Fien schreef:leuk je verslag te lezen Martin van Callantsoog naar Den Helder. Een groot deel van deze route liep ik vroeger elk jaar vanuit mijn huis. Daarna met het ov terug.
Leuk, Fien!
Waar ik benieuwd naar ben: waar is de oude Hondsbossche zeewering gebleven?
In mijn herinnering was dat een hele lange stenen(?) dijk.
Fien schreef:leuk je verslag te lezen Martin van Callantsoog naar Den Helder. Een groot deel van deze route liep ik vroeger elk jaar vanuit mijn huis. Daarna met het ov terug.
Leuk, Fien!
Jij loopt echt achter Martin.
Deze is onder een grote laag zand bedolven en is een strand onstaan.
Alles om droge voeten te houden.
Leuk, Fien!
Inderdaad. Tussen Camperduin en Petten is een nieuw stuk strand gemaakt, en bij Camperduin een nieuw strandpaviljoen dat zomer en winter open is. Op het strand bij Petten worden vaak zeehonden gespot.
Leuk, Fien!
Ik wist wel dat er iets zou gaan veranderen (nadat ik hier voor het laatst had gelopen (2010 Hollandse Kustpad?) maar wist niet dat het zo’n rigoreuze ingreep zou worden.
Bertus heeft vrijdag de eerste dag van de Amersfoortse Tweedaagse gelopen. Het was heet, er was weinig schaduw, en als je dan ook nog per ongeluk een dikke wandelbroek aan hebt.....ja dan loop je niet lekker. Nu maar hopen dat het zaterdag beter gaat. Voor de foto's van dag 1 kijk hier: https://myalbum.com/album/EeJFt5oB4dHp/ ... 18632a1d45
Dag 2 van de Amersfoortse Tweedaagse was het vandaag, en de lopers konden weer onder die koperen ploert lopen. Gelukkig ging de route vandaag meer door het bos dan gisteren, maar het was nog steeds heet. Gelukkig deelde organisatie vandaag wel water uit, maar dat hadden ze eigenlijk gisteren al moeten doen. Plus dat ze niet al te snel waren met water uitdelen, want ik hoorde van andere lopers dat zij niets gekregen hadden.....
Voor de foto's van deze dag kijk hier: https://myalbum.com/album/vk3pJhu3Yukk/ ... 7e3a4e17a9
Truitje schreef:Dag 2 van de Amersfoortse Tweedaagse was het vandaag, en de lopers konden weer onder die koperen ploert lopen. Gelukkig ging de route vandaag meer door het bos dan gisteren, maar het was nog steeds heet. Gelukkig deelde organisatie vandaag wel water uit, maar dat hadden ze eigenlijk gisteren al moeten doen. Plus dat ze niet al te snel waren met water uitdelen, want ik hoorde van andere lopers dat zij niets gekregen hadden.....
Voor de foto's van deze dag kijk hier: https://myalbum.com/album/vk3pJhu3Yukk/ ... 7e3a4e17a9
het zijn weer twee mooie albums geworden trudy
het was inderdaad heel erg afzien in de hitte ik liep gisteren de exodustocht Huissen
alleen maar volle zon en veel dijk we kregen wel flesjes water bij de rust
en bij elke rust had je de mogelijkheid om ze te vull +- per 6 kilometers
Ik was ook bij de Amersfoortse Tweedaagse afgelopen vrijdag en zaterdag. Ik was er nooit geweest, maar ik was dit jaar in de gelegenheid dus het moest er maar van komen. Het is voor mij 2x 40km geworden.
Vrijdag - Dag 1
Het is vroeg in de ochtend, ik vertrek gewoon vanuit huis en uiteraard heb ik weer ruzie met de klok. Omdat het nog een doordeweekse dag is kan ik zowaar met de bus naar de trein, maar toch heb ik haast. Ik vergeet zelfs mijn waterfles. Misschien wel het belangrijkste onderdeel om mee te nemen naar een wandeltocht. Gelukkig denk ik er net op tijd aan als ik net de tuin uit ben, en ren nog snel naar binnen om het te pakken en te vullen. Iets over 8 uur arriveer ik eindelijk op het startterrein in Amersfoort. Ik moet me nog inschrijven en dat is even zoeken. Ook moet ik nog naar het toilet, en dat is ook even zoeken. Deze zijn onder de tribune van het sportterrein waar de startlocatie is. Het is wel een beetje een ongure onderwereld, kale stenen, buizen, een beetje donker, en allerlei deuren waarvan achter sommigen een toilet verstopt is. Iemand anders die hier een toilet aan het zoeken is zegt nog tegen haar wandelmaatje dat je het ook zou geloven als je zegt dat je in Rusland bent. Iets voor half 9 start ik dan voor mijn 40km van vandaag.
Na een stukje woonwijk volgt er, na via een fietsbrug de snelweg over te gaan, bos, er is een beetje onduidelijkheid bij een splitsing van routes, dan volgt open veld, en meer bos. Ik passeer twee dames die me terug roepen als ik ze passeer met de vraag of ik wel eens vaker dit soort dingen heb gewandeld. "Ja wel eens", zeg ik. Zij nog nooit namelijk, en ze lijken er al een beetje spijt van te hebben, maar ze zijn ook nog van plan om de 4Daagse, voor het eerst, te lopen. Ik stel ze gerust met het feit dat dát een hele andere belevenis is. Ik loop weer van ze weg, en er volgt een golfbaan. Hier is een oudere man op de fiets zoekend rond aan het kijken. Hij heeft wel een routebeschrijving, dus hij fietst de route, maar vraagt mij ook of we nog goed gaan. Ik heb inderdaad ook al een paar kruisingen geen pijl gezien, maar omdat die paden de golfbaan zelf op leidden, ga ik ervan uit van wel. En ja, iets verder als we weer het bos in gaan hangt er weer een pijl.
Toch word het iets verderop verdacht rustig achter me. Zó snel ben ik niet toch? Ik kijk op mijn routebeschrijving, 'pijlen volgen tot Zeisterspoor', en later 'Utrechtseweg oversteken' staat er. Die heb ik in ieder geval beide nog niet gezien, dus ik loop iets verder. 'Iets' inderdaad, want vrijwel meteen is daar inderdaad de Utrechtseweg. Hoewel, naar rechts in ieder geval. Maar geen pijl. Zowel geen geel kaartje op een boom, geen roze bordje en geen witte geverfde pijl op straat. Ik ben dus toch ergens verkeerd gelopen, en ik pak de kaart op mijn telefoon erbij. De rust moet wel vlakbij zijn, bij de zogenaamde 'Stoeterij'. Inderdaad, dat is net een paar honderd meter naar links. Die kant op is overigens geen 'Utrechtseweg' meer, volgens het straatnaambordje hier, maar goed. Ik steek alvast over en loop langs de weg en ik zie onder het groenviaduct door wandelaars oversteken bij verkeersregelaars. Ook komt schuin links aan de overkant een groepje wandelaars tussen de bomen uit, die zijn dus ook verkeerd gelopen, en op een andere plek dan ik. Ik arriveer bij de Stoeterij.
Na even gezeten te hebben gaat de route een militair terrein op, de Vlasakkers, en bij binnenkomst worden we gecontroleerd. Best een mooi gebied, en de paar detachementen die ik passeer voelen zichzelf hier duidelijk in hun nopjes. De 40 en 50km route maken een langer lusje door dit gebied dan de 30km route, en op sommige plekken kan het lekker warm zijn. Toch is het best te doen, maar de hoed gaat op. Dan bedenk ik me, dat ik me vergeten ben in te smeren vanochtend. Dat krijg je als je vecht tegen de klok. Hopelijk valt het mee. We komen een bruggetje over en hebben een flink steile afdaling terug naar de weg die het gebied weer uit gaat. Hierna volgt, na een vliegtuig op een paal, wel weer bos. De 40 en 50km hebben even een blokje rond een landgoed waar je verder niets van ziet en op een T-splitsing hangt weer geen pijl. Twee wandelaars vragen zich af waar ze heen moeten, maar verderop links lopen er nog een paar, en logica zegt ook dat dat de goede weg moet zijn. We gaan daarna samen met de 30km route het terrein van het oude Soesterberg vliegveld op. Ik had het museum daarnet al gezien tussen de bomen door. Mooi gebouw en leuk om te bezoeken, jaren geleden toen het nog net nieuw was eens geweest met mijn vader en opa. Enfin, nu moet ik natuurlijk gewoon verder.
Hebben de dagen hier namen? Is het een "Dag van ...", of is het gewoon "Dag 1"? Ik stel voor dat dit de "Dag van Soesterberg" is, want het vliegveld is vandaag natuurlijk het meest in het oog springende bezienswaardigheid. Na het vliegveld dwars over te steken lopen we Soesterberg zelf in. Er zou weer een rust aan moeten komen, maar onverwacht komen iets verderop ineens hele groepen wandelaars uit een straat van rechts. Er staat op de routebeschrijving niets over een samenkomst van routes, pas ná de rust. Ben ik dan weer verkeerd gelopen en heb ik een hoekje afgesneden? Het was even hiervoor inderdaad weer een beetje onduidelijk wat de pijlen betreft, of is daar juist de rust? Toevallig vraagt een man achter mij zich hetzelfde af, en iemand roept terug "Nee de rust is iets verder rechtdoor". Dit waren dus 50km lopers die wél hier terug komen, en niet na die rust. Inderdaad is die rust niet veel verder. Een prima plek, en ik vind een mooi stoeltje op het balkon van de kantine van de sportvereniging.
Net na de rust is dan de splitsing van de 50km, maar ik ga naar links, en er volgt een stukje woonwijk. Zonder bomen en langs de gevels voelt het snel een stuk warmer, en als we Soesterberg verlaten volgt een brede, verlaten weg. Er is weinig beschutting, en er zijn af en toe mysterieuze complexen langs deze weg. "Dienst Roerende Zaken", van het Ministerie van Financiën staat ergens op een bordje. Ik fantaseer, ligt hier dan 'het goud'? Iets verder is er ook nog een hoge muur met een grote, dichte, stalen poort, en verder geen teken van wat dit dan mag zijn. Deze weg loopt ook langzaam omhoog, en met het gebrek aan schaduw en wind en het feit dat het nu wat betreft temperatuur en zonnekracht een beetje het toppunt van de dag is, vind ik dat hier wat mij betreft snel een eind aan mag komen. Ik kijk en voel maar even aan mijn armen en nek, het voelt nog niet alsof het aan het verbranden is, dus het gaat nog goed. Dan volgt een stukje autoweg, gelukkig wel redelijk schaduw maar verder niet heel comfortabel lopen vanwege het autoverkeer. Ik loop ondertussen wel aardig 'in het peloton', dus ik hoef inmiddels minder strak te letten op de pijlen.
Dan volgt de laatste rust, bij een manege. Hier is het lekker druk, maar ik vind een plekje op een van de bankjes. Na deze rust komen we weer voorbij bos en velden en deze komen me bekend voor. Volgens mij liep ik hier vanochtend ook. En dat klopt, ik sla af naar links en voor me is de fietsbrug over de snelweg weer. Ik loop toevallig even in de luwte, en ik twijfel of ik weer over de brug moet of erlangs naar beneden. Weer geen pijl. Of in ieder geen die direct duidelijk in het zicht is, en de beschrijving is ook niet super duidelijk wat dit punt betreft. Ik ken hier natuurlijk geen straatnamen. Ik zie nog net beneden twee wandelaars naar rechts de brug onder glippen dus ik loop daar achteraan. Het is de goede route inderdaad, en op de lange rechte weg voor me zie ik weer genoeg wandelaars. We gaan naar links via een fietspad onder de snelweg door. Ik voel dat we nu wel bijna bij de finish moeten zijn. Ook op de beschrijving natuurlijk staat niet veel meer. Inderdaad, het fietspad gaat over in een autostraat en aan het einde daarvan is de weg langs het startterrein. Even oversteken en ik loop het terrein weer op. 39 kilometer zitten er op. Maar moet ik me nog afmelden bedenk ik me. Op de routebeschrijving staat van wel, maar de startbureaus zijn leeg als ik er langs loop. Dan zie ik dat er iemand iets verderop staat om kaartjes in te nemen. Prima. "Tot morgen!"
fhd schreef:Mooi verslag. Ik heb em nog nooit gelopen maar wat jammer dat er zoveel onduidelijkheden inzaten.
Nog nooit? Ik heb de route niet als onduidelijk ervaren, ik liep 30 maar ook al voor de 12e keer! ( 10x op de 40 km) Eigenlijk is de bepijling altijd dik in orde hier! En we hadden op dag 1 en 2 een nieuwe rust. De routes waren ook anders dan anders. En extra waterpunten mistte ik ook helaas…
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:
Oja dat is een betere plek inderdaad. Ik kan de post hier nu niet meer wijzigen (te lang na plaatsen ofzo?), dus die lap tekst moet hier dan blijven...
26 juni, NederRandpad, van Den Helder naar Den Oever, 33 km
Vandaag vertrek ik om 5.00 uur met de auto vanuit Zoetermeer. Na ongeveer een uur rijden ben ik in Heerhugowaard waar ik de auto parkeer naast het station.
Vervolgens ga ik met de trein naar Den Helder. Rond 7.00 uur ben ik in Den Helder en kan ik de wandeling oppakken op het punt waar ik de vorige keer ben gestopt.
Vanaf het station loop ik door een woonwijk, langs havens en kanalen.
Daarna loop ik langs de drukke N250 (die na enkele kilometers overgaat in de N9), deze wegen lopen beide parallel aan het Noord-Hollandkanaal.
Vorig jaar liep ik langs het gehele kanaal, het 1e gedeelte (vanuit Den Helder) samen met Tina.
Naast het fietspad is op verschillende plekken de mogelijkheid om over een graspad te lopen, daar maak ik dankbaar gebruik van.
Iets voorbij Den Helder AirPort steek ik het kanaal over via de Kooijbrug. Via enkele binnenwegen bereik ik het plaatsje Breezand.
Daarna gaat de route via van Ewijcksluis naar het Amstelmeer. Hier volg ik het pad langs het Amstelmeer (ook wel verkorte Afsluitdijk genoemd) en volg deze weg tot voorbij het Amstelmeer.
Ik heb wel vaker langs het Amstelmeer gewandeld (o.a. een keer met Sylvia en Fien) maar nooit over deze weg.
Voorbij het Amstelmeer gaat het weer de dijk op. Hier kan zowel buitensdijks als binnensdijks worden gelopen. Ik wissel dit af en ga ook een stukje boven op de (gras) dijk lopen.
Met Anita (Postmuts) heb ik afgesproken om het laatste stuk tot aan Hippolytushoef binnensdijks te lopen. Daar komt zij mij tegemoet gelopen en samen lopen we dan naar haar huis in Hippolytushoef.
Bij Anita heb ik een lange en gezellige onderbreking van de wandeling: we genieten van koffie met wat lekkers erbij en kletsen heel wat af. Na ruim een uur rust besluit ik om weer op te stappen. Ik heb dan nog 9 km te gaan en moet rekening houden met een bus vanuit Den Oever die 1 x per uur vertrekt. Anita loopt nog een stukje mee over een ander pad terug naar de dijk. Nogmaals dank, Anita!
De dijk volg ik ook hier weer afwisselend buitensdijks en binnensdijks tot aan Den Oever. Ik wandel rondom Den Oever en “raak” de Afsluitdijk al even aan. De bushalte waar ik op de bus stap naar Heerhugowaard is iets buiten het centrum. De reis terug naar huis verloopt redelijk voorspoedig. Op de A4 is het wel iets drukker dan in de ochtend maar de zwaarste files komen pas later, als ik alweer thuis ben.