Pagina 94 van 174
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 25 jun 2019, 15:11
door Jeltsje
Zo dat ging nog maar net goed

Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 25 jun 2019, 17:02
door Marko
Ben je eindelijk weer aan de wandel, gebeurt je dit!
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 27 jun 2019, 22:22
door Marieke
Niet vandaag, bijna twee weken geleden alweer zelfs, maar toch nog...
We vertrokken zaterdagavond vanaf het marktplein van Gulpen, waar het hele dorp aan de kant van de weg stond of op een nabijgelegen terras zat. De Nacht van Gulpen is voor 60 van de 70 km een groepswandeling, dus het was lopen in de massa. Volgens de informatie zouden we een tempo van 5,5 km/u aanhouden. We begonnen met een vrij vlot tempo dat zeker hoger lag. Maar – dacht ik – dat was misschien ook wel om de groep ietsje op te rekken. En ik zat toch nog vol energie. Na een rondje van 8 km kwamen we wederom door het centrum van Gulpen, dat nog steeds vrij vol stond. Nu was het een flink stuk doorlopen, want de eerste rust was pas op 20 km. En hierbij werden de heuvels zeker niet geschuwd.
De eerste rust was een buitenrust. Er waren verschillende soorten drinken en witte bolletjes. Eerder hadden we op een doorlooppunt al fruit gekregen. De rust was op een parkeerplaats o.i.d. waar verder geen zitplaatsen waren. De vele vuilnisbakken die de organisatie had neergezet konden wel omgedraaid worden en waren dan een prima kruk. Er waren er alleen niet genoeg voor iedereen, dus heb ik deze rust toch even op de grond gezeten. Eigenlijk niet zo goed voor je spieren… Deze tocht heeft naar mijn smaak wat lange stukken en dan ook lange rusten, van een half uur of meer. De tweede helft van deze rust was het enige moment dat ik mijn jas had gebruikt. Het was warm zat als je liep, maar van zo lang stilzitten koel je toch af.
We liepen weer verder, en ik kwam op een bekende plek in de stoet terecht: de achterhoede. Manmoedig deden we ons best om de bezemwagen voor te blijven. Liepen we dan zo langzaam? Dat niet, een medewandelaar mat op een gegeven moment 5,9 km/u. Flink meer dan de beloofde 5,5 dus! Op dat moment op zich te doen, zij het met moeite, maar wel in de wetenschap dat dit energie vreet en dus de tweede helft moeilijker maakt. (Ik heb hier ook wat van gezegd na afloop.)
Op 35 km was er een binnenrust in een school aan de rand van Gulpen. Hier zouden we bij 60 km nog eens terugkomen, en konden we ook bij de tassen. Er werd hier niets uitgedeeld, maar er was wat eten en drinken te halen met een consumptiebon (en geld). Ik heb hier mijn lange broek verwisseld voor een korte. Na de rust liepen we langs een andere groep wandelaars: zij stonden klaar voor de 35 km. We kregen applaus en daarna sloten zij achteraan. Het tempo was vanaf dit moment een stuk redelijker. Het lopen ging verder vrij voorspoedig, al konden de rusten niet snel genoeg komen. Er was er nog een op ca. 48 km (buitenrust) en nogmaals de binnenrust op 60 km.
Vanaf dit punt werden we vrijgelaten. Er stond wel een rust in de planning, maar niet iedereen nam die, waardoor er toch wat spreiding ontstond in de binnenkomst. Ik heb hier wel even mijn rust gepakt (en een kersenvlaai gescoord).
Vervolgens ging ik op mijn gemak de laatste 10 km in. Er stond nu om de paar km een post met wat te drinken, fruit en bouillon. Bij de tweede heb ik nog even gezeten. Nu mocht het tenslotte…
Traditioneel wordt de tocht afgesloten met de Gulpenerberg. Op 68 km kon je je nog even moed indrinken, hier werd namelijk Schrobbeler uitgedeeld. Vanaf daar omhoog, niet eens zo lang, maar wel steil. Vervolgens afdalen, en wie Gulpen kent zal weten dat je vanaf de berg zo het centrum in loopt. De binnenkomst was erg leuk gedaan, met een groep trommelaars die je al uit de verte kunt horen, en die zo opzwepend spelen dat je eigenlijk vergeet dat je best moe bent.
Iets voor half 3 gefinisht, dat betekent dat ik een kleine 16 uur heb gelopen.
Het was de tweede keer dat ik deze tocht liep. Het is een mooie tocht. Ik vind het loopschema wel een nadeel, vooral als het tempo zo hoog ligt, en ik zie nog wel wat verbeterpuntjes. Gelukkig hadden we geen regen, de buitenresten lijken me dan een verschrikking. Maar de sfeer, de enthousiasme en het heuvellandschap maken een hoop goed. Dit zal vast nog niet de laatste keer zijn geweest.
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 27 jun 2019, 22:52
door Jeltsje
Gefeliciteerd Marieke en een mooi verslag
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 29 jun 2019, 17:55
door Wil1956
Vandaag warmtetraining gedaan bij de Landgoederentocht te Chaam bij de wandelclub Walking Activities. Helaas voor de club waren er maar weinig lopers, onder andere door de verwachte warmte, het voetballen, de eikenprocessierups, et cetera. Op de 31 lus waren er slechts 25 lopers, die de landgoederen rond Chaam en Ulvenhout wilden bewonderen in de zomer. Ik heb deze tocht wel eens vaker gelopen maar dan met de helft van de temperatuur van vandaag, die wel de 33 graden raakte.
Het eerste stuk ging veel door de bossen met gelukkig veel natuurlijke schaduw. Het laatste stuk ging vaak over landwegen en door het dorp Chaam, waar ik verkeerd ben gelopen en zeker 2 kms extra heb afgelegd. Gelukkig werd ik door de lokale dorpsjeugd op het goede spoor gezet. Tja, wat moet ik er nog meer van zeggen? Het was warm, een paar keer lekker op een terrasje gezeten en mijn nieuwe Camelback heeft zijn nut bewezen. Met de regentraining van Rijsbergen een paar weken geleden, ben ik klaar voor Nijmegen!
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 04 jul 2019, 16:41
door Erik1960
Vandaag 1e dag van Barchem. Tot mijn verrassing trof ik Truus onderweg
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 04 jul 2019, 19:19
door Cornelia
Erik1960 schreef:Vandaag 1e dag van Barchem. Tot mijn verrassing trof ik Truus onderweg
Hé, leuk om weer eens iets van je te horen/lezen.
Ben jij degene die op de foto, van Truus, die op de W4W app staat?
Zo ja, ik had je echt niet herkend.
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 04 jul 2019, 20:14
door Sammie6306
Cornelia schreef:Erik1960 schreef:Vandaag 1e dag van Barchem. Tot mijn verrassing trof ik Truus onderweg
Hé, leuk om weer eens iets van je te horen/lezen.
Ben jij degene die op de foto, van Truus, die op de W4W app staat?
Zo ja, ik had je echt niet herkend.
Yep, dat is Erik.
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 04 jul 2019, 21:27
door Erik1960
Sammie6306 schreef:Cornelia schreef:Erik1960 schreef:Vandaag 1e dag van Barchem. Tot mijn verrassing trof ik Truus onderweg
Hé, leuk om weer eens iets van je te horen/lezen.
Ben jij degene die op de foto, van Truus, die op de W4W app staat?
Zo ja, ik had je echt niet herkend.
Yep, dat is Erik.
Waar vind ik die foto?
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 04 jul 2019, 21:51
door Jeltsje
Erik1960 schreef:Sammie6306 schreef:Cornelia schreef:Erik1960 schreef:Vandaag 1e dag van Barchem. Tot mijn verrassing trof ik Truus onderweg
Hé, leuk om weer eens iets van je te horen/lezen.
Ben jij degene die op de foto, van Truus, die op de W4W app staat?
Zo ja, ik had je echt niet herkend.
Yep, dat is Erik.
Waar vind ik die foto?
Op de W4W app
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 04 jul 2019, 22:48
door Marieke
Ik heb afgelopen zaterdag de 11e etappe van expeditie zuiderwaterlinie gelopen, van Megen naar Grave.
Lang getwijfeld vanwege zowel het weerbericht als de bereikbaarheid van Megen, maar geen spijt dat ik ben gegaan.
Er waren volgens de site een lange en een korte etappe van 40 en 13 km. In de lange etappe zat een lus die kon worden afgesneden, en dan zou het 30 km zijn. Deze optie heb ik gekozen. In werkelijkheid was de lus wat langer en werd het slechts ca. 23 km. En dat was allang prima met de temperaturen van afgelopen weekend!
Ik ben geen ochtendmens, maar zelfs voor mijn doen begon ik erg laat aan de tocht. Het startpunt lag namelijk in Megen, en daar kon ik met de eerste buurtbus pas om 11 uur zijn. Bij de start kreeg ik een beschrijving met de wandelknooppunten waaruit de route bestond. Er was verder niemand zo gek om op dit tijdstip te beginnen, dus ik had het rijk alleen. De route voerde officieel vlak langs de Maas, maar dit was niet overal mogelijk, vanwege het simpelweg ontbreken van een pad, of een stier in de wei. Dit laatste was gelukkig duidelijk aangegeven. En over de dijk ging ik ook de goede kant op. Ik besloot in Ravenstein een horecarust te pakken. Toen ik dit stadje binnenliep bleek het er wel erg levendig: ik bleek per ongeluk mijn doorkomst precies getimed te hebben met de start van de korte etappe. Ik kreeg hier consumptiebonnen en een flink stuk krentenbrood. Ik hoorde hier ook dat de korte etappe ook werd ingekort: vanwege de warmte werden er huifkarren ingezet, zodat de deelnemers wel in Grave terecht zouden komen, maar slechts 2x2,5 km hoefden te lopen. Ik besloot de eerste 2,5 km met de groep mee te lopen, en daarna zelf verder te gaan naar Grave. In Ravenstein diende iedereen wel eerste een visum te halen in de VVV. Dit was namelijk vroeger een vrijstaat tussen Brabant en Gelderland in, en dat visum zouden we nog nodig hebben. De schout van Ravenstein leidde ons eerst rond langs de half opgegraven vestingwerken uit de 16e eeuw, en daarna liepen we als groep de stad uit. Een paar keer stopten we nog zodat iemand iets over de omgeving kon vertellen. Bij de grens van Ravenstein moesten we ons visum laten zien om door te mogen. Gelukkig leverde dit geen problemen op! Hier stonden ook de huifkarren klaar, dus ik zwaaide de groep gedag en liep zelf verder. In het volgende stuk liep ik vrij veel onbeschut, en de temperatuur liep op, maar ach, met deze afstand levert dat geen probleem op. Tegen het eind van de middag naderde ik Grave (en kwam dus ook al wat in 'Nijmeegse' sferen). Daar vond ik al gauw de groep weer.
Omdat dit de laatste etappe was, was er een eindfeest met wat toespraken, muzikanten en een flamencodanseres. En er viel een tapasmaaltijd te krijgen. Dat krijgen bedoel ik heel letterlijk - ik heb de hele dag geen cent betaald, met dank aan de provincie Noord-Brabant (begreep ik).
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 05 jul 2019, 05:39
door Marko
Leuk Marieke!
Ik heb het Zuiderwaterliniepad (als LAW) met potlood voor volgend jaar in de agenda staan. Weet jij of deze expeditie eenmalig was of komt dit volgend jaar weer terug?
Is Gravenstein een samenvoeging van de plaatsen Grave en Ravenstein?

Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 05 jul 2019, 12:57
door Jeltsje
Een leuke tocht zo te lezen

Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 05 jul 2019, 16:47
door fhd
Wat een leuk verslag, Marieke. Deze expeditie lijkt mij ook wel leuk. Hoop dattie vaker wordt gehouden.
Re: Waar heb jij gelopen vandaag?
Geplaatst: 05 jul 2019, 20:37
door Marieke
Marko schreef:
Is Gravenstein een samenvoeging van de plaatsen Grave en Ravenstein?

Ja! Ik heb het aangepast... Hij werd wel eerst onterecht aangekondigd als schout van Grave, en blijkbaar twijfel ik onbewust nog steeds een beetje wat het nou moet zijn.