Leermomenten 4 Daagse 2016

Plaats reactie
onestep
W4W Freak
W4W Freak
Leeftijd: 54
Afstand 2025: 50
Kilometers gelopen: veel
Aantal N4D volbracht: 13
Volgende wandeltocht: Wie zal t zeggen....
Kennedymarsen volbracht: 2
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: hanwag/lowa
Mood: Vrolijk

Re: Leermomenten 4 Daagse 2016

Bericht door onestep »

En ik maar denken dat de vierdaagse een prestatietocht is, met al die aanpassingen vind ik het element prestatie ver te zoeken.......
Spatoes
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 68
Afstand 2025: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon

Bericht door Spatoes »

onestep schreef:En ik maar denken dat de vierdaagse een prestatietocht is, met al die aanpassingen vind ik het element prestatie ver te zoeken.......
Nouhou. . . . :icon_question:
Er bleef nog genoeg prestatie over hoor!
Wil1956
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Leeftijd: 70
Kilometers gelopen: 26.900
Aantal N4D volbracht: 10
Kennedymarsen volbracht: Ja
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa

Bericht door Wil1956 »

onestep schreef:En ik maar denken dat de vierdaagse een prestatietocht is, met al die aanpassingen vind ik het element prestatie ver te zoeken.......
Al die aanpassingen? Iedere dag een half uur meer de tijd om te finishen. Dit was met name bedoeld voor de 55 km! En één keer een half uur eerder starten. Dat waren alle aanpassingen. Het blijft daarmee nog steeds een prestatietocht!
As ge nie lopt, komde nie wijer.
Oud-Brabants gezegde
Rachel
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Leeftijd: 35
Kilometers gelopen: Genoeg
Aantal N4D volbracht: 7+
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hoka

Bericht door Rachel »

Spatoes schreef:
Nouhou. . . . :icon_question:
Er bleef nog genoeg prestatie over hoor!
Inderdaad, vergeet niet dat de warmte meer energie kost en dat de regen en onweer op vrijdag op sommige momenten gevaar opleverden waardoor mensen echt moesten schuilen wat tijd kost.

Uiteindelijk heb ik de extra tijd niet nodig gehad, maar ik had wel iets meer tijd nodig dan normaal.
Friso
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Leeftijd: 43
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Kennedymarsen volbracht: 0
100+ wandelingen: 0
Aantal 11 steden gelopen: 0
Merk wandelschoenen: Meindl

Bericht door Friso »

Dit vind ik wel erg kort door de bocht. Ga maar eens drie dagen 50 KM lopen met temperaturen van 30 graden en mee. Op 90% van het parcours geen zuchtje wind of schaduw te bekennen.

Op vrijdag kwam er een hoosbui neer, van zeker een uur. En dan hebben we het nog nieteens over het ontwijken van de bliksem ..
onestep
W4W Freak
W4W Freak
Leeftijd: 54
Kilometers gelopen: veel
Aantal N4D volbracht: 13
Volgende wandeltocht: Wie zal t zeggen....
Kennedymarsen volbracht: 2
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: hanwag/lowa
Mood: Vrolijk

Bericht door onestep »

@ wil, 55 was een keuze afstand dus dit heeft in mijn ogen een prestatie element.
na de vervroegde start van de 40 en 30 op de woensdag, zou ik het normaal gevonden hebben als alleen de 50 en 55 een half uurtje later hadden mogen binnenkomen.

@ Friso, ook ik was er bij, in de zon en midden in het onweer. Er was echt wel schaduw en wind. Oké, niet overal en constant.

In de elf jaar dat ik nu aan de vierdaagse mee heb gedaan, heb ik denk ik alle weersomstandigheden wel meegemaakt. Zware hoosbuien (waardoor je de volgende dag in natte schoenen nog moest beginnen), onweer en heel veel zon. "Vroeger" was de leidraad dat je ongeveer 5 km per uur moest lopen om op tijd binnen te zijn. In Nijmegen heb je gemiddeld 3 uur meer. Ik heb het gevoel dat omdat het de 100ste was het belangrijker was dat er zo min mogelijk uitvallers op de teller zouden staan. Maar dat is mijn mening.
Cornelia
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 66
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Volgende wandeltocht: Tussen Zand en Slik
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Hanwag
Contacteer:

Bericht door Cornelia »

onestep schreef:@ wil, 55 was een keuze afstand dus dit heeft in mijn ogen een prestatie element.
na de vervroegde start van de 40 en 30 op de woensdag, zou ik het normaal gevonden hebben als alleen de 50 en 55 een half uurtje later hadden mogen binnenkomen.

@ Friso, ook ik was er bij, in de zon en midden in het onweer. Er was echt wel schaduw en wind. Oké, niet overal en constant.

In de elf jaar dat ik nu aan de vierdaagse mee heb gedaan, heb ik denk ik alle weersomstandigheden wel meegemaakt. Zware hoosbuien (waardoor je de volgende dag in natte schoenen nog moest beginnen), onweer en heel veel zon. "Vroeger" was de leidraad dat je ongeveer 5 km per uur moest lopen om op tijd binnen te zijn. In Nijmegen heb je gemiddeld 3 uur meer. Ik heb het gevoel dat omdat het de 100ste was het belangrijker was dat er zo min mogelijk uitvallers op de teller zouden staan. Maar dat is mijn mening.
In dat laatste heb je inderdaad gelijk.
De organisatie wil natuurlijk zoveel mogelijk wandelaars aan de volgende wandeldag laten beginnen en het liefst de mars uitlopen.
De doorstroming van wandelaars werd soms gestagneerd omdat er (motor)ambulance tussen het wandelpeloton door moest.
Ook zag de organisatie dat er op bepaalde dagen nog wel erg veel 55 en 50 km. deelnemers op het parcours waren. Daarom kon het gebeuren dat pas laat bekend werd dat de finishtijd een half uur werd uitgesteld.
Volgens mij doen ze het ook om te voorkomen dat mensen, die in principe op tijd binnen kunnen zijn, alsnog langzamer gaan lopen wat het wandelpeloton op houd.
Als ik naar de GPS foto's van Elly N kijk zie ik dat haar gemiddelde snelheid niet boven de 4 km. uit kwam maar ze was elke dag wel voor de officiële tijd binnen. Nu is zij misschien niet het beste voorbeeld, met een start voor de groepen uit en de 30 km. lopend, maar toch.

Overigens was het woensdag helemaal een rotzooi met het bekend maken dat de finish tijd 17.30 uur zou zijn.
Wij hoorden dit in Wijchen en wij gaan pas weg als de wandelaars voorbij zijn (tenminste tot de weg weer is vrij gegeven).
Later hoorden wij van wandelaars dat het pas op de MATRIX borden stond op de Waalkade.
Op het nieuws van RTV Gelderland hoorden wij later dat het (vroege) bekend maken een regie foutje was. Het briefje van dinsdag was ergens blijven slingeren en dat was gevonden dus werd het in de uitzending bekend gemaakt terwijl dit niet zo was.
Dit werd later ingetrokken maar met de Multi media van vandaag lag het nieuws wel op straat.

Tip voor RTV Gelderland: schrijf een datum op het briefje, zet er een krul op als het is door gegeven, gooi het briefje weg of doe het in een map (dossier?).
"Life is like a beach, enjoy the waves"
julia55
W4W Expert
W4W Expert
Leeftijd: 69
Kilometers gelopen: 40.000
Aantal N4D volbracht: 37
Volgende wandeltocht: Q
Kennedymarsen volbracht: 8
Merk wandelschoenen: meindl...en andere

Bericht door julia55 »

walnuts schreef:Mijn inziens is gebleken dat op sommige stukken het parcours niet geschikt is voor 5.000 man extra. Wijchen was voor mij lastig met 4 km/uur daar waar 5,5 a 6 voor mij normaal is. Dit had vooral te maken doordat het hele deelnemersveld in elkaar geschoven was door de vervroegde starttijden behoudens die voor 50/55. Deze had men ook een half uur eerder moeten laten starten. Idem doorkomst Groesbeek, geen doorkomen aan. vervolgens een controle in Groesbeek op het smalste stuk van het parcours waardoor iedereen stilstond.
Tenslotte de kwaliteit van de polsbandjes. Deze kunnen blijkbaar slecht tegen zonnebrand waardoor ze harder aan slijtage onderhevig waren dan anders. Dit was ook de reden dat het scannen vrijdag langer duurde dan andere dagen, sommige bandjes waren voor de scanners niet of nauwelijks leesbaar.
Verder heb ik een prima 4 dagen gehad en volop genoten en niets dan lof voor de organisatie en alle vrijwilligers.
over drukte in de door komst plaatsen heb ik geen of weinig last van gehad ..elst wel...wijchen ..groesbeek niet cuyk kom ik niet

maar dit zal ook liggen aan welk tijd je er door komt

heb in het weekend de beelden terug gekeken van de binnenkomst ...dan zie je ook steeds heel erg drukte..even later weer niet
ik was kwart over twee binnen vrijdags..geen enkele last gehad van drukte ...we zijn alleen even een achter de mensen langs een doedelzakspelers groep voorbij gegaan in het begin van de st.anna ...want als je daar achter blijft hangen.....ga je stuk
julia55
W4W Expert
W4W Expert

Bericht door julia55 »

MasterD schreef:Bij de vierdaagse loop je altijd langzamer dan normaal vanwege de drukte op het parcours. Daar moet je vantevoren gewoon rekening meehouden. Zeker de stukken waar je ook de 30 km erbij hebt. Je hebt je gewoon aan te passen, want er is gewoon geen andere mogelijkheid om zoveel mensen anders over het parcours te krijgen.

Klagen over het bekend maken van een langere afmeld tijd vind ik de omgekeerde wereld. Wees blij dat ze het 4 dagen lang hebben gedaan. Ik vond het belachelijk dat ze die verlenging hebben gegeven. Woensdag was zwaar, maar daar mocht men al eerder starten. De overige dagen waren wat mij betreft niet zo bijzonder dat je daar extra tijd voor gaat geven. Ja, het was warm en het regende op de vrijdag. Dat hoort er bij.
woensdag zijn ze al om kwart over 6 gaan scannen op de 30dat is een uur eerder...plus een half uur langer...als je het dan nog niet haalt moet je toch eens gaan na denken ..of wandelen echt wel iets voor je is
julia55
W4W Expert
W4W Expert

Bericht door julia55 »

Elly N schreef:Ik ben dit jaar niet 1 keer op de Wedren gebleven na het afmelden. Ik vond het er te warm en te druk en dat laatste kwam niet alleen door wandelaars. Ik zag er ook veel mensen zonder bandje tussen.
Bij het afmelden stond ik gelukkig steeds heerlijk in de schaduw, maar het was wel hink, stap, sprong om er te komen. Ik heb ook twee mensen zien vallen over mensen die daar op de grond zaten. Ik begrijp dat je in de schaduw wilt zitten, dat wil ik zelf ook, maar daar waar mensen in de rij staan om zich af te melden zou het geen "hindernis lopen" moeten zijn.
wij gan ook altijd meteen naar huis ....toen wij vrijdags rond de klok van 14.15 binnen kwamen was het nog erg rustig ...voldoende plaatsen onder de parasols waar wij dan ook heerljk hebben gezeten tot 4 uur ...en toen vond ik het nog relatief rustig op het plein
waar de mensen wel zaten weet ik niet...maar ik heb het die tijd zelden zo rustig gezien
julia55
W4W Expert
W4W Expert

Bericht door julia55 »

footloose schreef:
JeeWee83 schreef:
footloose schreef:
JeeWee83 schreef:Waar ik mij aan geërgerd heb is de fietsenstalling. De 50/55 km moet altijd de fiets achteraan staan en als we terug kwamen en netjes in de rij staan te wachten drukken alles wat uit de rijen ervoor staan zich er zo drukken. Je staat al in de volle zon te wachten en de "voordeeltjes" die de 30/40 van een half uur eerder starten kregen wij niet dus wij kwamen ook al eerder in de drukte terecht. Aan het eind een half uur langer de tijd om te finishen is voor iedereen dus dat noem ik geen voordeel.
Daar heb ik me ook over verbaasd. Ik vroeg me af waarom ze de fietsenstalling juist niet van voren naar achteren lieten vullen. Kan volgens mij net zo goed en dat is voor de vroege starters en langere afstandlopers wel zo fijn. En ze zouden net als op de Wedren een aparte ingang en uitgang moeten maken. Nu zaten mensen elkaar behoorlijk in de weg.
Ik heb mij daar ook echt over verbaasd. Het was de eerste keer dat ik gebruik maakte van de fietsenstalling. En dit en dat de 30/40 en 40 mil eerder mochten starten krijg ik zo'n gevoel alsof de organisatie de lange routes niet serieus neemt.
Of juist wel en beschouwt de organisatie de 30- en 40 kilometerlopers als softies. :icon_wink:
heb eerbied voor oudjes en kinderen :icon_biggrin:
julia55
W4W Expert
W4W Expert

Bericht door julia55 »

Mirjam schreef:Het meest vervelende vind ik dat je bij het afmelden struikelt over alle benen en tassen. Je moet je hier echt een weg banen en zoveel souplesse heb ik nou ook weer niet dat ik overal overheen spring. De eerste 3 dagen zou dit gedeelte alleen maar toegankelijk mogen zijn voor wandelaars (dus met bandje).

De laatste dag vind ik het helemaal not-done als Jan en Allemaal er loopt. Ik erger me groen geel en blauw aan mensen die de laatste kilometers met hun familie meewandelen en mij dan op de hielen trappen. En dan op de Wedren zitten ze op 'mijn plekje'. Hier zo wat mij betreft wel iets aan gedaan mogen worden, hoewel ik ook begrijp dat dit heel erg moeilijk is en nauwelijks te handhaven is met zoveel in- en uitgangen.

Fietsenstalling met 2 in- en uitgangen lijft mij beter. Aan overkant van waar nu de ingang is, alleen een in- en uitgang met fiets aan de hand.
Daar waar nu de ingang is, alleen in- en uitgang voor wandelaars (dus zonder fiets). Dan loop/fiets je mekaar nooit in de weg.
mee eens dat hele gebied waar de afmeldhokjes staan in en uitgang maken ..iedereen die blijft hangen wegsturen
anders wordt het nooit opgelost
julia55
W4W Expert
W4W Expert

Bericht door julia55 »

Friso schreef:Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om de afstanden voor die dag met 10 KM korter te maken. Dan had iedereen een wat rustiger 2de dag gehad, wellicht ook minder uitvallers. Waren de meest fitter aan de start verschenen van de derde dag.
ze kunnen wel alles uit de kast halen dat iedereen op tijd binnenkomt ...maar het is en blijft een prestatietocht ..weer of geen weer
tijdens het trainen wandel je ook met hitte en regen waarom moet het weer met de 4daagse dan ideaal zijn
ik heb ook afgezien maar iedereen wist een dag van te voren wat voor weer het zou worden en we weten allemaal van 2006....dus je kunt zelf beslissen wel of niet meedoen
julia55
W4W Expert
W4W Expert

Bericht door julia55 »

juist zo denk ik er ook over ....graag of niet maar niet al die veranderingen en toepassingen zodat er maar zo min mogelijk uitvallers zijn

ik gun het iedereen maar het is en blijft een prestatietocht
julia55
W4W Expert
W4W Expert

Bericht door julia55 »

onestep schreef:@ wil, 55 was een keuze afstand dus dit heeft in mijn ogen een prestatie element.

de mijne ook...
Plaats reactie

Terug naar “nieuws 2016”