Cornelia schreef:Oeps, op een verkeerde knop gedrukt en foetsie is mijn verslag van de familietocht vanuit het Pannenkoeken Paviljoen in het Prins Bernard Bos te Cruquius. Volgens mij ooit onderdeel van het Floriadeterrein in 2002
Steekwoorden: Golfbaan, verrassend warm maar bij restaurant Molenplas even iets uit gedaan, vlinderpad, bekende/beroemde namen: Bernadottelaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bernadotte
Leonardo da Vinciplein: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci
Albert Schweitzerlaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Schweitzer
Braillelaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Braille en
Stresemannlaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gustav_Stresemann
Even een lekkere cappucino bij de Mc.
Daar moesten we wel een stukje van de route af maar dat mocht de pret niet drukken.
Amerika: Calforniëplein en Floridaplein.
Nog een beroemde naam, Briandlaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aristide_Briand
Vanaf handbal en voetbal vereniging DSOV was er de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan het MH 17 monument.
Daar wij beide geen belangstelling hadden vervolgeden we onze weg.
Nog even een bankjesrust om een boterham weg te werken.
Liniepad waar we rechts contouren ontwaren van Fort bij Vijfhuizen maar wij gaan linksaf.
Net op tijd trap op en af voor een peloton fietsers.
We komen in een herdenkingsbos: https://www.herdenkingsbos.nl/ (niet te verwarren met het herinneringsbos voor de MH 17 slachtoffers).
Big Spotters Hill gespot.
Langs een hondenstrandje waar het erg druk en gezellig was. Wat een lol.
Na een heerlijke wandeling weer terug bij het Pannenkoeken Paviljoen.
Heb je meteen het lelijkste deel van Haarlem Schalkwijk gehad, aan de straatnamen te zien. Veel bebouwde kom!
Was inderdaad niet de aller mooiste woonwijk maar voordat we richting de liniedijk gingen kwamen we door een redelijk nieuwe wijk. We hebben daar de bankjesrust gehad.
Over het algemeen genomen weinig bebouwde kom hoor. Ik denk zo'n 1/3.
Het voordeel is dat het op zondag in de woonwijken niet zo druk is met verkeer.
julia55 schreef:Net thuis van de marathon van zeeland..wat een weer..dit had niemand verwacht na de harde wind en regen vannacht..hetgeen wel zomer met eind in de rug.de route was iets veranderd omdat staatsbosbeheer moeilijk gaat doen...vond het niet in alles n succes...doordat je vorig jaar na een stukje door bos en duin op het strand komt en de groep zich al snel spreid was het nu een stuk door vrij smalle wegen waardoor je niet je tempo kon maken ..en het tweede stuk strand was nu langer...opzich niet erg maar nu was er door het losse zand bijna geen doorkomen aan ...verder is hij goed verzorgd ...weer genoten..prima adres in biggekerke bij vodf...die zo vriendelijk was om ons zateravond in zoutelande zodat wij zondags meteen naar huis konden en vanmorgen bijna afgezet bij de start in burch haamstede
Hallo Julia.
Dat de aanpassing van het parkoers na de start smal was verrast mij. Op de kaart leken het namelijk polderwegen die er breder uit zagen dan de (smalle) bospaadjes van de vorige edities. En dan het strand. Nu 10 km lang met springvloed. Erg lastig. Knap dat je hem hebt uitgelopen. Want al was het weer veel beter dan in 2016 en 2017 leek het mij toch een pittige tocht.
Ik had mij ingeschreven maar heb mijn startnummer via de website overgedaan aan een ander. Maar het kriebelde toch wel erg toen ik de uitzending gisteren op Omroep Zeeland zat te bekijken. Lopen is veel leuker dan tv-kijken .
Volgend jaar dan maar weer...alhoewel wij twijfelen....of de marathon van geuldal op zaterdag of weer zeeland op zondag
De wandel marathon van Zeeland heb ik enkele keren gelopen, die van het Geuldal ken ik niet maar spreekt mij wel aan: deze komt op de wensenlijst voor 2019. Is die altijd op de 1e zaterdag van oktober?
julia55 schreef:Net thuis van de marathon van zeeland..wat een weer..dit had niemand verwacht na de harde wind en regen vannacht..hetgeen wel zomer met eind in de rug.de route was iets veranderd omdat staatsbosbeheer moeilijk gaat doen...vond het niet in alles n succes...doordat je vorig jaar na een stukje door bos en duin op het strand komt en de groep zich al snel spreid was het nu een stuk door vrij smalle wegen waardoor je niet je tempo kon maken ..en het tweede stuk strand was nu langer...opzich niet erg maar nu was er door het losse zand bijna geen doorkomen aan ...verder is hij goed verzorgd ...weer genoten..prima adres in biggekerke bij vodf...die zo vriendelijk was om ons zateravond in zoutelande zodat wij zondags meteen naar huis konden en vanmorgen bijna afgezet bij de start in burch haamstede
Hallo Julia.
Dat de aanpassing van het parkoers na de start smal was verrast mij. Op de kaart leken het namelijk polderwegen die er breder uit zagen dan de (smalle) bospaadjes van de vorige edities. En dan het strand. Nu 10 km lang met springvloed. Erg lastig. Knap dat je hem hebt uitgelopen. Want al was het weer veel beter dan in 2016 en 2017 leek het mij toch een pittige tocht.
Ik had mij ingeschreven maar heb mijn startnummer via de website overgedaan aan een ander. Maar het kriebelde toch wel erg toen ik de uitzending gisteren op Omroep Zeeland zat te bekijken. Lopen is veel leuker dan tv-kijken .
Volgend jaar dan maar weer...alhoewel wij twijfelen....of de marathon van geuldal op zaterdag of weer zeeland op zondag
De wandel marathon van Zeeland heb ik enkele keren gelopen, die van het Geuldal ken ik niet maar spreekt mij wel aan: deze komt op de wensenlijst voor 2019. Is die altijd op de 1e zaterdag van oktober?
diverse routes van natuur monumenten gecombineerd in de bossen rondom wolfhezen 14 km totaal
een prachtige dag om er op uit te trekken met je hondje en rugzak
was ik nodig aan toe aangezien de puinzooi op ons werk
heerlijk gewandeld diverse informatie borden gelezen en monumenten
Op 14 oktober heeft Bertus in Nijmegen de Spac Sport Herfstkleurentocht gelopen. Het was alweer 10 jaar geleden dat hij deze tocht gelopen had, dus het werd weer eens tijd. De route was mooi, maar de Herfstkleuren zijn er nog niet helemaal, die zijn dit jaar aan de late kant. Voor de foto's, klik hier maar even: https://myalbum.com/album/HG5m2sGrVAC3
Afgelopen donderdag: 15 km in en rondom Katwijk aan Zee, route uit de gids "de Loop van de Rijn", in aanloop naar:
Vandaag: 21 km van Katwijk aan Zee naar Leiden, over het Romeinse Limespad.
M'n nieuwe schoenen zijn ingelopen.
Bertus heeft afgelopen zaterdag vanuit Wekerom de Pegasus Wandeltocht gelopen. De route was eigenlijk bekend, er was goed wandelweer, de bomen hadden hun herfstjas aan, en paddenstoelen waren er ook weer volop te zien. Tel 1 en 1 bij elkaar op, en ja hoor , heel wat foto's te zien. Kijk maar: https://myalbum.com/album/ECu3j6AgnX5o
Truitje schreef:Bertus heeft afgelopen zaterdag vanuit Wekerom de Pegasus Wandeltocht gelopen. De route was eigenlijk bekend, er was goed wandelweer, de bomen hadden hun herfstjas aan, en paddenstoelen waren er ook weer volop te zien. Tel 1 en 1 bij elkaar op, en ja hoor , heel wat foto's te zien. Kijk maar: https://myalbum.com/album/ECu3j6AgnX5o
Voor de vierde keer alweer, 20km. Onderhand een beetje een persoonlijke klassier geworden deze tocht, want het blijft een hele leuke wandeling met een mooie afwisselende route. Er komen nog flink wat wandelaars, maar het is nooit te druk. Het vervoer met de legervoertuigen is ook een leuke bonus!
Afgelopen zaterdag heeft Bertus weer de Maarten Luther Wandeltocht vanuit Amerongen gelopen. De tocht was weer mooi, en wat vooral mooi was, was dat we deze keer door de kasteeltuin van Kasteel Amerongen mochten. Zo konden we het kasteel eens goed bekijken, en genieten van de dahlia's die nog volop in bloei stonden. Als je mee wilt genieten, kijk maar hier: https://myalbum.com/album/kntGstKaZ49H
Truitje schreef:Afgelopen zaterdag heeft Bertus weer de Maarten Luther Wandeltocht vanuit Amerongen gelopen. De tocht was weer mooi, en wat vooral mooi was, was dat we deze keer door de kasteeltuin van Kasteel Amerongen mochten. Zo konden we het kasteel eens goed bekijken, en genieten van de dahlia's die nog volop in bloei stonden. Als je mee wilt genieten, kijk maar hier: https://myalbum.com/album/kntGstKaZ49H
HAARLEM URBANTRAIL. LEUK VOOR HARDLOPERS,MINDER GESCHIKT VOOR WANDELAARS
Voor het eerst wordt er in Haarlem een urbantrail georganiseerd en naast hardlopen mocht er ook gewandelt worden.Een urbantrail betekent dat er dwars door gebouwen ed gelopen gaat worden, en dat je op plekken komt waar je normaal nooit mag komen. Het inschrijfgeld is aan de hoge kant,25,00 euro maar er wordt van alles beloofd dus ik ben er erg beniewd naar! De start is in groepen verdeeld zodat e mekaar niet in de weg loopt/rent en de groep wandelaars heeft om 10.40u de laatste starttijd. Er is een 5 en een 10km afstand. Ik ga voor de 10. Bij de start van de hardlopers stonden wat meiden een warming up te doen bovenop een ding en de hardlopers aan te moediggen. De wandelaars hadden dit blijkbaar niet nodig, ze hielden er mee op toen wij nog in de rij stonden.
Ik sluit om 10.30 aan in de rij en pas om 11.15, ruim een hlfu later dan de echte starttijd mogen we van start! Tot 13.30 mag je binnenkomen en als je onderweg alles wilt bezichten moet je flink doorlopen! Waarom de start zolang duurde, was omdat je meteen het trappetje af het archeologisch museum in ging. Hier mogen maar een paar mensen tegelijk naar binnen. Heel even hoor: je hebt 500 wandelaars en een paar duizend hardlopers. Er mogen 500 mensen tegelijk van start in diverse tijdssloten.maar als er maar een stuk of 20 mensen tegelijk naar binnen mogen, kun je zelf toch ook wel narekenen dat dit heeeeeeel lang gaat duren? En dat je tijdsloten zo niet meer kloppen? Opzich was het wachten niet zo heel erg:zo kon ik rustig eens de gevels van de gebouwen bekijken en zag ik dingen die me nog nooit zijn opgevallen.
Toen we eindelijk in het museumpje waren liep ik meteen door de nooduitgang weer naar buiten,want anders had ik geen tijd om de rest uitgebreid te bekijken. De route ging richting het Spaarne naar de Gravestenenbrug waar ik elke dag overheen fiets en toen zouden we tegen de richting in moeten lopen. Maar ik weet dat je daar een heel onoverzichtelijk bochtje heb, fietsers en autos daar naar beneden rijden in een vaart dat ze niet snel stil staan en heb er zelf ook een hekel aan als ik tegemoedkomend verkeer krijg in dat straatje terwijl er een verkeersbord eenrichtingsverkeer staat.. Er was een overvloed aan mensen verkleed als verkeersregelaar, behalve in dat bochtje natuurlijk. Noem me autist, ik ging dus NIET tegen de richting in, maar nam de weg erachter. Komt nl op hetzelfde punt uit, maar dan veiliger. Toen volgde we het water,gingen door de oude straatjes om vervolgens bij deAmsterdamse poort uit te komen. Door de poort richting station, maar eerst nog even linksaf om daar door een heel leuk ienieminiemuseum te lopen. Ik wist niet eens dat hier een museumpje zat! Het was een rareteitenkabinet van alles en nog wat en ga er zeker nog een keer heen! Vervolgens gingen we naar en door molen de Adriaan, en er meteen weer uit. Je kon ook naar boven, maar trappenlopen vind mijn hart niet zo fijn. Een hardloper die even pauze hield zei dat ik boven een stempel moest halen. Ik zei dat ik die niet hoefde. Maar dan zou ik geen medaille krijgen, zei ie. Maar die hoefde ik ook niet.
De route ging verder door de nieuwbouwwijk om uit te komen bij de Koepelgevangenis. Ii was er nog nooit binnengeweest dus nam alle tijd om rond te kijken. Heel bijzonder! Wat een oude en aftandse bende! Even later moesten we een trap op en werden we welkom geheten in de "echte" gevangenis. Dit zag er iets moderner uit, maar nog erg oud. Hier speelde een jongen op zijn gitaar. Na de gevangenis liepen we door een van Haarlems slechtste straten richting het station. Maar eerst nog even door de sportschool Kenamju. Langs de sporters, door de ruimte van de sportarts en weer naar buiten. Vlakbij het station was de splitsing voor de lange en de korte afstand. De lange ging via de achterdeur van Cafe Vooges naar beneden, langs de flexplekken, door het cafe waar kindjes aan het aanmoediggen waren en weer buiten kregen we een bekertje water. Toen ging de route richting het Dolhuis maar voor we dat museum bereikte gingen we door het Bolwerkenpark de andere kant op. Aan het eind van het park zit sindskort een advocatenkantoor in een chique huis.Hier zaten mensen verkleed als rechter en advocaat. Vervolgens onder de spoorbrug door naar het Kenaupark.
Het viel me nog steeds op dat er wel erg veel mensen verkleed waren als verkeersregelaar. Ik weet dat het carnavalsseizoen begonnen is, maar moeten ze daarvoor niet naar het zuiden? Zonder gekheid, de verkeersregelaars deden op een enkele uitzondering na helemaal niets voor de wandelaars! ze zaten of op hun telefoon, of met hun handen in de zak en jij moest maar zien hoe en wanneer je de weg overstak. Vaak waren er verkeerslichten en kon je lang wachten tot het op groen sprong. Serieus, waarom zoveel verkeersregelaars die niets doen?! Dan lijkt het net of ze er voor de sier zijn. .en veilig is het allerminst! En dit, terwijl ik weet dat Haarlem wel proffesionele vrijwilligee verkeersregelaars heeft, ken een paar mensen die dat doen en ook een cursu/opleiding hebben gevolgd.
Na het Kenaupark mochten we door de poptempel van Haarlem: het Patronaat. We mochten via het cafe naar binnen, backstage, de zalen door en werden opgewacht door een dj. Wat een trappen heeft dit gebouw zeg! Nooit geweten. Toen gingen we naar de Pathe bios. Hier zouden we ontvangen worden als ware filmhelden. Aldus de site van deze tocht. Nu weet ik niet hoe filmhelden onthaald worden, maar ik had er iets meer van verwacht. We mochten over een hobbelige rode loper waar je bijna je nek over brak, door de nooduitgang, trappen af, door zaal 7 waar ik vd week nog een film heb gezien en via de roltrappen weer omhoog. Dat waren even genoeg trappen voor mij!
Het was inmiddels 12.30 en ik had nog ongeveer 4km te gaan. Dat ging ik wel redden voor 1330. De route ging verder naar de bibliotheek. Helaas was hier de pijl weggehaald en mochten we er niet meer door. Eigenwijs als ik was, en de route prima kennende, ben ik op eigen houtje door de bieb gelopen en de doelen. Achter liepen 2 dames achter me aan, zij hadden zich ook verheugd op dit stukje. In de doelen werden we aangesproken dat de route dicht was, want de bieb was nu open dus vonden ze het te gevaarlijk. Beetje jammer voor de paar 100 wandelaars achter ons!
De route ging verder naar het winkelgebied en naar de doopsgezinde kerk. Jammer joh, alweer dicht! En dat terwijl ik een vd eerste wandelaars was,velen zijn dus teleurgesteld. De route ging verder door de winkelstraat, langs een dichte gallerie. Inmiddels waren we weer bij de Grote markt maar ik had nog zo,n 3km te gaan. Was alles al klaar? Het was niet onze schuld dat we zolaat moesten starten! Gelukkig bleek het mee te vallen en was de rest wel nog open. We gingen nog door een stukje van het stadhuis, door de hekken van het Noordhollands archief (maar ook die was dicht) door de Bakenesserkerk en tot slot de Toneelschuur. Toch een feestelijk onthaal met dweilorkest en Frans Hals die de medailles omdeed. Gelukkig waren er ook nog goodybags over, was even bang dst die ook op waren...
Het was een erg leuke tocht, en mocht het volgend jaar weer georganiseerd worden en weer met wandelen, wil ik vast nog een keer. Maar dan moet er wel het een en ander veranderen! Ik zie het als kinderziektes en typisch een organisatie die ervaring met hardlopers heeft, maar niet met wandelaars. Datczie je helaas vaker. Maar van fouten kan je leren!