Groene Wissel Noord-Holland nummer 18: Naarden-Bussum; Keverdijkse polder en Ankeveense plassen
Vandaag sinds ruim 1,5 maand de wandelschoenen weer ondergebonden. Dit jaar gingen de wandeltrainingen tot nu toe wel erg goed, maar wilde niet direct meer dan 30 km lopen. Een van de redenen waarom ik ook niet naar Lauwerzijl ben afgereisd voor de Kennedymars. Daarom deze tocht uitgekozen, die volgens het boekje zo'n 23 zou zijn.
Vanmorgen rond kwart voor 10 m'n auto in een woonwijk een stuk van station Naarden-Bussum geparkeerd, omdat het daar gratis parkeren was. Vanaf daar direct gestart en via het station door wat woonwijken gelopen. Op een gegeven moment ging het door een klaphekje door het natte gras, en begon dus de
Groene Wissel echt. Daarna direct het bos in over smalle loopplanken. Het was een weelde aan insecten, dus af en toe heftig zwaaiend met m'n boekje hard doorgelopen. Op een gegeven moment kon even iets van de route worden afgeweken om via loopplanken bij een uitzichtpunt over een deel van het Naardermeer te kunnen kijken. Prachtig gezicht!
Libellen vlogen om m'n oren, soms grote joekels. Een pad stak over voor m'n voeten. Eenden vlogen kwakend uit de sloot. Diverse soorten ganzen keken me argwanend aan. Twee Grote Zilverreigers waren aan het vissen. Schapen en koeien graasden en keken me loom aan. Eigenlijk op en top Hollands en genieten. Via diverse weilanden ging het richting Oostelijke Vechtoever, maar voordat ik daar kwam, sloeg de route af richting Fort Uitermeer. Ik was toe aan wat rust en koelte (had het warm), en er zou daar een horecagelegenheid zijn. Helaas was het allemaal niet toegankelijk, dus na wat ronddwalen ben ik maar doorgelopen. Helaas zou de volgende gelegenheid pas vele kilometers verder zijn.
De weg vervolgde zich langs de Vecht, waar vele dagjesmensen aan het varen waren. Via rietlanden en brede graspaden ging het verder langs de Spiegel- en Blijkpolderplas, waar uiteraard ook vele dagjesmensen verkoeling aan het zoeken waren. Op een gegeven moment was het een brugje over, om vervolgens op een erg smal fiets/wandelpad te moeten lopen. Niet voor niets, want links was water en rechts was eveneens water. Twee kilometer lang was dit pad (Bergse Pad), dwars door de Ankeveense Plassen heen dus. Gelukkig kwam Ankeveen in zicht, en om de horeca te kunnen bezoeken, moest ook een stuk van de route afgeweken worden. Bij het cafeetje was het erg rustig en kon ik heerlijk onder de parasol op het terras even uitrusten.
Vanaf Ankeveen vervolgde de weg zich weer over vele graspaden en bospaden, om vervolgens via de Hilversumse Meent richting station Naarden-Bussum te gaan. Ondanks de erg mooie route, wilde het lijf en mentaal niet helemaal. Onderweg had ik veel steken in de zij, zowel links als rechts. Daarnaast leek het soms maar niet op te schieten, en zat ik er mentaal niet lekker bovenop. Ook de benen wilden niet, in die zin dat het tempo niet echt wilde vlotten. Het was te merken dat de grote drukte en lichamelijke beslommeringen van de laatste tijd, een stempel aan het drukken waren. Nu bleek het bij elkaar ook nog 27 km te zijn, wat toch zo 3 kwartier langer lopen is dan gedacht. Toch verder totaal geen fysieke ongemakken, dus dat geeft wel moed voor de komende 2 maandjes.
In ieder geval: Deze route is een echte aanrader. Leuk, genieten, afwisselend, vriendelijke mensen, veel natuur.