1 tempo

Hier kunt u al uw algemene vragen en/of opmerkingen plaatsen en vinden over training en verzorging

Moderators: Moderators, Beheerders

Louise

1 tempo

Bericht door Louise »

Hebben jullie dat ook na een km of 30/35 dat je maar in 1 tempo kunt lopen?
Ik heb het nu al 3 keer meegemaakt dat ik een maatje niet terug kon halen, die toch al ver achterop was geraakt.
Dan weet ik niet wat ik moet, mijn gevoel zegt.....halen en je tempo indimmen, maar mijn benen zeggen iets anders.
Die gaan in 1 tempo door, heb het idee dat ik anders niet meer kan.
Hetzelfde met versnellen, ook dat gaat op een gegeven moment niet meer.
Ik vind het wel eens rot en al zeggen mijn trainingsmaatjes dat ze dit begrijpen, toch blijft het lastig. :?
Elly N
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Leeftijd: 70
Kilometers gelopen: 0
Aantal N4D volbracht: 28
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: geen
Mood: Gewoon
Contacteer:

Re: 1 tempo

Bericht door Elly N »

Louise schreef:Hebben jullie dat ook na een km of 30/35 dat je maar in 1 tempo kunt lopen?
Ik heb het nu al 3 keer meegemaakt dat ik een maatje niet terug kon halen, die toch al ver achterop was geraakt.
Dan weet ik niet wat ik moet, mijn gevoel zegt.....halen en je tempo indimmen, maar mijn benen zeggen iets anders.
Ik vind het wel eens rot en al zeggen mijn trainingsmaatjes dat ze dit begrijpen, toch blijft het lastig. :?
Voor één dag vind ik het niet erg om mijn tempo aan te passen, dat lukt wel, al moet ik er achteraf voor boeten (met spierpijn) als dat tempo hoger ligt dan mijn normale tempo, maar bij de 4daagse wil ik wel heel graag mijn eigen tempo blijven lopen wat zowiezo door de drukte al heel moeilijk is :roll:
Het is dus niet echt een kwestie van niet kunnen, maar meer de angst van.... we moeten nog zoveel!
Het leven is veel te kort....
om je druk te maken over een paar bij elkaar passende sokken.

www.ellynoordover.nl
Gery
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Leeftijd: 49
Kilometers gelopen: 1
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Hanwag

Bericht door Gery »

Op een korte afstand kan je best je tempo aanpassen, maar hoe langer een tocht hoe meer je je eigen tempo moet lopen, ga je te snel of te langzaam, dan hou je het zelf ook niet vol
Danyell
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Contacteer:

Bericht door Danyell »

Louise schreef:Hebben jullie dat ook na een km of 30/35 dat je maar in 1 tempo kunt lopen?
Ik begrijp best wat je bedoelt. Een paar jaar geleden heb ik een 50 km gelopen met een echtpaar dat de laatste twee kilometer werd opgehaald door hun kleinkinderen (in de kleuterleeftijd). Ik kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar om m’n tempo te laten zakken naar het tempo van die kleintjes! En hoewel ik het niet zo gezellig vond (tenslotte hadden we de hele tocht samen gelopen) ben ik toch in m’n eigen tempo doorgegaan, ook al was het nog maar 2 kilometer! Maar dat echtpaar zèlf kon het dus wel, misschien dat dat toch ook weer van persoon tot persoon verschillend is.
Alleen, maar niet eenzaam
Peter B
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Leeftijd: 70
Afstand 2025: 30km
Kilometers gelopen: 150
Aantal N4D volbracht: 36
Volgende wandeltocht: Airborne
Kennedymarsen volbracht: 8
100+ wandelingen: 8
Merk wandelschoenen: Hanwag

Bericht door Peter B »

Louise schreef:......maar mijn benen zeggen iets anders.
Dit heeft wel wat met snelheid te maken, maar nog meer met inspanningsniveau.
Vaak loop je de eerste helft van een tocht een regelmatig tempo (je bent nog fit en schiet goed op).
De tweede helft gaan vermoeidheid en eventuele kleine ongemakken meespelen, met als gevolg dat het tempo iets inzakt. Je levert dezelfde inspanning, maar een deel van je energie gebruik je (vaak ongemerkt) om moeheid en pijntjes (soms blaren) te bestrijden.
Zeker na meerdere uren lopen, is het een normaal verschijnsel om je inspanningsniveau zo gelijkmatig mogelijk te houden: inhouden of versnellen passen daar helemaal niet in.
De enige manier om een achtergebleven loopmaatje weer te ontmoeten is het houden van een rustpauze.
Maar ook dat werkt maar even......al vrij snel loop je weer van hem/haar weg door het verschil in tempo.
moontje

Bericht door moontje »

ik kan me ook maar gedeeltelijk aanpassen ik red 6 km per uur maar na een uur of 3 zak ik helemaal in dus ik doe dat liever niet :)
heb verleden jaar de acherhoekse4d gelopen met zoon lief 4,5 km per uur pffffffffffffffff wat was ik stuk zeg leel wel of ik er een doto op had zitten (nee weet niet hoe het voelt die doto)
ik denk dat je toch het beste je eigen tempo aan moet houden vooral bij een meerdaagse
Bill de oud naut
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 68
Afstand 2025: 30
Kilometers gelopen: 2016/30
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: Wandelen langs de Kunst & Cultuur.
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: lowa
Contacteer:

Bericht door Bill de oud naut »

Ik kan vrij aardig verschillende tempo's aan, ik denk dat het een kwestie van oefenen is, het is wel zo als ik een tijdje langzamer loop dan normaal voor mij, dan moet ik ff wat sneller om de benen weer ff los te gooien.
Beleef elke dag alsof het de laatste zou zijn,
dus leef vandaag, niet gisteren of morgen !!

http://www.deoudnaut.nl
Ed wandelgezin

Bericht door Ed wandelgezin »

Bill de oud naut schreef:Ik kan vrij aardig verschillende tempo's aan, ik denk dat het een kwestie van oefenen is, het is wel zo als ik een tijdje langzamer loop dan normaal voor mij, dan moet ik ff wat sneller om de benen weer ff los te gooien.
Ik dacht dat jij dan altijd terug liep Bill om vervolgens om te keren en in een strak tempo de andere weer bij te halen. :lol:
Of heeft dat een andere reden :wink:
Bill de oud naut
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 68
Kilometers gelopen: 2016/30
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: Wandelen langs de Kunst & Cultuur.
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: lowa
Contacteer:

Bericht door Bill de oud naut »

Ed van het wandelgezin schreef:
Bill de oud naut schreef:Ik kan vrij aardig verschillende tempo's aan, ik denk dat het een kwestie van oefenen is, het is wel zo als ik een tijdje langzamer loop dan normaal voor mij, dan moet ik ff wat sneller om de benen weer ff los te gooien.
Ik dacht dat jij dan altijd terug liep Bill om vervolgens om te keren en in een strak tempo de andere weer bij te halen. :lol:
Dat is ook een manier Ed maar je moet maar eens opletten waarom ik terugloop :lol:
Beleef elke dag alsof het de laatste zou zijn,
dus leef vandaag, niet gisteren of morgen !!

http://www.deoudnaut.nl
moontje

Bericht door moontje »

Bill de oud naut schreef:
Dat is ook een manier Ed maar je moet maar eens opletten waarom ik terugloop :lol:
ha ha ah ed heeft 1 nadeel yvon is vaak mee dus hij kan dat niet doen :)
Ed wandelgezin

Bericht door Ed wandelgezin »

moontje schreef:
Joh die kleine heeft ook alles door, we moeten op onze passen letten Bill :wink:
moontje

Bericht door moontje »

moontje schreef:
Joh die kleine heeft ook alles door, we moeten op onze passen letten Bill :wink:
ik ben niet klein ben een bouwvakker nou hoor grrrrrrrrrrrr ik bijt ook
racoon
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Leeftijd: 45
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Salomon en hoka
Mood: Blij

Bericht door racoon »

Ik kan best verschillende tempo's lopen.

Als ik met een groep loop, dan pas ik me aan hun tempo aan, loop ik alleen dan loop ik wat sneller.
Jan Woordes
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Leeftijd: 88
Afstand 2025: 0
Aantal N4D volbracht: 57
Merk wandelschoenen: MBT

Bericht door Jan Woordes »

Je moet nooit proberen iemand die 10 minuten voorsprong heeft om in te halen. Als hij 6 km per uur loopt dan moet je tenminste 7 km per uur lopen om hem binnen bijna een uur in te halen.Beter is om gewoon door te lopen,de andere neemt wel een keer een rust. Zo zie je mekaar weer.
Ineke61
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 15.050
Aantal N4D volbracht: 16
Kennedymarsen volbracht: 12
100+ wandelingen: 0
Aantal 11 steden gelopen: 0
Merk wandelschoenen: Skechers
Contacteer:

Bericht door Ineke61 »

Elly N schreef:
Voor één dag vind ik het niet erg om mijn tempo aan te passen, dat lukt wel, al moet ik er achteraf voor boeten (met spierpijn) als dat tempo hoger ligt dan mijn normale tempo, maar bij de 4daagse wil ik wel heel graag mijn eigen tempo blijven lopen wat zowiezo door de drukte al heel moeilijk is :roll:
Het is dus niet echt een kwestie van niet kunnen, maar meer de angst van.... we moeten nog zoveel!
Ik vind het moeilijk om een constant tempo van 5,5 km per uur aan te houden! De eerste twee uur gaan wel, maar daarna! Ik moet het dan ook bezuren met spierpijn. Wat ik mij afvraag: kan ik met dit tempo de vierdaagse volbrengen, ik ben bang dat ik te laat kom. De laatste tocht kon ik mijn tempo niet meer versnellen dan tot 4,5 km per uur! En dat waren maar 30 km's.
En ik heb nog geen 40 km gelopen, is dat erg of heb ik nog tijd genoeg om dat te oefenen?
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:

http://www.wandel-de-wandel.blogspot.com
Plaats reactie

Terug naar “Training & Verzorging”