Hoorn-Volendam 23 km.
Gisteren dit stuk gelopen met Martin en Sylvia. Martin wilde delen van het Zuiderzeepad lopen, besloten is tot dit stuk. De wandeling ging grotendeels over grasdijken, zodat je mooi uitzicht hebt op het IJsselmeer, en een lekkere frisse tegenwind uit het meer. Als die er niet was geweest was het te heet geweest om te wandelen. Op de grasdijk moesten we over hekjes klimmen. Dankzij de hulp van Martin lukte dat overal. Het ene hekje is wat beter te beklimmen dan het andere. Soms moesten we van de dijk af vanwege onbegaanbaarheid of dichte begroeiing. Op de weg achter de dijk lopen was echt heet. In Etersheim hebben wij gepauzeerd, een heel klein plaatsje met oude gebouwen. De kerk daar is een Bed and Breakfast. Daar is het Dik Trom Schooltje, nu een kinderboekenmuseum. Verder maar weer over de dijk, en soms ernaast. Het van de dijk af moeten was af en toe hilarisch en lukte alleen maar met Martins hulp. Het was meer een survivaltocht dan een wandeltocht.Na een opmerking van mij daarover kreeg Martin de slappe lach, en wij ook. Eindelijk kwam Edam in zicht. Daar ligt Volendam vlakbij. Maar het leek wel of we nooit in Volendam aankwamen, zo ver was dat nog.
Uiteindelijk waren wij in de haven van Volendam, waar wij Marjan troffen. Zij had gefietst en musea bezocht. Gezamenlijk hebben wij fish en chips gegeten. Al met al een heerlijke wandeldag. Lopend op de dijk was het goed te doen wat de warmte betreft.. Al met al een leuke tocht gehad, met ups (op de dijk naar boven) en downs (van de dijk af naar beneden)

Martin en Sylvia, bedankt voor de gezellige wandeldag!