benen op de grond kom je geen stap verder.
-
Spatoes

- Leeftijd: 68
- Kilometers gelopen: Veel
- Aantal N4D volbracht: 44
- Kennedymarsen volbracht: 3
- Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Geduld Tina, geduld!Tigelu schreef:En dat is ongeveer 2x mijn huidige snelheid...joyke schreef:ben weer aan opbouw loop nu 5,2 op dit momentCornelia schreef:En zelfs dat is een aardig tempo hoor.joyke schreef:LDW schreef:Vandaag alleen duurtraining en snelheidsopbouw gedaan op de loopband in de sportschool.
![]()
Jouw tijd komt wel weer! Gaat 't goed met je voet?
- joyke

rustig aan Tina voor je het weer gaat het foutSpatoes schreef:Geduld Tina, geduld!Tigelu schreef:En dat is ongeveer 2x mijn huidige snelheid...joyke schreef:ben weer aan opbouw loop nu 5,2 op dit momentCornelia schreef:En zelfs dat is een aardig tempo hoor.joyke schreef:LDW schreef:Vandaag alleen duurtraining en snelheidsopbouw gedaan op de loopband in de sportschool.
![]()
Jouw tijd komt wel weer! Gaat 't goed met je voet?
-
Spatoes

Zondagmiddag 19 februari 2017 een zware wandeling met op het eind een verrassing!
Om 12.55 uur gestart bij een temperatuur van 6 gr. Celsius. 't Is 'droog', geen vergezichten door laaghangende bewolking, beetje triest weer.
Als ik net wandel begint het toch te spetteren, capuchon op, plu is niet nodig. Een stukje door de bebouwde kom om buiten het dorp te komen. Een smal zand/graspaadje met wel “weide blik” maar geen “wijde blik” tussen weilanden door. Paadje is op het eind modderig, even uitkijken hoe ik schoon op de asfaltweg kan komen en dat is gelukt! Loop nu in het buitengebied van het kerkdorp “De Horst”. Als ik na LA, RA en weer LA op de Plakseweg kom volgt een hele lange rechte lijn naar de Wylerbaan, hoe verzin ik het? De wijde blik gaat niet ver, heiïg in de verte. De bosrand van het “Reichswald” is wel wazig te onderscheiden. Wat een woud is dat!
De Plakseweg wordt Reestraat, de Cranenburgsestraat oversteken en RD de Boersteeg, wordt Lagewaldseweg. In het buitengebied links van de weg lopen dan zie ik 'het gevaar' aankomen. Als ik een auto hoor of zie aankomen loop ik overdreven met m'n verkorte wandelstok te zwaaien want niemand wil een kras op z'n auto! En ik geen kras op mij!
Kan een lekker tempo maken. In de verte achter mij hoor ik paardenhoefjes, ik denk dat het een bespannen wagen is maar het zijn twee amazones te paard.
Bij de Wylerbaan aangekomen RA het fietspad op. De Wylerbaan maakt daar een scherpe bocht naar links en nog een bocht naar rechts en dan ben je in Duitsland. Voor de veiligheid loopt het fietspad rechtdoor zodat je als fietser en wandelaar de onoverzichtelijke bocht kunt mijden en veilig LA kunt gaan. De route voert nu richting Berg en Dal langs de Oude Kleefsebaan. Aan weerszijden een fietsstrook dus zo heel breed is het niet voor de auto's die soms hard rijden terwijl je er maar 60km/u mag. Ik loop weer links, af en toe zwaaiend met m'n stok. Het landschap, dus de weg ook, golft een beetje en er zitten een paar onoverzichtelijke bochten in de weg. Uitkijken dus.
Bij het parkeerterrein “Duivelsberg” ga ik het bos in. Te zien aan de geparkeerde auto's loop ik hier niet alleen, wel zo veilig/prettig.
Ik besluit de groene paaltjesroute “N70” te volgen, ik weet waar ik die rondwandeling kan onderbreken. Voor de zekerheid de stok maar op wandelstoklengte uitgedraaid om op glibberige stukken wat steun te hebben. De mooie doch zware route bestaat uit Klimmen en Dalen “wat doej ik me eige an!” De “N70” slaat LA maar ik wil naar het Pannekoekrestaurant “De Duivelsberg” om daar de route op te pikken. Naast de smalle zandweg is een apart wandelpad aangelegd, wel zo veilig. Bij het restaurant kun je kiezen uit verschillende lange-afstand-wandelpaden, ik volg de “N70” die langs de 'motte' “Mergelp” leidt.
Een 'motte' is een (vroeg-)middeleeuwse kunstmatige heuvel, waarop veelal een verdedigingswerk was aangebracht. (bron: ENCYCLO.NL)
Na de Tweede Wereldoorlog behoorde de Duivelsberg tot de vele kleine gebieden die Nederland op 23 april 1949 ten koste van Duitsland annexeerde. In tegenstelling tot de andere gebieden, werd de Duivelsberg op 1 augustus 1963 niet teruggegeven aan de Duitse autoriteiten, maar bleef het Nederlands grondbezit. (bron “Mijn Gelderland”)
Er ligt een uitnodigende trap om de 'motte' te beklimmen, laat ik eens gek doen. Als ik boven ben komen er van de andere kant twee kinderen omhoog die naar Oma roepen: “Oma, hier is een bankje!” Zeg ik, hoorbaar voor Opa en Oma: “dat zal Oma wel fijn vinden”. Veel is er OP de 'motte' niet te zien omdat het weer tegenwerkt. Aan de andere kant de 'motte' af en halfrond de “N70” weer opgepikt. Opnieuw een mooie route met grote hoogteverschillen. Rechts van mij zie ik de huizen van Beek-Ubbergen, de “N70” laat me LA gaan en kom ik langs de witte handwijzer “Duitsland-Nederland” met de tekst: “laat vriendschap helen wat grenzen delen.” Na wat slingerpaden zie ik even later de handwijzer weer links in de verte staan, valt ook niet op door z'n witte kleur. Na nog een enorme klim besluit ik om RA te gaan richting Berg en Dal.
In Pannekoekenrestaurant “De Heksendans” bestel ik een alcoholvrij bier: Veltsin, nmm en mmm! Ik besluit om W. een sms te sturen van m'n verdere wandeling, zie ik dat Marko een tijd geleden een smsje heeft gestuurd. Telefoon stond nog op 'vergadering', sorry Marko.
Pauze van 20 minuten en om 16.00 uur vertrek ik naar de Zevenheuvelenweg. Einddoel is het zweefvliegveld en dat is nog wel een stukje lopen! Al sms-ent met Marko belt ondertussen de telefoon.
W. aan de lijn en ik versta hem met moeite en kan zo gauw de 'luidspreker' niet aanzetten. W. wil vanaf het zweefvliegveld eigenlijk wel naar huis. Okee, dan loop ik wel naar huis. “Of zal ik je tegemoet rijden?” “Nee, dat hoeft niet, ik loop wel” Na nog een sms aan Marko besluit ik W. te smsen dat hij mij toch maar moet oppikken.
Met een stevig tempo loop ik door. Sms dat ik bij het Canadees Kerkhof ben, dan weet hij waar hij me kan oppikken. De tegemoet komende auto's in de gaten gehouden en ondertussen doorlopen. Door de scherpe bocht beneden in de Zevenheuvelenweg en nog steeds geen licht gekleurde Panda in zicht dus maar doorlopen. Loop ik op een recht stuk waar toevallig ook twee struiken staan komt de Panda langs rijden en ziet hij me niet! Nou, nou, zoveel wandelaars lopen er niet. Was met z'n gedachten elders en het Canadees Kerkhof zat ingeprogrammeerd en hield er geen rekening mee hoe snel een wandelaar kan gaan.
De Panda is gekeerd en kwam me toeterend achterop rijden, ik liep veilig op het fietspad hoor.
Aan Marko gesmst dat mijn route drastisch wijzigde.
Dat was de verrassing. Ingestapt, de GPS uitgezet na 18 km en comfortabel naar huis gebracht.
Conclusie: me toch wel een beetje vergist in het gebied van “De Duivelsberg” terwijl ik dat van georganiseerde wandeltochten ken.
Om 12.55 uur gestart bij een temperatuur van 6 gr. Celsius. 't Is 'droog', geen vergezichten door laaghangende bewolking, beetje triest weer.
Als ik net wandel begint het toch te spetteren, capuchon op, plu is niet nodig. Een stukje door de bebouwde kom om buiten het dorp te komen. Een smal zand/graspaadje met wel “weide blik” maar geen “wijde blik” tussen weilanden door. Paadje is op het eind modderig, even uitkijken hoe ik schoon op de asfaltweg kan komen en dat is gelukt! Loop nu in het buitengebied van het kerkdorp “De Horst”. Als ik na LA, RA en weer LA op de Plakseweg kom volgt een hele lange rechte lijn naar de Wylerbaan, hoe verzin ik het? De wijde blik gaat niet ver, heiïg in de verte. De bosrand van het “Reichswald” is wel wazig te onderscheiden. Wat een woud is dat!
De Plakseweg wordt Reestraat, de Cranenburgsestraat oversteken en RD de Boersteeg, wordt Lagewaldseweg. In het buitengebied links van de weg lopen dan zie ik 'het gevaar' aankomen. Als ik een auto hoor of zie aankomen loop ik overdreven met m'n verkorte wandelstok te zwaaien want niemand wil een kras op z'n auto! En ik geen kras op mij!
Kan een lekker tempo maken. In de verte achter mij hoor ik paardenhoefjes, ik denk dat het een bespannen wagen is maar het zijn twee amazones te paard.
Bij de Wylerbaan aangekomen RA het fietspad op. De Wylerbaan maakt daar een scherpe bocht naar links en nog een bocht naar rechts en dan ben je in Duitsland. Voor de veiligheid loopt het fietspad rechtdoor zodat je als fietser en wandelaar de onoverzichtelijke bocht kunt mijden en veilig LA kunt gaan. De route voert nu richting Berg en Dal langs de Oude Kleefsebaan. Aan weerszijden een fietsstrook dus zo heel breed is het niet voor de auto's die soms hard rijden terwijl je er maar 60km/u mag. Ik loop weer links, af en toe zwaaiend met m'n stok. Het landschap, dus de weg ook, golft een beetje en er zitten een paar onoverzichtelijke bochten in de weg. Uitkijken dus.
Bij het parkeerterrein “Duivelsberg” ga ik het bos in. Te zien aan de geparkeerde auto's loop ik hier niet alleen, wel zo veilig/prettig.
Ik besluit de groene paaltjesroute “N70” te volgen, ik weet waar ik die rondwandeling kan onderbreken. Voor de zekerheid de stok maar op wandelstoklengte uitgedraaid om op glibberige stukken wat steun te hebben. De mooie doch zware route bestaat uit Klimmen en Dalen “wat doej ik me eige an!” De “N70” slaat LA maar ik wil naar het Pannekoekrestaurant “De Duivelsberg” om daar de route op te pikken. Naast de smalle zandweg is een apart wandelpad aangelegd, wel zo veilig. Bij het restaurant kun je kiezen uit verschillende lange-afstand-wandelpaden, ik volg de “N70” die langs de 'motte' “Mergelp” leidt.
Een 'motte' is een (vroeg-)middeleeuwse kunstmatige heuvel, waarop veelal een verdedigingswerk was aangebracht. (bron: ENCYCLO.NL)
Na de Tweede Wereldoorlog behoorde de Duivelsberg tot de vele kleine gebieden die Nederland op 23 april 1949 ten koste van Duitsland annexeerde. In tegenstelling tot de andere gebieden, werd de Duivelsberg op 1 augustus 1963 niet teruggegeven aan de Duitse autoriteiten, maar bleef het Nederlands grondbezit. (bron “Mijn Gelderland”)
Er ligt een uitnodigende trap om de 'motte' te beklimmen, laat ik eens gek doen. Als ik boven ben komen er van de andere kant twee kinderen omhoog die naar Oma roepen: “Oma, hier is een bankje!” Zeg ik, hoorbaar voor Opa en Oma: “dat zal Oma wel fijn vinden”. Veel is er OP de 'motte' niet te zien omdat het weer tegenwerkt. Aan de andere kant de 'motte' af en halfrond de “N70” weer opgepikt. Opnieuw een mooie route met grote hoogteverschillen. Rechts van mij zie ik de huizen van Beek-Ubbergen, de “N70” laat me LA gaan en kom ik langs de witte handwijzer “Duitsland-Nederland” met de tekst: “laat vriendschap helen wat grenzen delen.” Na wat slingerpaden zie ik even later de handwijzer weer links in de verte staan, valt ook niet op door z'n witte kleur. Na nog een enorme klim besluit ik om RA te gaan richting Berg en Dal.
In Pannekoekenrestaurant “De Heksendans” bestel ik een alcoholvrij bier: Veltsin, nmm en mmm! Ik besluit om W. een sms te sturen van m'n verdere wandeling, zie ik dat Marko een tijd geleden een smsje heeft gestuurd. Telefoon stond nog op 'vergadering', sorry Marko.
Pauze van 20 minuten en om 16.00 uur vertrek ik naar de Zevenheuvelenweg. Einddoel is het zweefvliegveld en dat is nog wel een stukje lopen! Al sms-ent met Marko belt ondertussen de telefoon.
W. aan de lijn en ik versta hem met moeite en kan zo gauw de 'luidspreker' niet aanzetten. W. wil vanaf het zweefvliegveld eigenlijk wel naar huis. Okee, dan loop ik wel naar huis. “Of zal ik je tegemoet rijden?” “Nee, dat hoeft niet, ik loop wel” Na nog een sms aan Marko besluit ik W. te smsen dat hij mij toch maar moet oppikken.
Met een stevig tempo loop ik door. Sms dat ik bij het Canadees Kerkhof ben, dan weet hij waar hij me kan oppikken. De tegemoet komende auto's in de gaten gehouden en ondertussen doorlopen. Door de scherpe bocht beneden in de Zevenheuvelenweg en nog steeds geen licht gekleurde Panda in zicht dus maar doorlopen. Loop ik op een recht stuk waar toevallig ook twee struiken staan komt de Panda langs rijden en ziet hij me niet! Nou, nou, zoveel wandelaars lopen er niet. Was met z'n gedachten elders en het Canadees Kerkhof zat ingeprogrammeerd en hield er geen rekening mee hoe snel een wandelaar kan gaan.
De Panda is gekeerd en kwam me toeterend achterop rijden, ik liep veilig op het fietspad hoor.
Aan Marko gesmst dat mijn route drastisch wijzigde.
Dat was de verrassing. Ingestapt, de GPS uitgezet na 18 km en comfortabel naar huis gebracht.
Conclusie: me toch wel een beetje vergist in het gebied van “De Duivelsberg” terwijl ik dat van georganiseerde wandeltochten ken.
- joyke

de duivels is erg pittig hé Spatoes
ik kom net tot de helft boven aan nog nooit geweest
ik ken hem ook van de georganiseerde tochten
Maar je heb weer een mooie wandeling en avontuur gehad
ik kom net tot de helft boven aan nog nooit geweest
ik ken hem ook van de georganiseerde tochten
Maar je heb weer een mooie wandeling en avontuur gehad
- Sammie6306

- Leeftijd: 48
- Afstand 2025: 40 km
- Kilometers gelopen: 40+
- Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk verslag Jannie en herkenbaar natuurlijk
Ik heb op 1e kerstdag ook de Motte beklommen... er lag een geocache in de buurt
Het blijft een mooi gebied om doorheen te wandelen.
Maar.... dat je bij de Heksendans bent gaan zitten in plaats van bij De Duivelsberg... dat snap ik echt niet
De Duivelsberg is zo'n veel leukere locatie
Ik heb op 1e kerstdag ook de Motte beklommen... er lag een geocache in de buurt
Het blijft een mooi gebied om doorheen te wandelen.
Maar.... dat je bij de Heksendans bent gaan zitten in plaats van bij De Duivelsberg... dat snap ik echt niet
- Jeltsje

- Leeftijd: 67
- Kilometers gelopen: 27+
- Aantal N4D volbracht: 11
- Aantal 11 steden gelopen: 4
- Merk wandelschoenen: Meindl
Mooi verslag Jannie
je kunt het wel
-
Spatoes

Ik ging niet voor 'leuk',Sammie6306 schreef: Maar.... dat je bij de Heksendans bent gaan zitten in plaats van bij De Duivelsberg... dat snap ik echt niet![]()
- Sammie6306

- Leeftijd: 48
- Afstand 2025: 40 km
- Kilometers gelopen: 40+
- Merk wandelschoenen: Lowa
Nope... daar mogen nog 62 kilometertjes bij! Maar het is ook nog geen meiSpatoes schreef:Ik ging niet voor 'leuk',Sammie6306 schreef: Maar.... dat je bij de Heksendans bent gaan zitten in plaats van bij De Duivelsberg... dat snap ik echt niet![]()
De Duivelsberg is zo'n veel leukere locatieging voor kilometers en bij "De Heksen'kring'" had ik m'n rust wel verdiend na al dat klimmen en dalen. En 18 km is nog lang geen "Cuijk".
Ik mag over 2,5 week al 80 km wandelen, ben ik ook benieuwd naar!
- rene1974
- W4W Getalenteerd

- Leeftijd: 47
- Afstand 2025: 50
- Loopnummer 2025: 50-E-650
- Kilometers gelopen: 1970
- Aantal N4D volbracht: 1
ongeveer 13 kilometer gelopen in Epe, met de WIOS wandelclub
was een leuk klein clubje 8 personen meestal lopen er rond de 12 mee op de zondagen, maar dit keer dus niet! ongeveer 2 uurtjes lopen ze. ik liep met nog iemand best rap voor mijn doen, tempo was best hoog, heb het ook aangegeven niet van plan te zijn altijd dit tempo te lopen, 2 uur en 13 km zonder rust doe ik normaal nooit zit ongeveer op 5.5 km per uur. maar goed tis achter de rug was mooie omgeving veelal door de bossen waar je normaal als leek zijnde toch niet komt. 12 maart gaan we naar Zevenaar toe ! ben benieuwd, vind het redelijk laat vertrekken, 08,30 vanaf Epe dus rond 09,30 in Zevenaar. weet ook niet of ik altijd dit late tijdstip aan houden ga hoor maar dat zie ik dan wel.
Wees je zelf, anderen zijn er genoeg
- Cornelia

- Leeftijd: 65
- Kilometers gelopen: ?
- Contacteer:
Ach, het begin is er en je bent er even tussenuit.rene1974 schreef:ongeveer 13 kilometer gelopen in Epe, met de WIOS wandelclubwas een leuk klein clubje 8 personen meestal lopen er rond de 12 mee op de zondagen, maar dit keer dus niet! ongeveer 2 uurtjes lopen ze. ik liep met nog iemand best rap voor mijn doen, tempo was best hoog, heb het ook aangegeven niet van plan te zijn altijd dit tempo te lopen, 2 uur en 13 km zonder rust doe ik normaal nooit zit ongeveer op 5.5 km per uur. maar goed tis achter de rug was mooie omgeving veelal door de bossen waar je normaal als leek zijnde toch niet komt. 12 maart gaan we naar Zevenaar toe ! ben benieuwd, vind het redelijk laat vertrekken, 08,30 vanaf Epe dus rond 09,30 in Zevenaar. weet ook niet of ik altijd dit late tijdstip aan houden ga hoor maar dat zie ik dan wel.
Je ontmoet weer andere mensen.
"Life is like a beach, enjoy the waves"
- rene1974
- W4W Getalenteerd

- Leeftijd: 47
- Afstand 2025: 50
- Loopnummer 2025: 50-E-650
- Kilometers gelopen: 1970
- Aantal N4D volbracht: 1
dat is zeker zo, je moet ergens beginnen hahaCornelia schreef:Ach, het begin is er en je bent er even tussenuit.rene1974 schreef:ongeveer 13 kilometer gelopen in Epe, met de WIOS wandelclubwas een leuk klein clubje 8 personen meestal lopen er rond de 12 mee op de zondagen, maar dit keer dus niet! ongeveer 2 uurtjes lopen ze. ik liep met nog iemand best rap voor mijn doen, tempo was best hoog, heb het ook aangegeven niet van plan te zijn altijd dit tempo te lopen, 2 uur en 13 km zonder rust doe ik normaal nooit zit ongeveer op 5.5 km per uur. maar goed tis achter de rug was mooie omgeving veelal door de bossen waar je normaal als leek zijnde toch niet komt. 12 maart gaan we naar Zevenaar toe ! ben benieuwd, vind het redelijk laat vertrekken, 08,30 vanaf Epe dus rond 09,30 in Zevenaar. weet ook niet of ik altijd dit late tijdstip aan houden ga hoor maar dat zie ik dan wel.
Je ontmoet weer andere mensen.
Wees je zelf, anderen zijn er genoeg