Klinkt als een mooie en afwisselende route.Tigelu schreef:Vanmorgen even na negenen op de fiets naar de boot naar Texel (ik voorzag een totaalmvan 25 km en dan loopt het terug niet zo fijn meer).
Om 9:50 gestart met een stukje Noord-Holland pad/Rondje Texel maar al gauw via een ander pad door het Duinenreservaat om vervolgens richting strandte gaan. Van paal 9 tot paal 12 strandlopen. Lekker hard, want eb. De lucht was nog grijs blauw bewolkt, maar heel helder en ik kon lekker ver kijken. Straf windje vanuit het noordoosten, maar ja dat weet je nu eenmaal opTexel (en Den Helder ook). Vanaf paal 12 was het voornamelijk verhard tot aan de startlocatie, nog zo'n kleine 5 km verderop. 2,5 uur na de start vanaf de veerboot was ik op de startlocatie. Mooi nog even tijd voor een bak starterskoffie, inschrijven en om 13.10 uur vertrokken voor de maximale afstand: 10 km (starten mag pas vanaf 13 uur omdat de inschrijfmensen in de ochtend eerst nog alle pijlen moesten ophangen, die ze na sluitingstijd 16:30 uur ook nog weer op moeten halen).
Ik was al gewaarschuwd dat de route voor 90% onverhard zou zijn en veel duinen (= klim en daalwerk) en smalle bospaden (klopte ook: de meeste paadjes waren nog geen meter breed).
Toen ik aankwam bij de startlocatie was het nog bewolkt maar het leek lichter te worden. Toen ik begon te wandelen was (boven het eiland) de bewolking zo goed als weg en ik heb 10,5 km in de zon gelopen. Zeer mooi parcours, beschrijving was eigenlijk niet nodig, maar heb ik wel gecheckt (voor als Carla in maart een weekend naar Texel gaat => heeft ze een prima route om te wandelen). Veel afwisseling, bos, open velden, heide velden, duinen. Ook veel Texelse schapen gezien én Schotse Hooglanders. 15:15 uur weer terug op de startlocatie. Even afmelden en even naar toiket en daarna zittend de kortste route naar de boot bekijken: via Den Horn dus en 7,5 km, dus als het goed is kan ik de boot van 17 uur halen.
Aldus geschiede. Zelfs deze route, hoewel allemaal fietspaden naast een weg, was mooi om te lopen. Veel vergezichten en die 1,5 uur lopen was zo om.
In de wachttijd op de boot de inmiddels lauwe rest glühwein + druivensap en 2 mandarijnen opgemaakt.
Nu vanavond eigenlijk weinig doen, mss de kertverdiering uit de erker halen om toch nog een beetje in beweging te blijven. Maar ondanks dat mijn eerste langere (>25km) afstand is, valt de "schade" erg mee. OK, wat stijf, maar dat ben ik anders ook. Dat geeft goede hoop voor de toekomst.
(Ook wij zijn in maart weer op Texel te vinden en dus ga ik ook maar weer op zoek naar een geschikte route).