Donderdag: Langs de Lek van Ameide tot aan de monding nabij Krimpen aan de Lek / Kinderdijk. Afstand 31 km.
Het wandelen langs de Lek staat al enkele jaren op mijn wensenlijstje, het was er tot deze maand nog niet van gekomen. Er is ook zoveel anders leuks om te lopen.
Het speelt ook mee dat er niet echt uitgezette wandelroutes langs de Lek bestaan, dat geeft toch wel te denken. Is er wel goed te lopen of is er overal veel verkeer?
En welke oever is dan het meest wandel vriendelijk? Ik heb een route bedacht die aan weerskanten van de Lek gaat. Er kan op meerdere plaatsen met een pontje de Lek worden overgestoken. De route is van te voren wel ingetekend op
http://www.afstandmeten.nl, maar hier kan ik dus makkelijk van afwijken door wel of niet gebruik te maken van de pontjes om naar de andere kant van de Lek te varen en op de andere oever verder te lopen. De afstand kan dan wel iets anders uitpakken omdat het niet op iedere plek mogelijk is om pal langs de rivier te lopen en soms is er een langere omweg noodzakelijk.
Omdat de Lek ook te lang is om in 1 etappe te lopen, heb ik deze in 2-en geknipt.
Begin juli heb ik de 1e etappe gewandeld, van de bron bij Wijk bij Duurstede tot aan Ameide. De Lek is, vanaf Wijk bij Duurstede, de belangrijkste stroming van de Rijn. Aangezien de Rijn de laatste week een flink verhoogde waterstand heeft bereikt ten gevolge van hevige regenval in het stroomgebied van de Rijn is het spannend of ook de Lek te maken gaat krijgen met hoge waterstanden of overstromingen. Tot dit laatste komt het niet vandaag al zijn enkele uiterwaarden wel onder water komen te staan.
Er worden ook geen pontjes uit de vaart genomen wat in andere grote rivieren wel is gebeurd.
Marianne is vandaag meegegaan en heeft mij in Ameide afgezet met de auto. Dit is de plek waar ik de vorige keer ben geëindigd en nu wil ik vanaf hier verder langs de Lek lopen tot de plek waar het water van de Lek in de Nieuwe Maas stroomt.
Aanvankelijk lijkt het vandaag iets frisser te zijn dan de 2 vorige wandeldagen, dit is echter van korte duur. Het voelt al snel weer warm aan maar met een beetje wind voelt het wel comfortabeler dan dinsdag en woensdag.
Ik wandel over de rustige (geasfalteerde) dijk richting Tienhoven. Nou, rustig, ik weet het nog zo net niet. Vrij vlot tref ik midden op de weg een dode poes aan en iets verder een dode vogel. Marianne is hier met de auto mij voor gegaan en ook zij heeft de dode poes gezien, vertelt ze later. We weten beiden niet zo goed wat te doen. De poes beetpakken en aan de kant leggen lijkt mij en leek Marianne geen goede optie. Wat dan? Om eerlijk te zijn, we weten het beiden niet. Verderop zien we (dijk?) bewoners en aan hun vertel ik van de dode poes. Dan laat ik het los.
Wat ik ook in dit 1e stuk tegenkom is een bruidspaar. Dat is dan weer erg leuk!! Het bruidspaar wens ik een fijne dag toe.
Dan kom ik een plaatsnaambordje tegen: Waal. Dit doet me nou niet bepaald aan de Lek denken, vreemd vind ik het wel. Het blijkt een buurtschap te zijn in de gemeente Molenlanden met zo'n 100 inwoners. Later zal blijken dat meerdere plaatsen aan de Lek onderdeel uitmaken van de gemeente Molenlanden.
Na Waal volgen Langerak en Nieuwpoort.
Nieuwpoort is een vestingstadje en hier loop ik over de grasdijk om de vesting heen, leuk!! Het is een mooie afwisseling!
Wat ik ook leuk vind: ik zie hier onze auto staan! Marianne heeft hier de auto geparkeerd en is van hieruit gaan fietsen.
De omgeving rondom Nieuwpoort is voor mij een beetje bekend terrein.
Er "lopen" hier 2 Lange Afstands Wandelpaden: het Pelgrimspad en het Floris V pad. Het Floris V pad heb ik gelopen al is er maar een klein stukje overlapping met de route van vandaag. Later op de dag zal ik nogmaals het Floris V pad kruisen.
In Gelkenes rust ik uit op een bankje vlak bij de rivier en vlak naast de pont naar Schoonhoven.
Ik zie de pont naar Schoonhoven net vertrekken naar de overkant. Mijn plan was om hier de Lek over te steken om de wandeling aan de andere oever te vervolgen. Ik weet niet of dit verstandig is qua verkeersdrukte. Ik informeer bij een, in mijn ogen oudere en hier bekende buurtbewoner, wat rustiger lopen is voor mij. Hij haalt zijn schouders op: "Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden". Daar heb ik natuurlijk niet zo veel aan. Tot nu toe is het aan de kant waar ik me nu bevind rustig lopen. Ondertussen heb ik 11,2 km gelopen. Ik besluit om aan deze kant te blijven en dat pakt in eerste instantie verkeerd uit qua verkeersdrukte. "Het gras is bij de buren altijd groener" is een gezegde en zo voel ik het nu ook : Ik denk dat ik beter aan de andere kant had kunnen lopen, want aan de andere kant ziet het er aanzienlijk rustiger uit.
Marianne appt. mij, zij steekt ondertussen de Lek over van Nieuw-Lekkerland naar Lekkerkerk, om van daaruit naar Schoonhoven te fietsen en naar het Zilvermuseum te gaan. Had ik dat geweten dan was ik toch aan de andere kant gaan lopen. Dan hadden we elkaar kunnen ontmoeten.
Het blijft nog druk tot voorbij de plaats Groot Ammers.
Ik heb voorbij Groot Ammers de keuze om over een grasdijk te lopen. Op de kruin van de dijk ligt erg veel stro en dat loopt niet lekker. Ik ga toch weer van de dijk af om benedendijks verder te lopen. Hier is het rustig lopen.
Ik wandel voorbij de pont die mij nog naar Bergambacht zou kunnen brengen. Ik besluit echter om de rest van de dag aan deze kant te blijven lopen. Dat blijkt, achteraf, een goede keuze want ik wandel dan over de relatief rustige Lekdijk tot aan mijn geplande eindpunt.
Een bankje op de dijk is een mooi rustpunt voor mij. Er is vlakbij wel horeca, maar deze blijkt vandaag gesloten te zijn. Geen probleem, ik heb altijd voldoende proviand mee voor de hele dag.
Het is toch ook vandaag weer warm geworden en dat houdt in dat ik extra moet drinken en extra wil rusten. Ik heb deze op 25 km. Naast een kerk. Ik ben vermoeid.
Volgens mijn geplande route heb ik nog zo'n 4,3 km te lopen en dat zou inhouden dat de eindstand voor vandaag op 29,4 km zal uitkomen. Ik kom dan 600 meter tekort om deze dag volgens de norm af te kunnen sluiten. Ik loop een klein stukje het dorp Nieuw-Lekkerland in maar dat is nog niet genoeg.
In Kinderdijk heb ik met Marianne afgesproken. Zij komt mij hier ophalen. We hebben contact via de app. en dan geeft een ieder aan hoeveel tijd hij of zij nog nodig heeft om daar aan te komen.
Omdat ik verwacht iets eerder aan te komen dan Marianne, loop ik Kinderdijk voorbij en eindig ik mijn route bij het Driehoeks veer Kinderdijk/Krimpen aan de Lek/Ridderkerk en heb dan de vereiste 30 km ruim gehaald. Dit is tevens het punt waar de Lek samenstroomt met de Noord en overgaat in de Nieuwe Maas.
Nu nog even een plekje uitzoeken waar ik het beste op Marianne kan wachten en waar zij makkelijk de auto even kan parkeren om mij te kunnen laten instappen. Een bushalte lijkt daarvoor een geschikte plaats. Lang parkeren is hier niet mogelijk dus zullen we direct moeten weg rijden.
De 3e wandeldag (voor mij de 4e want ik ben al op maandag begonnen) is prima verlopen en de thuisreis verloopt voorspoedig.