Corne92 schreef:In Amsterdam een tochtje georganiseerd door Ons Genoegen.
Mooie 22 kilometer gelopen uiteindelijk. In de stad lopen is niet helemaal mijn ding, maar gelukkig was er een groot gedeelte van de tocht ook genoeg rust om ons heen en liep ik niet alleen (samen met oom en tante). Naast Amsterdam deden we ook Schellingwoude aan. Leuke tocht met diverse bezienswaardigheden van Amsterdam.
Geen last van m'n knie, en dat is een grote opluchting Heb nu zeker vertrouwen in de 30 van Zandvoort
Misschien heb je wel een stukje "Zuiderzeepad" gelopen in Amsterdam en/of Schellingwoude?
Fijn dat je geen last hebt gehad van je knie!
Wie weet treffen we elkaar in Zandvoort!
Vandaag heb ik in Maassluis gelopen, dat verslag komt nog.
Gisteren heb ik een begin gemaakt met het Groene Hart Pad.
Van Delft naar Zoetermeer, veel bekende plekjes van de Voetstappentocht in Delft terug gezien.
In de tweede etappe ga ik vast plekjes van de voetstappentocht in Zoetermeer terug zien......
Corne92 schreef:In Amsterdam een tochtje georganiseerd door Ons Genoegen.
Mooie 22 kilometer gelopen uiteindelijk. In de stad lopen is niet helemaal mijn ding, maar gelukkig was er een groot gedeelte van de tocht ook genoeg rust om ons heen en liep ik niet alleen (samen met oom en tante). Naast Amsterdam deden we ook Schellingwoude aan. Leuke tocht met diverse bezienswaardigheden van Amsterdam.
Geen last van m'n knie, en dat is een grote opluchting Heb nu zeker vertrouwen in de 30 van Zandvoort
Misschien heb je wel een stukje "Zuiderzeepad" gelopen in Amsterdam en/of Schellingwoude?
Fijn dat je geen last hebt gehad van je knie!
Wie weet treffen we elkaar in Zandvoort!
Dat zou zomaar kunnen, zal eens kijken vandaag.
Zou zomaar kunnen dat we elkaar dat treffen!
22 kilometer is het uiteindelijk geworden! In Zevenaar ( ben de naam ff kwijt) had me voorgenomen om het tempo aan te houden van " wandelmaatje " maar ook geconcludeerd dat het voor mij een te hoog tempo is. Zeker op deze afstand. 22 km in 3 en half uur ) volgende keer maar niet meer doen haha. Benen vernemen het zeker wel. Ook niet erg.... maar al met al een mooie tocht gehad
rene1974 schreef:22 kilometer is het uiteindelijk geworden! In Zevenaar ( ben de naam ff kwijt) had me voorgenomen om het tempo aan te houden van " wandelmaatje " maar ook geconcludeerd dat het voor mij een te hoog tempo is. Zeker op deze afstand. 22 km in 3 en half uur ) volgende keer maar niet meer doen haha. Benen vernemen het zeker wel. Ook niet erg.... maar al met al een mooie tocht gehad
22 km. in 3,5 uur
Dat begint op sporten te lijken.
rene1974 schreef:22 kilometer is het uiteindelijk geworden! In Zevenaar ( ben de naam ff kwijt) had me voorgenomen om het tempo aan te houden van " wandelmaatje " maar ook geconcludeerd dat het voor mij een te hoog tempo is. Zeker op deze afstand. 22 km in 3 en half uur ) volgende keer maar niet meer doen haha. Benen vernemen het zeker wel. Ook niet erg.... maar al met al een mooie tocht gehad
22 km. in 3,5 uur
Dat begint op sporten te lijken.
Haha ja he. En de eerste 10km waren het snelst afgelegd 1 1/2 uur
een eigen samen gestelde route van 13 km
Het is niet veel maar door slaap gebrek ben ik toch blij met deze km
Zou vandaag afreizen naar de ooij voor een prachtige 20 km
maar door omstandigheden niks geworden
Ondanks dat toch heerlijk genoten van het weer en de omgeving
rene1974 schreef:22 kilometer is het uiteindelijk geworden! In Zevenaar ( ben de naam ff kwijt) had me voorgenomen om het tempo aan te houden van " wandelmaatje " maar ook geconcludeerd dat het voor mij een te hoog tempo is. Zeker op deze afstand. 22 km in 3 en half uur ) volgende keer maar niet meer doen haha. Benen vernemen het zeker wel. Ook niet erg.... maar al met al een mooie tocht gehad
22 km. in 3,5 uur
Dat begint op sporten te lijken.
Haha ja he. En de eerste 10km waren het snelst afgelegd 1 1/2 uur
Joh, ff flink door trainen en je kan meedoen met A'dam - L'warden
rene1974 schreef:22 kilometer is het uiteindelijk geworden! In Zevenaar ( ben de naam ff kwijt) had me voorgenomen om het tempo aan te houden van " wandelmaatje " maar ook geconcludeerd dat het voor mij een te hoog tempo is. Zeker op deze afstand. 22 km in 3 en half uur ) volgende keer maar niet meer doen haha. Benen vernemen het zeker wel. Ook niet erg.... maar al met al een mooie tocht gehad
22 km. in 3,5 uur
Dat begint op sporten te lijken.
Haha ja he. En de eerste 10km waren het snelst afgelegd 1 1/2 uur
Joh, ff flink door trainen en je kan meedoen met A'dam - L'warden
Nou, me normale tempo bevalt me beter dus dat wordt volgende keer gedaan
In de abdij van Heeswijk-Dinther. Weekendje gastheer geweest. Ruim 18 km in 48 uur gelopen binnen de abdij-muren en een beetje daarbuiten. Ik tel ze gewoon mee!
Erik1960 schreef:In de abdij van Heeswijk-Dinther. Weekendje gastheer geweest. Ruim 18 km in 48 uur gelopen binnen de abdij-muren en een beetje daarbuiten. Ik tel ze gewoon mee!
Training is training
Dit jaar weer ingeschreven? Of is de verzorging zo goed bevallen?
Vorige week zaterdag: 04 maart 2017. Wandeling naar de Zweef Inn.
De zon schijnt met soms een wolk of sluierbewolking. Aangename temperatuur zodat ik besluit om heel optimistisch m'n bodywarmer aan te doen. Wel een dun jasje en een paraplu in de rugzak want je weet maar nooit!
Om 10 uur van start en in een regelrechte lijn naar de “Bruna” gewandeld. De thermometer in het dorp geeft 13 gr. Celsius aan. Onderweg kom ik een bekende met z'n vrouw tegen. Ronny gaat voor de 30e keer “Nijmegen” doen en voor de 12e keer de DoTo! Of hij “Cuijk” op 20 mei zou willen doen? Nee, dat is te vroeg en loopt nu met rugklachten. (Dus 11 keer de DoTo gedaan, geen “Schnaps”opmerking over gemaakt, zou ik dat eerst uit moeten leggen). Bij de “Bruna” de Telegraaf gekocht en weekkrant “De Brug” meegenomen. “De Brug” was bij ons (nog) niet bezorgd en ik vind het wekelijkse stukje van Leo van Stijn zo leuk om te lezen. In die stukjes schrijft en spreekt hijzelf ABN maar de 'ander' spreekt “Nimweegs”.
Vanaf nu verzin ik al wandelend een leuke route voor mijzelf. Een paadje langs de Prot. Kerk, stukje Zevenheuvelenweg, componistenbuurt: Chopin, Beethoven, Mozart. RA Dries, Ericastraat, Zonnebloemstraat naar LA Nieuwe Weg met rechts uitzicht op Golfbaan “Het Rijk van Nijmegen”. Een klein stukje Maldensebaan en de 1e zandweg LA. Ik hoor een roffelende Specht! En geniet van nog meer vogelgeluiden die ik niet herken. Ik ben meer van de Flora dan van de Fauna. De Flora staat stil als je het wilt bestuderen en de Fauna beweegt, vliegt of loopt weg! Onderweg twee keer in een tuin een roze bloeiende, heerlijk geurende heester geroken, mmmm aangenaam maar de naam?
De zandweg voert door het “Avonturenbos Stekkenberg” met veel klim- en klauterobjecten voor de jonge jeugd. Bij een brede trap ga ik linksaf en kom zo vanuit het bos in de woonwijk met klinkende namen als: Heselenberg, Schrouwenberg, Stekkenberg. Er is ook een Klaverberg met tegenover de mooie huizen de begraafplaats, wel rustig wonen.
LA de Faunastraat in en RA de straat in naar het 'oppashuis' om de post weg te halen en mijn kranten daar achter te laten en gelijk een sanitaire stop.
Zo, en nu begint de echte wandeling! Naar de drukke Nijmeegsebaan, niet leuk om te lopen met de herrie van al die auto's. RA overgestoken naar een zandpad wat dóór de Golfbaan loopt. Bij de Postweg aangekomen LA en deze loop ik helemaal af. Snap nu ook waarom die Postweg heet, loopt van Groesbeek tot Berg en Dal, zie in gedachten de postkoets rijden.
Lekker rustig in het bos, vogelgekwetter, 3 amazones en 2 paardenmeisjes die een paard leiden. Het Afrika Museum ligt aan deze weg, zal ik hier een rust pakken? De drukke Meerwijkselaan oversteken en RD Postweg vervolgen. Langs hotel “Erica” met een bijgebouw wat ooit restaurant “De Ruif” WAS. De Oude Kleefsebaan oversteken en RD naar hotel “Val Monte”. Er staat een groen paaltje van de “N70” route, “nu even niet!”
Een leuk wit huis op de foto gezet, iets doorgelopen om de voorkant ook op de foto te krijgen. Doorkijkje naar de Ooijpolder met het kerkje van Persingen in beeld. Hier beslis ik dat ik de rood/geel/groene paaltjesroute ga volgen door de “Heerlijkheid Beek”. M'n verkorte stok uitgeschoven tot wandelstok want het pad is smal en naast het pad in het heel diep! Wel mooi! Vanaf de hoge stuwwal daalt het pad.
Toch de groene paaltjes gevolgd die me langs “Kalorama” voeren en kom ik in Beek. Na 3 uur leuk wandelen rust bij “'t Spijker”, helemaal niks mis mee! Marko een smsje gestuurd want hij en Sammie kennen ook “'t Spijker”. De erwtensoep en de cappuccino smaken goed.
Het is druk en in m'n eentje zit ik aan een 6persoonstafel. Een man met z'n vrouw in een rolstoel zoeken een plek. De bediening verwacht dat er over 40 min. wel plek is, dan gaan ze nog even een ommetje maken. Ik had al afgerekend, mijn consumpties waren op en maak ik plaats voor hen “omdat ik nog te voet naar Nijmegen moet”. Met toiletbezoek en al een rust van 25 minuten.
Ubbergen is 1 km en rechtdoor naar Nijmegen. Ik heb hier al eens gelopen dat er geen eind aan de Rijksstraatweg leek te komen, het valt nu mee. Er zijn nog mogelijkheden om linksaf te gaan maar dat wordt dan weer klimmen!
De weg en het fietspad lopen onderlangs de stuwwal. Mooie kasten van huizen staan hier met vrij uitzicht naar de Ooijpolder.
Bij de Nijmeegse bebouwing BOVEN OP de stuwwal, is een trap omhoog .Trap wordt pad, weer een trapje, stukje pad en nog een trapje en ga ik RA de Batavierenweg op. Het voetpad volgen met een wijds uitzicht over de Ooij, de Waal, de Waalbrug. Genieten van het mooie uitzicht en een paar foto's gemaakt.
RA en bij twee stel stoplichten een erg drukke weg overgestoken. Het is de toegangsweg vanaf de Waalbrug naar het centrum. Veilig aan de overkant gekomen en weer een trap op naar het Valkhofpark. RA grindpad en weer RA een klinkerpad wat naar de Waal loopt. LA naar de Waalkade, de Voerweg laat ik links liggen! Einde Waalkade LA Veemarkt, LA Lange Hezelstraat en RA een slingerwandeling door het Kronenburgerpark. Uit het park via de Tunnelweg naar het NS-station voor een sanitaire stop. De oude knusse toiletruimte met foto's, bloemetjes en verdere “aankleding” is een nieuwe strakke moderne toiletruimte geworden. Gelukkig is er nog wel een beheerder voor een kort babbeltje, een automaat zegt niks terug.
Uit het station RD de Van Schaeck Mathonsingel (tijdens de Vierdaagse “Ramblas” geheten met allemaal (eet)tentjes). Op het Keizer Karelplein RA de St. Annastraat in. Wat rijdt er veel verkeer! Op de St. Annastraat geeft een thermometer 14 gr. Celsius aan.
RA de Hatertseweg en bij een kruispunt met stoplichten LA de St. Jacobslaan in naar de Jumbo, even kijken hoe het met de Big Shoppers staat. GOED! Zijn er nog genoeg! Een pakje Optimel drinkyoghurt en 2 setjes batterijen gekocht. De batterijen van de rookmelders waren leeg, oeps. Plus dat ik een doel/boodschap had om te gaan wandelen.
De St. Jacobslaan is lang! LA en RA de onverharde St. Jacobsweg, komt uit op de Rijksweg. Langs de drukke weg naar Intratuin gewandeld. Rondje IN Intratuin want ze hebben daar een wc, dan ben je wel bijna de hele zaak door!
Terug naar de Rijksweg, bij het Wokrestaurant “De Molen” is het om kwart voor vijf 12 gr. Celsius .
Het wordt een latertje want ik zou al om 16.00 uur op het zweefvliegveld zijn. In het begin van Malden LA de Kloosterstraat, RA de Randwijksingel, LA de Groesbeekseweg en om 17.10 uur finish in de “Zweef Inn”, 31.1 km. Een leuke en afwisselende wandeling.
Beloning: een cappuccino en een glas water.
Ik loop alleen maar met de smsjes van Marko (waarvoor dank) voelt het niet alleen!
Pluspunten van zelf je route bepalen:
a. je hoeft niet op pijlen of markeringen te letten;
b. wil je RA, LA, RD gaan, bepaal je zelf;
c. als je de ruime omgeving kent loop je zonder kaart en je verdwaalt niet.
Spatoes schreef:Vorige week zaterdag: 04 maart 2017. Wandeling naar de Zweef Inn.
De zon schijnt met soms een wolk of sluierbewolking. Aangename temperatuur zodat ik besluit om heel optimistisch m'n bodywarmer aan te doen. Wel een dun jasje en een paraplu in de rugzak want je weet maar nooit!
Om 10 uur van start en in een regelrechte lijn naar de “Bruna” gewandeld. De thermometer in het dorp geeft 13 gr. Celsius aan. Onderweg kom ik een bekende met z'n vrouw tegen. Ronny gaat voor de 30e keer “Nijmegen” doen en voor de 12e keer de DoTo! Of hij “Cuijk” op 20 mei zou willen doen? Nee, dat is te vroeg en loopt nu met rugklachten. (Dus 11 keer de DoTo gedaan, geen “Schnaps”opmerking over gemaakt, zou ik dat eerst uit moeten leggen). Bij de “Bruna” de Telegraaf gekocht en weekkrant “De Brug” meegenomen. “De Brug” was bij ons (nog) niet bezorgd en ik vind het wekelijkse stukje van Leo van Stijn zo leuk om te lezen. In die stukjes schrijft en spreekt hijzelf ABN maar de 'ander' spreekt “Nimweegs”.
Vanaf nu verzin ik al wandelend een leuke route voor mijzelf. Een paadje langs de Prot. Kerk, stukje Zevenheuvelenweg, componistenbuurt: Chopin, Beethoven, Mozart. RA Dries, Ericastraat, Zonnebloemstraat naar LA Nieuwe Weg met rechts uitzicht op Golfbaan “Het Rijk van Nijmegen”. Een klein stukje Maldensebaan en de 1e zandweg LA. Ik hoor een roffelende Specht! En geniet van nog meer vogelgeluiden die ik niet herken. Ik ben meer van de Flora dan van de Fauna. De Flora staat stil als je het wilt bestuderen en de Fauna beweegt, vliegt of loopt weg! Onderweg twee keer in een tuin een roze bloeiende, heerlijk geurende heester geroken, mmmm aangenaam maar de naam?
De zandweg voert door het “Avonturenbos Stekkenberg” met veel klim- en klauterobjecten voor de jonge jeugd. Bij een brede trap ga ik linksaf en kom zo vanuit het bos in de woonwijk met klinkende namen als: Heselenberg, Schrouwenberg, Stekkenberg. Er is ook een Klaverberg met tegenover de mooie huizen de begraafplaats, wel rustig wonen.
LA de Faunastraat in en RA de straat in naar het 'oppashuis' om de post weg te halen en mijn kranten daar achter te laten en gelijk een sanitaire stop.
Zo, en nu begint de echte wandeling! Naar de drukke Nijmeegsebaan, niet leuk om te lopen met de herrie van al die auto's. RA overgestoken naar een zandpad wat dóór de Golfbaan loopt. Bij de Postweg aangekomen LA en deze loop ik helemaal af. Snap nu ook waarom die Postweg heet, loopt van Groesbeek tot Berg en Dal, zie in gedachten de postkoets rijden.
Lekker rustig in het bos, vogelgekwetter, 3 amazones en 2 paardenmeisjes die een paard leiden. Het Afrika Museum ligt aan deze weg, zal ik hier een rust pakken? De drukke Meerwijkselaan oversteken en RD Postweg vervolgen. Langs hotel “Erica” met een bijgebouw wat ooit restaurant “De Ruif” WAS. De Oude Kleefsebaan oversteken en RD naar hotel “Val Monte”. Er staat een groen paaltje van de “N70” route, “nu even niet!”
Een leuk wit huis op de foto gezet, iets doorgelopen om de voorkant ook op de foto te krijgen. Doorkijkje naar de Ooijpolder met het kerkje van Persingen in beeld. Hier beslis ik dat ik de rood/geel/groene paaltjesroute ga volgen door de “Heerlijkheid Beek”. M'n verkorte stok uitgeschoven tot wandelstok want het pad is smal en naast het pad in het heel diep! Wel mooi! Vanaf de hoge stuwwal daalt het pad.
Toch de groene paaltjes gevolgd die me langs “Kalorama” voeren en kom ik in Beek. Na 3 uur leuk wandelen rust bij “'t Spijker”, helemaal niks mis mee! Marko een smsje gestuurd want hij en Sammie kennen ook “'t Spijker”. De erwtensoep en de cappuccino smaken goed.
Het is druk en in m'n eentje zit ik aan een 6persoonstafel. Een man met z'n vrouw in een rolstoel zoeken een plek. De bediening verwacht dat er over 40 min. wel plek is, dan gaan ze nog even een ommetje maken. Ik had al afgerekend, mijn consumpties waren op en maak ik plaats voor hen “omdat ik nog te voet naar Nijmegen moet”. Met toiletbezoek en al een rust van 25 minuten.
Ubbergen is 1 km en rechtdoor naar Nijmegen. Ik heb hier al eens gelopen dat er geen eind aan de Rijksstraatweg leek te komen, het valt nu mee. Er zijn nog mogelijkheden om linksaf te gaan maar dat wordt dan weer klimmen!
De weg en het fietspad lopen onderlangs de stuwwal. Mooie kasten van huizen staan hier met vrij uitzicht naar de Ooijpolder.
Bij de Nijmeegse bebouwing BOVEN OP de stuwwal, is een trap omhoog .Trap wordt pad, weer een trapje, stukje pad en nog een trapje en ga ik RA de Batavierenweg op. Het voetpad volgen met een wijds uitzicht over de Ooij, de Waal, de Waalbrug. Genieten van het mooie uitzicht en een paar foto's gemaakt.
RA en bij twee stel stoplichten een erg drukke weg overgestoken. Het is de toegangsweg vanaf de Waalbrug naar het centrum. Veilig aan de overkant gekomen en weer een trap op naar het Valkhofpark. RA grindpad en weer RA een klinkerpad wat naar de Waal loopt. LA naar de Waalkade, de Voerweg laat ik links liggen! Einde Waalkade LA Veemarkt, LA Lange Hezelstraat en RA een slingerwandeling door het Kronenburgerpark. Uit het park via de Tunnelweg naar het NS-station voor een sanitaire stop. De oude knusse toiletruimte met foto's, bloemetjes en verdere “aankleding” is een nieuwe strakke moderne toiletruimte geworden. Gelukkig is er nog wel een beheerder voor een kort babbeltje, een automaat zegt niks terug.
Uit het station RD de Van Schaeck Mathonsingel (tijdens de Vierdaagse “Ramblas” geheten met allemaal (eet)tentjes). Op het Keizer Karelplein RA de St. Annastraat in. Wat rijdt er veel verkeer! Op de St. Annastraat geeft een thermometer 14 gr. Celsius aan.
RA de Hatertseweg en bij een kruispunt met stoplichten LA de St. Jacobslaan in naar de Jumbo, even kijken hoe het met de Big Shoppers staat. GOED! Zijn er nog genoeg! Een pakje Optimel drinkyoghurt en 2 setjes batterijen gekocht. De batterijen van de rookmelders waren leeg, oeps. Plus dat ik een doel/boodschap had om te gaan wandelen.
De St. Jacobslaan is lang! LA en RA de onverharde St. Jacobsweg, komt uit op de Rijksweg. Langs de drukke weg naar Intratuin gewandeld. Rondje IN Intratuin want ze hebben daar een wc, dan ben je wel bijna de hele zaak door!
Terug naar de Rijksweg, bij het Wokrestaurant “De Molen” is het om kwart voor vijf 12 gr. Celsius .
Het wordt een latertje want ik zou al om 16.00 uur op het zweefvliegveld zijn. In het begin van Malden LA de Kloosterstraat, RA de Randwijksingel, LA de Groesbeekseweg en om 17.10 uur finish in de “Zweef Inn”, 31.1 km. Een leuke en afwisselende wandeling.
Beloning: een cappuccino en een glas water.
Ik loop alleen maar met de smsjes van Marko (waarvoor dank) voelt het niet alleen!
Pluspunten van zelf je route bepalen:
a. je hoeft niet op pijlen of markeringen te letten;
b. wil je RA, LA, RD gaan, bepaal je zelf;
c. als je de ruime omgeving kent loop je zonder kaart en je verdwaalt niet.
Ik zie het zo voor me elke afslag elke weg of pad.
Mooie route leuk verslag.
Spatoes schreef:Vorige week zaterdag: 04 maart 2017. Wandeling naar de Zweef Inn.
De zon schijnt met soms een wolk of sluierbewolking. Aangename temperatuur zodat ik besluit om heel optimistisch m'n bodywarmer aan te doen. Wel een dun jasje en een paraplu in de rugzak want je weet maar nooit!
Om 10 uur van start en in een regelrechte lijn naar de “Bruna” gewandeld. De thermometer in het dorp geeft 13 gr. Celsius aan. Onderweg kom ik een bekende met z'n vrouw tegen. Ronny gaat voor de 30e keer “Nijmegen” doen en voor de 12e keer de DoTo! Of hij “Cuijk” op 20 mei zou willen doen? Nee, dat is te vroeg en loopt nu met rugklachten. (Dus 11 keer de DoTo gedaan, geen “Schnaps”opmerking over gemaakt, zou ik dat eerst uit moeten leggen). Bij de “Bruna” de Telegraaf gekocht en weekkrant “De Brug” meegenomen. “De Brug” was bij ons (nog) niet bezorgd en ik vind het wekelijkse stukje van Leo van Stijn zo leuk om te lezen. In die stukjes schrijft en spreekt hijzelf ABN maar de 'ander' spreekt “Nimweegs”.
Vanaf nu verzin ik al wandelend een leuke route voor mijzelf. Een paadje langs de Prot. Kerk, stukje Zevenheuvelenweg, componistenbuurt: Chopin, Beethoven, Mozart. RA Dries, Ericastraat, Zonnebloemstraat naar LA Nieuwe Weg met rechts uitzicht op Golfbaan “Het Rijk van Nijmegen”. Een klein stukje Maldensebaan en de 1e zandweg LA. Ik hoor een roffelende Specht! En geniet van nog meer vogelgeluiden die ik niet herken. Ik ben meer van de Flora dan van de Fauna. De Flora staat stil als je het wilt bestuderen en de Fauna beweegt, vliegt of loopt weg! Onderweg twee keer in een tuin een roze bloeiende, heerlijk geurende heester geroken, mmmm aangenaam maar de naam?
De zandweg voert door het “Avonturenbos Stekkenberg” met veel klim- en klauterobjecten voor de jonge jeugd. Bij een brede trap ga ik linksaf en kom zo vanuit het bos in de woonwijk met klinkende namen als: Heselenberg, Schrouwenberg, Stekkenberg. Er is ook een Klaverberg met tegenover de mooie huizen de begraafplaats, wel rustig wonen.
LA de Faunastraat in en RA de straat in naar het 'oppashuis' om de post weg te halen en mijn kranten daar achter te laten en gelijk een sanitaire stop.
Zo, en nu begint de echte wandeling! Naar de drukke Nijmeegsebaan, niet leuk om te lopen met de herrie van al die auto's. RA overgestoken naar een zandpad wat dóór de Golfbaan loopt. Bij de Postweg aangekomen LA en deze loop ik helemaal af. Snap nu ook waarom die Postweg heet, loopt van Groesbeek tot Berg en Dal, zie in gedachten de postkoets rijden.
Lekker rustig in het bos, vogelgekwetter, 3 amazones en 2 paardenmeisjes die een paard leiden. Het Afrika Museum ligt aan deze weg, zal ik hier een rust pakken? De drukke Meerwijkselaan oversteken en RD Postweg vervolgen. Langs hotel “Erica” met een bijgebouw wat ooit restaurant “De Ruif” WAS. De Oude Kleefsebaan oversteken en RD naar hotel “Val Monte”. Er staat een groen paaltje van de “N70” route, “nu even niet!”
Een leuk wit huis op de foto gezet, iets doorgelopen om de voorkant ook op de foto te krijgen. Doorkijkje naar de Ooijpolder met het kerkje van Persingen in beeld. Hier beslis ik dat ik de rood/geel/groene paaltjesroute ga volgen door de “Heerlijkheid Beek”. M'n verkorte stok uitgeschoven tot wandelstok want het pad is smal en naast het pad in het heel diep! Wel mooi! Vanaf de hoge stuwwal daalt het pad.
Toch de groene paaltjes gevolgd die me langs “Kalorama” voeren en kom ik in Beek. Na 3 uur leuk wandelen rust bij “'t Spijker”, helemaal niks mis mee! Marko een smsje gestuurd want hij en Sammie kennen ook “'t Spijker”. De erwtensoep en de cappuccino smaken goed.
Het is druk en in m'n eentje zit ik aan een 6persoonstafel. Een man met z'n vrouw in een rolstoel zoeken een plek. De bediening verwacht dat er over 40 min. wel plek is, dan gaan ze nog even een ommetje maken. Ik had al afgerekend, mijn consumpties waren op en maak ik plaats voor hen “omdat ik nog te voet naar Nijmegen moet”. Met toiletbezoek en al een rust van 25 minuten.
Ubbergen is 1 km en rechtdoor naar Nijmegen. Ik heb hier al eens gelopen dat er geen eind aan de Rijksstraatweg leek te komen, het valt nu mee. Er zijn nog mogelijkheden om linksaf te gaan maar dat wordt dan weer klimmen!
De weg en het fietspad lopen onderlangs de stuwwal. Mooie kasten van huizen staan hier met vrij uitzicht naar de Ooijpolder.
Bij de Nijmeegse bebouwing BOVEN OP de stuwwal, is een trap omhoog .Trap wordt pad, weer een trapje, stukje pad en nog een trapje en ga ik RA de Batavierenweg op. Het voetpad volgen met een wijds uitzicht over de Ooij, de Waal, de Waalbrug. Genieten van het mooie uitzicht en een paar foto's gemaakt.
RA en bij twee stel stoplichten een erg drukke weg overgestoken. Het is de toegangsweg vanaf de Waalbrug naar het centrum. Veilig aan de overkant gekomen en weer een trap op naar het Valkhofpark. RA grindpad en weer RA een klinkerpad wat naar de Waal loopt. LA naar de Waalkade, de Voerweg laat ik links liggen! Einde Waalkade LA Veemarkt, LA Lange Hezelstraat en RA een slingerwandeling door het Kronenburgerpark. Uit het park via de Tunnelweg naar het NS-station voor een sanitaire stop. De oude knusse toiletruimte met foto's, bloemetjes en verdere “aankleding” is een nieuwe strakke moderne toiletruimte geworden. Gelukkig is er nog wel een beheerder voor een kort babbeltje, een automaat zegt niks terug.
Uit het station RD de Van Schaeck Mathonsingel (tijdens de Vierdaagse “Ramblas” geheten met allemaal (eet)tentjes). Op het Keizer Karelplein RA de St. Annastraat in. Wat rijdt er veel verkeer! Op de St. Annastraat geeft een thermometer 14 gr. Celsius aan.
RA de Hatertseweg en bij een kruispunt met stoplichten LA de St. Jacobslaan in naar de Jumbo, even kijken hoe het met de Big Shoppers staat. GOED! Zijn er nog genoeg! Een pakje Optimel drinkyoghurt en 2 setjes batterijen gekocht. De batterijen van de rookmelders waren leeg, oeps. Plus dat ik een doel/boodschap had om te gaan wandelen.
De St. Jacobslaan is lang! LA en RA de onverharde St. Jacobsweg, komt uit op de Rijksweg. Langs de drukke weg naar Intratuin gewandeld. Rondje IN Intratuin want ze hebben daar een wc, dan ben je wel bijna de hele zaak door!
Terug naar de Rijksweg, bij het Wokrestaurant “De Molen” is het om kwart voor vijf 12 gr. Celsius .
Het wordt een latertje want ik zou al om 16.00 uur op het zweefvliegveld zijn. In het begin van Malden LA de Kloosterstraat, RA de Randwijksingel, LA de Groesbeekseweg en om 17.10 uur finish in de “Zweef Inn”, 31.1 km. Een leuke en afwisselende wandeling.
Beloning: een cappuccino en een glas water.
Ik loop alleen maar met de smsjes van Marko (waarvoor dank) voelt het niet alleen!
Pluspunten van zelf je route bepalen:
a. je hoeft niet op pijlen of markeringen te letten;
b. wil je RA, LA, RD gaan, bepaal je zelf;
c. als je de ruime omgeving kent loop je zonder kaart en je verdwaalt niet.
Ik zie het zo voor me elke afslag elke weg of pad.
Mooie route leuk verslag.
En ik ook... kan de route dromen! Leuk geschreven Jannie! Weer wat "Cuijk-kilometers" erbij!